Gå til innhold
Arkivverket

[#21512] Var foreldrene til Tippen Johansen på bronselaget i 1936 fra Vinger?


Gjest Per Arne Gransæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Gransæther

Jeg har et bilde som skal være av foreldrene til Henry 'Tippen' Johansen (1904 - 88.) Jeg ble fortalt at de var fra Edsberg i Vinger, nå Kongsvinger. Er det noen som kjenner til Tippens forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Vet ikke noe om hans foreldre. Men Tippen sjøl skal visstnok være født i Oslo, den 21/7-04. Kilde: Aftenpostens Sportshåndbok 'Sport i Navn og Tall', 2. utgave 1958.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her kan Norsk Biografisk Leksikon bidra et stykke på vei:Henry 'Tippen' Johansen var født på Kampen i Kristiania 21. juli 1904 som sønn av Thoralf Johansen (1858-1933) og Martha (1862-1941).Jeg har forsøkt å finne foreldrene i 1900-tellingen, men har ikke hatt hellet med meg så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Takk for opplysningene. Jeg finner heller ikke Tippens far i tellingene. I 1865 tellingen er det ikke noen Martha e. lig. i Edsberg-området av VingerDette er merkelig,kan det være noen slektninger som hadde flyttet til Vinger, han besøkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved dåpen (25.09.04) i Kampen kirke står : 'Henry Høyfeldt', sønn av tomtearbeider Thorvald Johansen (f.1865) og kone Martha født Pedersen (f.1862). De bodde da i Gruegade 7.Jeg så ikke foreldrene viet i Kampen ved en (svært) rask gjennomlesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei Thorvald Johannesen og Marthe Pedersdtr gifter seg i Vinger 10-mar-1895.Marthe er født 1862 i Våler, Solør, faren er selveier P. Christoffersen. Thorvald er født 24-mar-1866 på Edsberg i Vinger, dpt.3-jun-1866, faren er gift husmand Johannes Olsen Aaserud u. Kvisler ( se s. 79 S-Odal bygdebok bind 1). Moren er enke Thore Sørensdtr Edsberg ( se s. 239 Vinger bygdebok bind 2)Bjørn Grønvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei. Thorvald var far til Karl Marius f. 1892 Årbogen, Hokåsen i Brandval, død 1900 av nyretæring. Mora var pigen Hanna Olsd. f. 1866 Frysjøberget i Grue. Hanna giftet seg i 1895 med Andreas Hansen f. 1859 Hauger under Lystad i Brandval. Thorvald skal ha hatt et barn tidligere, ikke i Vinger, Kongsvinger eller Brandval. I sitt ekteskap med Marthe Pedersd disse barna f. i Kongsvinger: Thora Margit 1895, Fanny 1897-1898, ny Fanny 1898 og Kaare Vilhelm 1901: Thovald var vognmann i 1895 og 1897, slakter i 1898, trelasthandler i 1901. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ifølge 'Tippen' sin egen bok ble han født i Gruegata på Kampen og flyttet like etter til Nannestadgt. nær Kampen kirke hvor han bodde til 7-årsalderen. Faren drev trelastforr. på Vålerenga. I 1941 bodde han på Golia på Østensjøbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De flyttet helt riktig fra Gruegade 7 til Nannestad Gade No. 2 08.10.1906. Ved folketellingen i Kristiania 01.02.1907 har Thorvald Johansen selv skrvet at han er løsarbeider, født 25.03.1865, Kongsvinger - tilføyet 24 over 25 uten å stryke opprinnelig dato. Lovise Johansen født 26.09.1862, Waaler Soløer og barna Thora Margit (01.09.1895, Kongsvinger), Fanny (26.11.1898, Kongsvinger), Kaare Wilhelm (30.12.1901 Kongsvinger) og endelig Henry Høyfeldt (21.07.1904, Kristiania)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei. Nå er vi vel i 'MÅL' med Tippen Johansen. Hadde Hitler vist at vår mann på Bronselaget hadde en tysk kaptein ved navn Georg Kriebel f. 1612 i Magdeburg, Sachsen som forfader så hadde vel pipa fått en annen lyd. Georg Kriebel var g.m. Sissel Anthonisd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Var det ikke Tippen som hindret at det ble MÅL. Takk alle sammen. Hilsen Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg får ikke sett etter akkurat nå, kanskje senere ikveld. Men såvidt jeg husker ektefelle som jeg antok var Marthe (Lovise?) nevnt tidligere (7). Men selv har jeg bare kirkebøker fram til 1840, så dette har jeg ikke anledning til å kontrollere hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er ganske pussig dette! Marthe Pedersdatter ble født 26.09.1862, døpt 19.10.1862 av foreldre selveier Peder Christophersen Storskjæret og Olea Halvorsdatter.Samme dag som Marte ble døpt ble det døpt ei jente som var født utenfor ekteskap Lovise Marie født 22.09.1862 med foreldre omstreifende far Oluf Marvin og mor pige Caroline Christiansdatter. Barnet født på plassen Toresstua under Våler prestegard. Mora dømt til 10 dager på vann og brød for å ha født 5 barn med 3 forskjellige menn.Disse to jentene var nærmest naboer. Marte ikke ført som Marte Lovise verken ved dåp eller konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.