Gå til innhold
Arkivverket

[#21553] Sogneprest Claus Rosing og hustru Birgitte, Nordland.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Noen som har vært borti eller som vet noe om denne mannen med familie og hvor de var fra? Sogneprest Claus Rosing og hustru Birgitte. En datter Mille Clausdatter Rosing, d. 1680.Gift med Jakob Torsen Tilrem,f. ca 1625, bosted Tilrem i Brønnøy. Kan Claus ha vært prest i Brønnøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Ørjan!Beritte Christensdtr. Skanke var gift 1.gang m Claus Rasmusen Rosing d.1644,sogneprest i Brønnøy.De hadde følgende barn:Hans Clausen Rosing f.1625,dr.theol,biskop i Oslo,d.1699. Gift 1.1653 m Gertrud Hansdtr. Borchardsen,f.1636,d.1660. Gift2.1661 m Kristine Thomasdtr. Bang f.1635,d.1699.Milde Clausdtr. Rosing,f.1633,d.1680. Gm.Jakob Torsen,BrønnøyRasmus Clausen Rosing f.1641,prost og sogneprest på Hitra d.1705. Gm.Anna Nielsdtr. Schelderup i hennes 2.gifte (g.1.gang m sogneprest Nils Pedersen). De hadde en datter Birgitte Rosing,d.1704. Gift 1692 m Anders Bull f.1663,prost og sogneprest på Hitra.Fra boka Skankeætten.mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Til Anita: Anne Christensdtr. Skanke d. 1680 var kone til lensmann Christen Pedersen Torget Bronnoy. Hun hadde flere barn. En var Kirsten Christensdtr. gift med Henrik Borchenhagen. Mannen til Anne var nevnt ved hennes dod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei Anita.Hvem er det som har funnet slekten helt tilbake til ``tidenes morgen``? Det er vel ikke mulig at denne slektsgrenen på Schanke/Rosing linken du gav med er helt ``riktig`` :). Det må jo vør umulig å vite at det er rett slekt dette. Her er jo vikinger, konger og adam i paradiset, kan man stole helt på dette?Kan jeg stolt si at jeg har konger og dronninger i slekta mi????Hilsen fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har selv Birgit søster Adelus Christensdatter som ane, og såvidt jeg kan se så stemmer navnene med det jeg har. Nå er jeg spent på om noen 'plukker' anerekka sund.Ellers fant jeg tilvfeldigvis en prest som het Hans Rosing som var prest i Nordrehov, og ble gravlagt i 1743 i Nordrehov i en alder av 59 år. Jeg får han ikke til å passe inn noen steder i det jeg har funnet på nettet. Han hadde vært prest i Nordrehov i 15 år sto det i forbindelse med begravelsen. Jeg fant han når jeg så etter noe helt annet, og merket meg det fordi det var noe kjent med navnet(visste om Birgit i Brønnøy som var gift med en med samme navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skrev litt feil om presten Hans Clausen Rosing i Nordrehov, og han ble gravlagt 05.10.1742. Så han skal være født ca 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Ja det er helt sikkert riktig alt det med rosingene, men jeg tenkte på anerekka med konger og til slutt adam og eva. Kan jeg skrive ned de kongene fra Isle of man inn i min slektstavle?hilsen ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må innrømme at jeg har tatt sjansen ned til Harald Hårfagre, men lengre tilbake har jeg ikke lagt inn(selv om jeg sikkert har det samme som du har). Nå legger jo ikke jeg ut noe på internett da. Min ane Adelus Christensdatter var også gift med en med ganske rike aner(Oluf Jensson Mikkelborg født 1591).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Akkurat det var det jeg tenkte. Det var hvist en annen gren som spora av til det kongelige. Jeg tar ikke det så høytidlig da for vi vet jo ikke sikkert om det er rett eller galt. Jeg er veldig fornøyd, har fått svar på :Claus Rosing og Birgitte,det var det jeg var ute etter. Ønsker alle en fin helg når den tid kommer.Hilsen fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christel Rasmussen

Kan noen si meg hvilke av Biskop Hans Klausen Rosings døttre var gift med Jon Rasmussen Faning fra Danmark, død ca. 16.07.1687, sokneprest i Lærdal i Sogn: Giertrud Rosing fra 1. ekteskap med Giertrud Johanne Burchardsen eller Karen; Else; Birgithe Rosing fra 2. ekteskap med Kirsten Thomasdatter Bang. På forhånd takk. mvh Christel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Jon, Jonas Rasmussen Rosing ble gift med ? Hansdatter Rosing. Fornavnet hennes står ikke. Du kan gå inn på lenkene som er utlagt lengre opp på siden så finner du dem.(Anita Særvold Johannesen, innlegg 2). Gå inn på Birgittes aner.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Hei Ørjan, takk for svar. Nå har jeg sammenlignet de forskjellige lenkene til Anita Særvold Johannessen med mine egne tidligere funn. Der var Jon Rasmussen Fanning gift med en datter av Biskop Hans Rosing eller Anna Knutsdtr. Bang. Kan Kirsten Thomasdtr. Bang som var født 1635 være mor til Bothilde Jonsdtr. Fanning født 1650? Jeg vet ikke når Anna Knutsdtr. Bang var født og når hun evtl. giftet seg med Fanning. mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Jeg har skrevet en feil her. Kirsten Thomasdtr. Bang, gift med Hans Clauson Rosing, skal være mor til en datter gift med Jon Rasmussen Fanning og følgelig mormor til Bothilde Jonsdtr. Fanning, født 1650, men det er jo ikke mulig. mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Knut Inge Apesland

Hallo - litt malurt i begeret:Anene bakover i Jämtland for Birgitte Christensdtr. (ca. 1603-1681) g.m. sogneprest Rosing er høyst tvilsomme.I følge en artikkel av Per Reidar Christiansen i NST (Norsk slektshistorisk tidsskrift) Bind XL (2005) der han bestrider de løse funn tidligere gjort av M. Mardal vedr. 'Hr. Christen Stenssøns Jemtlandske bakgrunn' som vel er bakgrunn for slektsoppsettet vist her.Men det er vel likevel trolig at der er noe jemtlandsk bakgrunn i og med at både Hr. Christen Stenssøn i 1611 satt med noe odelsgods i gården østre-Vällviken i Sunne sogn i Jemtland - og hans svigersønn Claus Rasmussøn Rosing i 1624 satt med odelsgods i Jämtland.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprest til Norderhov 1727-1742 var såvidt jeg vet Hans Hansen Rosing (1683-1742), g.m. Else Sophie Hansdatter Paus (1686-1729). Man _kunne_ jo forestille seg at han kanskje var en (Jo)hansen Rosing og dermed mulig sønnesønn av Hans Clausen Rosing i Brønnøy, som hadde en sønn Johan Hansen Rosing (ca.1655-1726), sogneprest i Fåberg, Oppland, fra 1682. (Hans/Johan/Johannes er jo 'egentlig' samme navn')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Se gjerne forespörsel om bakgrunnen til Hr. Rasmus Claussen ROSING 1586-1626 i Nordland, angivelig fra Jylland, i fölgende tråd;¤ 74.356'Presten Oluf Andersen Kusse fra Brönnöy'ved Per EVENSEN av 2009,bl.a. innlegg # 71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.