Gå til innhold
Arkivverket

[#21538] Berte knutsdatter fra Osstua, Strøm sogn, Sør-Odal


Gjest arild andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

Berte Knutsdatter fra Osstua, Strøm sogn, Sør-Odal gift med Finn Olsen fra Sundbakken under Korsmo, Ullern sogn, Sør-Odal født 1761-1838. Han var visstnok fra Knapperholøen i Nord-Odal De var eter det jeg vet bosatt på Sundbakken.Et av deres barn var Kristoffer FinsenVet noen noe om disse folkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Ifølge Sør-Odal bygdebok var Berte Knutsd. f 1767 datter til Knut Guttormsen og Kari Eriksd. i Osstua. Da Knut og Kari ble gift 1749 er det oppgitt at Knut var fra Moen og Kari fra Os. Men de var nok bare i tjeneste der og født andre steder. Osstua er omtalt i Sør-Odal bygdebok bind 3 side 303.Finn Olsen f ca 1761 var kanskje fra Knapperholen som det står i SO 7 s 408. Det ble døpt et barn Finn i 1761 fra Knapperholen (Øverholen)(NO 3 s 419), men faren Ola Persen kom til en plass Bakken av Tannes (NO 3 s 424) og fikk der også en sønn Finn i 1763. Derfor er det trolig at den Finn som ble døpt i 1761 døde før 1763. Finn født 1763 ble husmann etter faren i Bakken. Hvis dette er rett, vet jeg ikke hvor Finn Olsen i Sundbakken var fra.Sundbakken hvor Finn bodde var skyssted i 1801, og han kan jo være en kar som kom fra ei anna bygd for alt en vet. Han kunne være ute etter jobb og kom tilfeldigvis forbi, og fikk høre at denne jobben som skysskaffer var ledig ?Navnet Finn er ganske vanlig i Odalen, så det taler derimot for at han kan være derfra. Det kan jo også være at Ola Persen i Knapperholen og Ola Persen i Bakken ikke er samme person, men da må denne delen av bygdeboka skrives om. Ved å studere fadderne til de åtte barna til Finn Olsen og Berte Knutsd. i Sundbakken kan det jo også hende en kan få en pekepinn på hvor Finn var fra.Jeg skal holde øyne og ører åpne og gi deg beskjed om jeg skulle få rede på noe. :-) Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Jeg takker for innlegget ditt og mye informasjon rundt dette. Noe av den samme infrmasjonen har jeg også sett men ikke alt.Jeg takker på forhånd for at du vil holde dine øyne og ører åpne for detteOg til slutt takk for henvisningen til bydgeboka, da jeg ikke har funnet dete om Osstua i noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.