Gå til innhold
Arkivverket

[#21525] Joen Olsen og Helge Haldorsdtr. Terdal i Kinn , hvor kom de fra ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Joen og Helge giftet seg i Kinn i Sunnfjord i 1723. Lenke Her står Joen oppført med Kallestad som gårdsnavn og Helge med Batalden.Kan det være snakk om Kalstad i Fjaler i Guddal sogn? Jeg håper noen kan hjelpe meg med å fastslå hvem Joen og Helge var , og hvor/når de var født.Joen døde forøvrig i 1745 og der var skifte etter ham 17.06.1745 på Terdal. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Helge Haldorsdtr. var trolig datter av Haldor Guttormsen som ble gravlagt på Batalden i 1709, se forøvrig debatt nr.21526.Men har noen synspunkter på hvem denne Joen Olsen Kallestad kan være? Og hvor er Kallestad? Det nærmeste jeg kommer er Kalstad i Fjaler. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Lars .Takk for innlegget ditt. Jeg var klar over at det fantes gårder andre steder med lignende navn , men den jeg fant var den eneste i Sogn og Fjordane.Selvsagt kan Joen ha kommet fra Haus eller Sund.Jeg skal se nærmere på forslagene dine. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da Joen døde i 1745 på gården Terdal i Kinn ble hans alder oppgitt til å være 56 år. Det skulle tilsi at han var født rundt 1689.Jeg klarer imidlertid fortsatt ikke å knytte ham mot gårdene Kallestad i Sunnfjord/Hordaland. Kan noen hjelpe meg med opphavet hans? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har Jon Olson som som av Ole Olson Stavang. Kilden er en utredning gjort av Fred Aril Grøneng i Florø. Han har også en annen sønn Ole Olson Stavang født 1680 registrert. Sistnevnte skal være far til Bendik Olavson Kinn født 1708. Jeg har selv ikke sjekket kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha for innlegget ditt Anders.Dersom jeg legger 1701 tellingen til grunn , var Ole Olsen Stavang kun 23 år. Om alderen til Joen og Ole er noenlunde riktig , kan de neppe være far og sønn.Derimot er der en Ole Olsen Tirdal 50år. Han har riktignok kun en sønn Ole hos seg i 1701.I den samme tellingen finner jeg en Joen Olsen 14 år som tjener på gården Valvik.Dette er ikke lett , men jeg skal prøve å få sjekket opplysningene du kom med nærmere.Det kan jo tenkes at gårdsnavnet som ble oppgitt da Joen giftet seg , enten er feilskrevet eller at det var oppholdsstedet han på det tidspunktet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ander , jeg trakk kanskje litt forhastede slutninger vedr. Ole Olsen Stavang.Jeg ser nå at der er et skifte etter en Ole Olsen Stavanger i Brandsøy mellom 1687 og 1697.Jeg har lagt inn en forespørsel i arkivforumet vedr. det skiftet. Den Ole som var 23 år i 1701 kan da være den sønnen du nevnte som var født rundt 1680. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er svaret på skifte fra Yngve Nedrebø. 'Skiftet er datert 15. mai 1693, og nevner enken Britte Pedersdtr og barna Olle, Pernele, Anne og Gunilde.' Dermed kan Ole i Stavang utelukkes som far til Joen Olsen Terdal/Pusevik.Da er det bare å lete videre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.