Gå til innhold
Arkivverket

[#21547] Karl Kristiansen fra Høland


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei,Min farfar Alf Strøm f 1900 se link fra FT [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1900/f00236&postnr=3498&spraak=>Lenke vokste ikke opp med sin ekte far. I kirkeboka for Nes, Akerhus fra hans dåp står det far; Karl Kristiansen, Høland. Jeg prøver å finne ut hvem denne Karl var. Jeg har funnet enkelte kandidater, en bodde i Oslo og en bodde i Høland i 1900. Se lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Oppgir kirkeboka noe mer om din farfars far utover 'Karl Kristiansen, Høland'? Jeg tenker på yrke, fødselsår, eventuelt annet. Hvis ikke kan det nok være vanskelig å finne hvilken Karl det dreier seg om. Men vi må vel ha lov å anta at han i 1900 var bosatt i Høland, og en mulig kandidat har du jo da allerede funnet.Denne Karl Kristiansen var født på Havnås under Garsvik i Høland i 1880 og var i 46 år knyttet til Urskog-Hølands-banen, først som anleggsarbeider, siden som pusser (bl.a. i 1900), verksarbeider, fyrbøter og endelig lokfører. Han giftet seg i 1904 og hadde fem barn med kona. (Jf. 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog', b. 3, s. 70 (Havnås), og b. 2, s. 111-112.) Er dette din Karl, kan hans etterslekt i Høland være fullstendig ukjente med Alf Strøm.Vennlig hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Takk for svar Odd. Iflg. de opplysningene jeg har fått, så oppgis Karl Kristiansen å være fra Høland under min farfars dåp, men senere har jeg hørt han flyttet til Oslo. Du som er vel bevandret i Hølands distriktet, har du noe opplysninger om denne kandidaten? LenkeMvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er vel den beste muligheten å bruke kirkebøkene hvor opplysninger om faren burde stå. Det skulle ikke være nødvendig med spekulasjoner før dette har blitt gjort.Jeg skal prøve i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Til info.Ser på Alf sin konfirmasjon 10 okt 1915 i Nes kirke- Skrædder Der er faren oppgitt som Hans Jakob K. Strøm, mor Maren Olsdatter. Ikke noe er nevnt om Karl K der. I klokkerboka (dåp) står det tjener Karl Kristiansen, Kristiania, f 1880.Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, ja det stemmer. På konfirmasjonen er kun pleiefar oppgitt. Men den ekte faren var Karl K. som opprinnelig skulle være fra Høland, ihvertfall iflg. det som er blitt fortalt fra familiehold. Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, Da har jeg vel antakelig funnet mannen Lenke Jeg skal sjekke videre med byarkivet, for å få mer opplysninger om ham. Skulle noen mot formodning ha noe mer å tilføre, så er det fint. Takk for hjelp.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nes krk.bok: F. 4/11 1900, dpt. 27/1 1901 Alf, foreldre: tjenestegutt, ug., Karl Kristiansen f.1880 Kristiania og pike Lydia Nilsdt. Østhoug f.1874. Faddere:g. Lene P. H?uken, g. Am?. A...unds? ibid., ug. Peter N. Østhoug, ug. Johan ... O....braaten, g. Gustav .... Østhoug. Anmeldt av moren, hennes 2.leiermål.Grunnen til det var vanskelig å lese faddernes navn var håndskriften. Filmen var tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.