Gå til innhold
Arkivverket

[#21504] Tugthusfange Ole Olsen, Hedenstad, Sandsvaer 1865


Gjest vigdis guldberg myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest vigdis guldberg myhre

Ole Olsen, Sandsvaer, gift med Berthe Einarsdatter sitter ved FT 1865 pa tukthuset. Han er toemmermann,39 og hun 36. Vet noen om hvorfor han sitter der eller hvor jeg kan finne opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Ole er min tippoldefar!!! Ingen i slekten visste noe om ham, men nå vet jeg veldig mye! Lurer på om du er slektning eller hvorfor du har interesse av ham? Har bl.a. utskrift av fangeprotokoll fra soning i 1865. Ta gjerne kontakt på sveert@online.no. Hilsen Gry Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei Gry Vibeke! Ole Olsen er tippoldefar til min venninne Vivi ogsaa. Jeg sitter i Spania med int. tastatur og leter i alle retninger. Tror jeg har funnet ham i Storgaden i 1865. Men finner ikke noe mer paa ham i andre kilder paa nett. Av en eller annen grunn kommer jeg ikke frem til deg direkte men er interessert i det du maatte ha.Hilsen Vigdismyhre@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Vigdis! Sønnen min har fått seg PC etter borgerlig konfirmasjon på søndag - han hadde okkupert telefonlinjene idag for å installere greiene sine...Tror du kan komme gjennom med mail nå.Du skal få mer info. etterhvert. Det er forresten ikke noe å finne på nett, nei. Jeg har kontaktet Statsarkiv m.m. for å finne ut mer. Fikk en del hjelp gjennom brukerforum her for å finne veien videre. (Se innlegg 'Hvorfor på tugthus' bl.a.) Ellers har jeg litt fra bygdebøker fra Sandsvær. Ole satt forresten inne i 1865 for tyveri av en brennevinsflaske.Det var tredje gangs tyveri, og han fikk vel tre år på tugthus for det.Har det travelt nå, du skal få mer senere på mail. Kan du gi meg litt info. om Vivi og hvem hun er etterkommer av. Det må vel være etter Edvard, Elen Kirstine eller Ole jr. Jeg er etterkommer av Ole Olsens datter Mina Marie. Hils til Vivi. hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Vigdis! For å få litt 'balanse' mot kriminaliteten i fortiden :), kan jeg jo fortelle om tippoldemor Berthe Marie, Ole's kone, at onkelen hennes ble invitert til kongen i Sverige og fikk gaver.Gavene eksisterer nok enda, iallefall var de i hans etterslekt på femtitallet. Hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Har hatt besøk av en 'gammel tante' som hjalp meg å plassere Vivi i treet. Hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.