Gå til innhold
Arkivverket

[#21516] Anders Olsen d. 1753 i Pusevik , Kinn i Sogn og Fjordane, hvem var han?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ved skifte etter Anders Olsen i 1753 heter enken Kari Joensdtr.Barna er fra 8 til 2.5 år, og de het Deciderius , Jon, Ole og Elli..Anders har trolig giftet seg med Kari rundt 1745.Vet noen hvem dette er og hvor de kom fra? Og når døde Kari? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Ja det er nok samme kvinne. Hun dør forøvrig i Bergen 13.10.1781 som spedalsk.I den forbindelse bekreftes foreldrene som Joen Olsen og Helge Haldorsdtr. Terdal/Pusevik.Men jeg lurer svært på hvem denne navnebroren din, Anders er. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror forøvrig at det er samme mann som giftet seg i 1738. Lenke Der er han registrert med Pusevik som gårdsnavn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch IGI finner jeg disse tre barna døpt , alle med far Ole Pusevigen. Eli døpt 19.04.1712 , Siri døpt 18.10.1713 og Janiche døpt 07.06.1715.Jeg regner med at det er henne jeg finner under gifte i Kinn 01.11.1735 da hun gifter seg med Lars Andersson Kinden.Er der noen som drar kjennskap på disse navnene , og som kan fortelle meg hvem denne Ole Pusevigen var? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har nå følgende etterkommere etter Ole:Descendants of Ole Pusavik 1 Ole Pusavik 1 Nils Olson Pusavik b: 1705 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 22.01.1722 Kinn, Sogn og Fjordane2 [1] Anders Olson Pusavik b: 1710 in Kinn, Sogn og Fjordane d: 1753 in Kinn, Sogn og Fjordane .... +Dorte Guldbrandsdtr. Solheim b: Abt. 1716 in kinKinn, Sogn og Fjordane d: Bef. 1744 in Kinn, Sogn og Fjordane *2nd Wife of [1] Anders Olson Pusavik: .... +Kari Jonsdtr. Terdal d: 13.10.1781 in Bergen, Hordaland 3 Desiderius Andersson Pusavik b: 1744 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 26.01.1744 Kinn, Sogn og Fjordane3 Jon Andersson Pusavik b: in Kinn, Sogn og Fjordane ...... +Brita Johansdtr. Valvik b: in Kinn, Sogn og Fjordane 3 Ole Andersson Pusavik b: 1750 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 01.05.1750 Kinn, Sogn og Fjordane ...... +Idde Olavsdtr. 4 Salomon Olson Pusavik b: 1795 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 15.10.1795 Kinn, Sogn og Fjordane3 Elen Andersdtr. Pusavik b: 1752 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 14.08.1752 Kinn, Sogn og Fjordane ...... +Anders Ottoson Liset b: in Askvoll, Sogn og Fjordane 2 Eli Olsdtr. Pusavik b: 1712 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 19.04.1712 Kinn, Sogn og Fjordane.... +Lars Andersson Kinn 2 Siri Olsdtr. Pusavik b: 1713 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 18.10.1713 Kinn, Sogn og Fjordane2 Janniche Olsdtr. Pusavik b: 1715 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 07.06.1715 Kinn, Sogn og Fjordaneog følgende forfedre til Kari Jonsdtr.:Ancestors of Kari Jonsdtr. Terdal Generation No. 1 1. Kari Jonsdtr. Terdal, died 13.10.1781 in Bergen, Hordaland. She was the daughter of 2. Jon Olavson Terdal and 3. Helga Haldorsdtr. Batalden. She married (1) Ole Andersson. She married (2) Anders Olson Pusavik Abt. 1745. He was born 1710 in Kinn, Sogn og Fjordane, and died 1753 in Kinn, Sogn og Fjordane. He was the son of Ole Pusavik. She married (3) Lars Helgeson Grøneng 1754. He was born 1728 in Kinn, Sogn og Fjordane. He was the son of Helge Larsson Grøneng and Jannicke Flora.Generation No. 2 2. Jon Olavson Terdal, born 1689 in Kinn, Sogn og Fjordane; died 1745 in Kinn, Sogn og Fjordane. He married 3. Helga Haldorsdtr. Batalden 07.03.1723 in Kinn, Sogn og Fjordane. 3. Helga Haldorsdtr. Batalden, born Abt. 1700 in Kinn, Sogn og Fjordane. She was the daughter of 6. Haldor Guttormson Seim. Children of Jon Terdal and Helga Batalden are: i. Borgni Jonsdtr. Terdal, born 1727 in Kinn, Sogn og Fjordane; married Olav Helgeson Grøneng; born 1718 in Kinn, Sogn og Fjordane. 1 ii. Kari Jonsdtr. Terdal, died 13.10.1781 in Bergen, Hordaland; married (1) Ole Andersson; married (2) Anders Olson Pusavik Abt. 1745; married (3) Lars Helgeson Grøneng 1754. Generation No. 3 6. Haldor Guttormson Seim, born 1630; died 1709 in Kinn, Sogn og Fjordane. Children of Haldor Guttormson Seim are: 3 i. Helga Haldorsdtr. Batalden, born Abt. 1700 in Kinn, Sogn og Fjordane; married Jon Olavson Terdal 07.03.1723 in Kinn, Sogn og Fjordane. ii. Lisbeth Haldorsdtr. Batalden, born 1704 in Kinn, Sogn og Fjordane. iii. Tollak Haldorson Batalden, born 1706 in Kinn, Sogn og Fjordane; died 02.02.1710 in Kinn, Sogn og Fjordane.Forøvrig er Desiderius et sjeldent navn i Kinn og kan ha noe med Foss-familien på gården Flora å gjøre. Her er det jeg har om denne:Descendants of Anders Foss 1 Anders Foss 2 [1] Susanne Andersdtr. Hoff b: 1656 in Kinn, Sogn og Fjordane d: 1737 in Kinn, Sogn og Fjordane .... +Gregorius Olson Hammerseth b: in Kinn, Sogn og Fjordane d: in Kinn, Sogn og Fjordane *2nd Husband of [1] Susanne Andersdtr. Hoff: .... +Matias Endreson Reksten b: 1665 in Kinn, Sogn og Fjordane d: 1735 in Kinn, Sogn og Fjordane .. 3 Anders Matiasson Hammerseth b: Abt. 1694 in Kinn, Sogn og Fjordane d: 1768 in Kinn, Sogn og Fjordane ...... +Rachel Olsdtr. Valvik b: in Kinn, Sogn og Fjordane .. 3 Elias Matiasson Hammerseth b: Abt. 1696 in Kinn, Sogn og Fjordane .. 3 Casper Matiasson Hammerseth b: Abt. 1699 in Kinn, Sogn og Fjordane d: 1756 in Kinn, Sogn og Fjordane ...... +Brita Olsdtr. Batalden b: 1710 in Kinn, Sogn og Fjordane d: 1762 in Kinn, Sogn og Fjordane 2 Desiderius Andersson Foss b: 1657 d: 1708 in Kinn, Sogn og Fjordane .. 3 Jakob Desideriusson Flora b: 1678 in Kinn, Sogn og Fjordane ...... +Anne Didriksdtr. Wittrup b: Abt. 1675 in Gloppen, Sogn og Fjordane .. 3 Anders Desideriusson Flora b: 1682 in Kinn, Sogn og Fjordane d: 1759 ...... +Sara Elisabeth Absalonsdtr. Balchen b: 1680 .. 3 Lars Desideriusson Flora b: 1685 in Kinn, Sogn og Fjordane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Anders for et svært innholdsrikt innlegg.Jeg er for tiden på reise , men skal studere innholdet nøye , og sammenholde det med hva jeg selv har av opplysninger.Jeg er imidlertid en smule usikker på denne Haldor Guttormsen Seim. Det er den eneste personen som tilsynelatende passer , men en mann med samme navn døde visstnok på Seim noen år tidligere enn 1709. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til de som måtte være interessert. Jeg gjen gir her svaret jeg fikk fra Yngve cNedrebø vedr. Skifte etter Ole Larsen Pusevik/Ole Pusevig.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 25.05.2004 09:40 (2) Skiftet er datert 14. mai 1751, og nevner enken Marethe Nilsdatter og sønnen Nils, Rejel og Anders, alle myndige, og døtrene Anne, gift med Rasmus Markussen Sollem, Brite, gift med Antons Andersen Sagen, Janiche, gift med Lars Andersen Løvignæs, Sigri, 26 år, Synneve, 24 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen. Til innlegg 7 fra Anders. Nesten i bunnen ser det ut til at Anne Didriksdatter Wittrup har vært gift med Jakob Desideriusson Flora. Så vidt jeg vet var Anne gift første gang med Mats Berendtsson på Hafstad og deretter med Ole Andersson fra Terva. Det var skifte etter Anne i 1749.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Jacob og Anne i 1713. Lenke Men jeg vet ikke om hun er identisk med Didriksdtr. Wittrup. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Dette er nok 2 forskjellige Anne'r. Se følgende:Descendants of Didrik Christenson Wittrup 1 Didrik Christenson Wittrup b: 1622 in Bergen, Hordaland d: Aft. 1670 in Gloppen, Sogn og Fjordane .. +Sophie Pedersdtr. Slagstad b: Abt. 1643 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1732 in Gloppen, Sogn og Fjordane 2 [1] Christen Didrikson Wittrup b: Abt. 1660 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1726 in Gloppen, Sogn og Fjordane .... +Dorthe Eriksdtr. Rygg b: Abt. 1665 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1704 in Gloppen, Sogn og Fjordane *2nd Wife of [1] Christen Didrikson Wittrup: .... +Berte Aslaksdtr. Austrheim b: Abt. 1678 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1744 in Gloppen, Sogn og Fjordane 2 [2] Anne Susanne Didriksdtr. Wittrup b: 1674 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1749 in Førde, Sogn og Fjordane .... +Mads Berntson Hafstad b: 1670 in Førde, Sogn og Fjordane d: 1707 in Førde, Sogn og Fjordane *2nd Husband of [2] Anne Susanne Didriksdtr. Wittrup: .... +Ole Andersson Tefre b: Abt. 1690 in Førde, Sogn og Fjordane d: Abt. 1735 in Førde, Sogn og Fjordane 2 Anne Didriksdtr. Wittrup b: Abt. 1675 in Gloppen, Sogn og Fjordane .... +Jakob Desideriusson Flora b: 1678 in Kinn, Sogn og Fjordane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Du har helt rett, jeg var nok for rask. Anne Dideriksdatter er datter av Diderik Christensson Wittrup og Sophie Pedersdatter. Og er så langt jeg har fått med meg søster av Anne Susanne Didriksdatter Wittrup! Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Elsa-Karin Svendsen

I innlegg (7) ovenfor vises til Ide Olsdatter som var gift med Ole Andersen Pusavik, f. 1750.Jeg nedstammer fra Ide Olsdatter, men har kommet frem til at mannen hennes var Ole Andersen, f. 1756 på Solem. De flyttet senere til Pusaviken.Etter det jeg kan se var det to omtrent jevnaldrede personer med navnet Ole Andersen i Pusaviken i annen halvdel av 1700-tallet – og kun en av dem var gift med Ide Olsdatter. Spørsmålet blir da hvem? Ole Andersen (f. i Pusaviken i 1750, sønn av Anders Olsen) eller Ole Andersen (f. på Solem i 1756, sønn av Anders Andersen)?Da Ide Olsdatter giftet seg med Ole Andersen i 1792 er han skrevet inn som ”Solem”. Når det eldste barnet, Agnethe, blir døpt i 1793 står det ”Solem”, men når det neste, Salamon, blir døpt i 1795 står det ”Puserviigen”.Mvh Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.