Gå til innhold
Arkivverket

[#21526] Haldor Guttormsen Batalden i Kinn , Sunnfjord, noen som vet hvem han var?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

En Haldor Guttormsen ble gravlagt på Batalden 06.09.1709.Han var da gift.På FamilySearch fant jeg to barn av Haldor Batalden , Lisbeth f. 1704 og Tollach f.1706 d.1710.I 1723 giftet Helge Haldorsdtr. Batalden seg med Joen Olsen Kalstad.Var hun datter av den samme Haldor?Jeg finner imidlertid ingen Haldor Guttormsen i 1701 manntallet for Nordre Bergenhus. Er der noen med god kjennskap til Batalden som kan fortelle meg noe om denne Haldor Batalden/Guttormsen? Hvem var han gift med osv.? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Kanskje burde du sjekke militærrullen for Brandsøy skipreide i 1704. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Kenneth. Sikkert ingen dum ide, men da må jeg innom Statsarkivet, og det blir det ikke anledning til på minst tre uker.Jeg håper derfor at noen med god kjennskap til folket på Batalden kan fortelle meg hvem han var. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Alderen til Haldor er i hvert fall oppgitt til 79 år ved gravfestelsen fra Kinn kirke 8. september 1709. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Kenneth.Jeg er usikker på om etternavnet hans er korrekt.Jeg finner ingen med det navnet i 1701.Om alderen stemmer skulle han være født ca 1622.Da burde han også kunne finnes i prestemantallet 1663-1665. Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner denne karen i rullene for Bergenhus len 1653. Lenke Hvordan kan jeg finne ut om dette er samme karen som dør i Batalden 1709? En rettelse til forrige innlegg.Han skal være født rundt 1630. Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Har mine tvil til at det er samme mannen. En Halver Seim er gravfestet fra Seim kirke i Hamre prestegjeld 2. februar 1711. Alderen er hans er da oppgitt til 83 år. Jeg tror at dette er samme mannen som er nevnt på Seim i 1701. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kenneth.Et oppslag i Hamre bygdebok på gården Seim kan kanskje fortelle noe mer.Det er merkelig at jeg ikke skal kunne finne mannen hverken i 1701 tellingen eller prestemantallet 1660-65.Den beste kandidaten var ham jeg fant i rullene 1653 og som skrev seg som Haldour Guttormbsen.Flora bygdebok nevner bare Haldor på Batalden i forbindelse med hans død i 1709.Men i følge FamilySearch IGI ble der døpt noen barn i Kinn 1704-1707 av en Haldor Batalden, så mannen må ha vært der noen år mellom 1701 0g 1710.Med så høy alder som 79år i 1709 vil han vel ikke stå i militærrullene for 1704. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg har sjekket Alenfitboka og Seim, og det er definitivt ikke samme mannen hvis det som står i Alenfitboka er rett. Alderen til menn i miliærrullene kan variere, men i marinnemanntallet/militærrule for Hordaland 1704 (Digitalarkivet) har jeg sett en del tilfeller av menn som var passert 60 år. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kenneth.Da er det bare å starte forfra igjen i håp om å finne rett mann til slutt. Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter denne frem fra glemselen igjen i håp at nye brukere av Digitalarkivet har opplysninger om denne Haldor.Han hadde etter hva jeg har funnet ut følgende barn.1. Helge f. ca. 1700 gift 1723 med Joen Olsen Tirdal/Kallestad2. Lisbeth døpt 12.01.1701 død liten3. Lisbeth døpt 17.04.1704 g. 1734 med Ola Andersen Tirdal.4. Olav 1705 - 17055. Tollak døpt 12.12.1706 - gravl. 02.02.17106. Mari f. 1709.Ved noen av disse barnedåpene står det Tollak i merknadsfeltet. En Tollak Knudsen befinner seg på Batalden i 1701.Det faktum at Haldor døper en sønn Tollak får meg til å tro at han kanskje var gift med en datter av Tollak Knudsen. Hun må i alle fall ha vært en god del yngre enn Haldor som angivelig var født rundt 1630.Jeg finner ikke Haldor på Batalden i 1701, til tross for at han døper barn der samme år. Jeg finner ham heller ikke i Prestemanntallet 1663-1665.Hvem var denne Haldor, hvem var han gift med og hvor kom han fra? Kan noen hjelpe? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Fadderne til noen av barna var:12.12.1706 Tollak: Anders og Sjur Sjursen, Anne Olsdtr. Batalden, Alitz Domben, Lars Andersson Batalden12.01.1701 Lisbeth: Sjur, kjøstel Abrah., Margrethe, Anne Andersdtr. BataldenEn Anders Gurttormson Domben opptrer som vitne i bryllupet til Rasmus Nielsen Leversund og Kari Nielsdtr. 05.06.1701.Anders Eriksen Batalden har et barn Anna til dåpen 21.01.1706 der Haldor, Sjur, Anne Olsdtr. Batalden og Brite Olsdtr. er faddere.Haldor husmand er vitne sammen med Ole Tollaksen når Anders Eriksen gifter seg med Kari Olsdtr. 25.09.1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nyttig informasjon Anders J. Jeg kan ikke umiddelbart se noen slerktsmessige forbindelser her. Jeg merker meg at Anders Guttormsen ikke er blant fadderne til Haldors barn. Men alle bidrag mottas med takk. Kanskje vi finner svarene til slutt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Beklager, skulle vært skrevet med stor K. Det står opprinnelig Kiøstel slik jeg leser det - og da er det et mannsnavn.Navnet har vært svært mye brukt opp gjennom historien - spesielt i Hedmark, Akershus og omliggende fylker.I Sogn og Fjordane har jeg sett navnet på Berge i Luster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om dette er samme mann som er født i jan. 1682, da er han 19 år i jan. 1701. Jeg vet ikke hvor gammel man måtte være for å kunne være fadder. Men han må jo da ha dratt tilbake til Bergen om det fortsatt er samme mann som er fadder i Nykirken i Bergen 1705. Nå er jo denne Kiøstel trolig en perifær person i forhold til Haldor, men det er vel ganske åpenbart at det må være huller i 1701-manntallet. Er der noen som har anledning å se hvem som var faddere da Lisbeth ble døpt i Kinn 17.04.1704? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Mange interessante opplysninger for meg, sidan det er midt i mitt 'kjerneområde'!Til innlegg 12): Helga gifte seg i 1723 med Jon Olavson. I DA står det J.O. Kallestad. Kvar har du opplysninger om Terdalen frå? Det stemmer at det budde ein Jo(n) Olavson i Terdalen på den tida; han fekk kongeskøyte på 1 laup smør jord i 1727. Må vel då forstå det slik at han budde på Kallestad, og flytta til Terdalen i 1727. Gardsnavnet Kallestad finn vi nord på Osterøy og på Sotra (Sund), Kalstad finn vi i Guddalen i Fjaler.Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.