Gå til innhold
Arkivverket

[#21508] Karl Andreas Eidsvig - f 1819, Skodje i Møre & Romsdal


Gjest Trond Torstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Torstensen

Karl Andreas Eidsvig var fra Skodje og er min oldefar (min mors farfar). Han var trolig gift med en Ringstad (Karen?) som er min oldemor. Han var også gift med en Reiekvam (?). Noen som har opplysninger om disse?Jeg har stort sett oversikt over deres etterkommere. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Garden Eidsvik låg i Vatne kirkesokn, ikkje i Skodje. Det finst gode bygdebøker for området (Vatne). Kor budde herr og fru Eidsvig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Torstensen

Takk Bjørn, du har nok rett, det er vel jeg som er litt upresis siden jeg ikke er lokalkjent. Jeg vet egentlig ikke hvor de bodde, min bestefar var Nils Olaus Eidsvig (f. 18.10.1854 i Vatne)og han finner jeg i folketellingen 1875 (da bodde han i Ålesund og var skomakerlærling), i 1900 bodde han i Grimstad og var gift med en Hilda Karlsen fra Bergen før han giftet seg min min mormor Clara Marie Gundersen. Nils tok etternavnet Karlsen, vet ikke når, men han er i 1875 oppført som Eidsvig. Nils er født i Vatne og min mor har fortalt om familie på Skodje. Men jeg finner altså ikke spor etter Karl Andreas eller Karen? Ringstad. Jeg kan jo sjekke bygdebøkene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

I bygdebok for Vatne bind 1, finner vi i Eidsvik på plassen Ruskegjerde: Karl Andreas Knutsen Ringdal fra Stranda f 1819, d 1889. Gift 1.g 1850 med Karen Severine Nilsdtr. Reiakvam f ca 1820 d 1862. Karl gift 2.g. m Andrine Severine Andersdtr Kippervik fra Ålesund f 1823 d 1903.Karl Andreas hadde 6 barn. Knut Elias, Nils Olaus, Severine Marie, Karn Bertanna, Karn Anna Olivia, Karl Johan. Det er vel Reiakvam som ligger på Skodje og grunn til at familien forbinder Nils Olaus med Skodje.vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Det er ganske forvirrende om når noen gårder i Vatne var under Skodje, og når gårder i Skodje var under Borgund, og når gårder i Haram - som Vatne tilhører nå, tilhørte Borgund pr.gj..... puh!Reiakvam var under Borgund tidligere, nå er det vel slik akkurat over grensa mellom Ålesund (inklusive Borgund) og Skodje, - på Skodjesida.Tror jeg fant Karen Severine da hun ble døpt i Borgund. Ta en titt her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borgdp16&variabel=0&postnr=388&fulle=true&spraak=n>LenkeOg for å gjøre det enda mer forvirrende, Ringdal lå tidligere under Sunnylven, men er nå under Stranda (Stranden)!Om du går til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Trond, du må gå på biblioteket og låne bygdebøker for Skodje og Sunnylven. Reiakvam ligg i Skodje (Skøye) sokn, som Marianne og Helge opplyser, og dei to Ringdalgardane - Store og Litje - på Sunnmøre ligg begge i Sunnylven (no i Stranda kommune).Det skal ikkje vere så lett. Skodje kommune svarer i dag til det gamle Skodje sokn, men stakkars Vatne sokn no er del av Haram kommune. Men då Skodje blei eige prestegjeld midt på 1800-tallet, blei Vatne sokn av Haram prestegjeld lagt under Skodje!Opphavet til Haram prestegjeld er ei anna, minst like innfløkt soge. Likevel: Ei heil hærskare av forfedre og formødre venta deg i bygdebøkene for Sunnylven og Skodje; seinare må du rimeligvis låne bygdebøker både for Borgund & Giske, Vatne, Stranda og vidare med. God jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Her er Karl i 1865,Lenke og det er riktig som der står at han er født i Norddal pr.gj. - Sunnylven lå under Norddal på den tiden. (så i 1801-tellingen må du lete under Norddal.) :o) Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.