Gå til innhold
Arkivverket

[#21533] Hjelp til oppslag - kirkebok for Stjørdal 1825


Gjest May Olden
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du har et gårdsnavn, så er det mulig at jeg iallefall kan slå opp i bygdebøker for Stjørdal. Jeg har Stjørdals- og Skatvalsbøkene, men ikke bøkene for Hegra, Lånke og Meråker. Dessverre har jeg ikke kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Har desverre ikke gårdsnavn og foreldre. Det er derfor jeg sitter bom fast.... Håper derfor noen har tilgang til kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei May.Ser du har mange spørsmål om slekt.Men vet du hvor du selv kan finne kirkebøker lagt ut på nett? Her er noen steder du kan lete. På forsiden av digitalarkivet øverst står typer, trykk der.Så trykker du kirkebøker.dernest f.eks. døpte.Så kommer alle fylkene opp.Trykk det fylket du søker.Så kommer alle steder i fylket kirkebøkene er søkbare. På Sørtrøndelag f.eks.Er kirkebøkene for Strinda 1727-1910 lagt ut.Likeens for Værdalen,Stiklestad 1799-1895.Du kan også gå inn på DIS Norge.www.disnorge.no Slektshistoriske kilder.Trykk inn ønsket fylke og sted.Da kommer kirkebøker,bygdebøker osv.for den plassen opp.Du kan også bruke en søkemotor. Skriv.f.eks.Stjørdal+kirkebøker. Så ser du om noen har en hjemmeside med info ol.Lykke til med søkinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei.Dette kan bli en vrien nøtt uten kirkebøker.1825 er vanskelig. Hans far trenger ikke være født i telling 1801 og 1865 er for sent.Om du er sikker på Stjørdal May, må du gå etter navn på hans barn. Rasmus var vel gift? Han kan ha kalla noen opp.Når det gjelder plasser å se etter i bygdeboka. Rasmus var ikke så vanlig navn. Regner med han var oppkalla etter en annen Rasmus i slekta.Finner kun 12 Rasmus på Stjørdal 1801.De bor nesten alle under Lunche Annex.er det nok eller må du ha gården også Anne Lise?På Geving gård f. eks. bor en Rasmus Joensen og Ingebor Hansdtr. De har en sonn Jon Rasmussen 23 år.Joensen blir kansje Johansen? Ser ut som det navnet går i arv på gården.Ellers er det også Ramuss under Wærnes annex.På Mæle Øver.f.eks. er det en John Rasmussen.Vet ikke om Lunche og Wærnes sogn går under samme bygdebok.Du bør se på telling 1801 Stjørdal og Rasmus May. Kansje kjenner du igjenn noen navn som går igjenn i slekta. Gutte eller pikenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

De opplysninger jeg har om Rasmus: gift med Ane Elisabeth Jakobsdatter f. 1819 i Bjørnør. I FT 1865 var de på Troningen i Stoksund med datteren Anna Eline og sønnen Johan P.,kanksje noen som har tilgang til kirkebøker for Bjørnør og kan se etter gifte, hvis de da giftet seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg har ikke funnet mere.Bortsett fra at Anna Eline ble f.9/6 1856 Bjørnør. Og Johan Petter f. 1/7 1860 Bjørnør. Så det kan jo godt være Rasmus ble gift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Hei, har fått vite at Rasmus' foreldre var Johanne og Johan Andersen Stokmo. Finnes det gård med det navnet? Datoer for født, gifte, død etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Tror det er riktig ja. Kan denne gården hete stok-broen i 1801? 277 Anders Johansen,Mand,41 år,1ste egteskab, Huusmand med jord på stok-broen. 278 Randi Johansdtr,Hans kone,30 år,1ste egteskab 279 Johan Anderssen,Deres børn,7 år 280 Johannes Anderssen,Deres børn,3 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Rasmus, sønn av Johan Anderssen og Johanna Nilsdatter, omtales på s. 365 i Stjørdalsboka bind 2.1. Han oppgis å være født 29. mars 1827, og skal ei tid ha bodd på Frosta.Johan var sønn på Broen (84-6), en plass som opprinnelig lå under Ut-Stokkan, og i 1801 omtalt som 'Stokbroen'. Hans foreldre var Anders Johansen fra Dalbakken/Værnesbakken (omtalt i Stjørdalsboka 2.2 som Værnesplass 18) og kona Randi Johansdatter. Om Anders og Randis familie, se Stjørdal 2.2, s. 112-113.Mor til Rasmus, Johanna Nilsdatter, var fra en annen plass under Stokkan, trolig nevnt et sted på s. 316-418 i Stjørdal 2.2.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.