Gå til innhold
Arkivverket

[#21509] Lisbet Ohredal e.l. i Gjerpen f ca 1770


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

En av mine mange aner i Gjerpensområdet skal hete Lisbeth Olsdatter Oredal (Ohredal, Ordal, Aaredal) eller liknende. Jeg har søkt i alt tenkelig materiale uten å finne hvor hun kommer fra. Er endt opp med at hun antakelig ikke er født i Gjerpen ? Lisbeth giftet seg med Jan Jacobsen Roligheten den 27.9.1804 i Gjerpen. De har i alle fall barna: Marthe 1805 og Jakob 1810. Kan noen bidra til å finne hennes foreldre ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Et søk i Norske Gårdsnavn viser i alle fall at det skal ha eksistert en gård ved navn Oredalen i Gjerpen. I 1801 tellingen dukker også en gård ved samme navn opp i Flesberg i Buskerud.Det finnes også flere Lisbeth Olsdatre i Telemark og nærliggende områder i tellingen for 1801. Står det ikke noe mer om henne og eventuelt foreldre da hun gifter seg? Eller forlovere. Se også på hvem som kan være barnas fadre, det kan gi spor.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Helberg Roligheten

Lisbeth Olsdatter Oredal er en av anene til min mann. (Sønnen Jacob er hans tip-oldefar) Gården Oredalen ligger i Gjerpen, ganske nær Roligheten. Lisbeth er datter av Ole Jacobsen Øvrebø, f.1738 i Siljan, d.1787, gift 25.08.1765 i Siljan med Marthe Svendsdatter Austad, f.1741 i Siljan, d.1792. Jeg har flere opplysninger bakover for begge foreldrene. I mine notater har jeg at Lisbeth døde 16.11.1844. Hun var da 66 år. Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Flott, Kari. Da er det vel noe i det Laila i innlegg 4 sier at hun kan ha hatt tjeneste på Oredal da, eller noe, siden hun er oppført med Oredal navnet ? Så er det Øvrebø som er kilden for videre leiting forstår jeg. Hvis du er interessert i andre etterkommerlinjer enn din manns, så bare gi beskjed runar@juvang.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.