Gå til innhold
Arkivverket

[#21558] Kristian Kautz, Salmakerstuen, Lystad, Ullensaker


Gjest arild andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

Kristian Kautz 'Tysker' er gift med Lisbeth Kristoffersdatter, Østre ullern, Ullensaker født 1682 Deres datter er Rosina kristiansdatter, Lystadeie, Ullensaker født 1720Kristian kautz oppgis å være tysker i Ullensaker bygdebokEr det mulig å finne ut når han kom til norge og eventuelt hvor han kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest arild andersen

Nytt innspill på denne Jeg lette litt mer i bygdebøkene for Ullensaker. Det står der at han var tyskfødt og militær salmaker bosatt på Lystadeie, i Ullensaker. Finnes det foresten noe sted som heter lystadeie i Ullensaker - jeg har ikke sett det...men i andre kommuner muligens Nannestad uten at jeg er sikkerNoen kom også med innspill om at han het Kristian Hansen Kautz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg finner på Family Search at Kristian giftet seg med Elisabeth/Lisbeth 04.05.1716 Ullensaker. Lystadeie kunne være en husmannsplass under Lystad i Ullensaker. Lykke til videre. Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

En avsporing: da jeg hjalp en amerikansk dame med å finne røtter, kom jeg borti denne Kristian Kautz. Hvis du er i slekt med ham kunne det kanskje være arig om du tok kontakt med audra@isomedia.com, som er etterkommer etter Rosinas oldebarn Minda som emigrerte i 1886. Slektsrekken er slik: Minda er datter av Lars Ols. og Kari Hansd. på nordre Lystad, Lars Olsen er sønn av Ole Kristians. Taugland og Ingeborg Larsd. Elstad. Hans foreldre er Rosinas sønn Kristian Eriks. Kåstad og Berte Larsd. Krusestuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Arild!At det var et sted som het Lystadeie er det nok ingen tvil om. Det er bl.a. flere barn som er født på Lystadeie under vaksinerte i Ullensaker og i bind 2 av de nye bygdebøkene står det om 2 barn som ble bortsatt til Haakon Eriksen på Lystadeie i 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Heisan... takkf or hjelpen Carsten...og hei til deg Nina. Ja jeg skal sende en mail til Audra for det var jo morsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

For å komme videre, er det nødvendig å kjenne til de eldste opplysningene om ham i norske kilder. Hva sier egentlig disse kildene ? Er de eldste opplysningene fra 1716? (Neppe.) Navnet må da dessuten være stavet Christian. Vet noen når han først nevnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Tore Her kommer den informasjonen jeg har om Kristian KautzI Ullenskaer bygdebok bind 2, side 150 er han nevnt som mann til Lisbeth Kristoffersdatter som var datter av Gjestgiver/Felttrompeter Kristoffer Pedersen og Kirstine(Kirsten) Jensdatter uNder Ulleren gård.Det står at Lisbet er gift med den tyskfødte salmaker Kristian Kautz på Salmakerstuen, Lystad i Ullensaker, se bind 2, side 107.Jeg klarer ikke å finne stedet under denne gården noen steder....Hvis vi ser det fra Kristian Kautz barn har jeg følgende informasjon: I Ullensakers bygdebok bind 2 side 489, Taugland Kåstad gård , bruker Erik Bårdsen Taugland gift med Rosina Kristiansdatter ganske visst datter av tyskeren, Salmaker Kristian Kautz på Lystadeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk, men det var egentlig ikke svar på spørsmålet mitt (jeg holder ikke bygdebøker for kilde; jeg tenker på samtidsdokumenter først og fremst). Det står f eks ikke 'Kristian' i kilder fra tidlig på 1700-tallet (med enkelte unntak), det står Christian. Nevner bygdeboka noen særskilte kilder om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei igjenNei bygdeboka nevner ikke noe sine kilder på dette. MEN, jeg har tidligere sett i kirkebøkene og fant koblingen mellom Rosina og hennes far Kristian der. årstallet var 1721, men jeg husker ikke datoen - må sjekke dette mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Det finnes en Rosina Christiansdatter gift 19.04.1752 Ullensaker med Ole Nilsson. Dette er i følge Familysearch så det må du sjekke nøyere. mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Utfra hva jeg har fått fra andre med felles slekt - er Rosina Kristiansdatter min 6. tippoldemor. Jeg må (med skam å melde) si at jeg ikke har sjekket ut dette sjøl enda.Etter det jeg har registrert (fremdeles med påholden penn) at Rosina ble døpt 30. juni 1720 i Ullensaker. Foreldre Kristian Hansen Kauts og Lisbeth Christophersdatter Ulleren.Rosina Skal ha bli gift med Ole nilsen Sagen fra Sørum. Dette er det ekteskapet Mona nevner i innlegget over. LailaJeg kan dessverre ikke gå god for opplysningene. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei folkens... litt ny informasjon i disse sene nattetimer..I bygdebok, Bind 3 for Ullensaker, side 441 under gården Gislevoll, fant jeg nettop opplysning om at Erik Bårdsen Taugland Giftet seg med Rosina Kristiansdatter Kautz (Lystad)i 1741 Erik Bårdsen døde i 1750, skiftet ble 60 riksdaler. Enken Rosina ble deretter gift i Sørum, så da stemmer nok muligens opplysningen i innlegg 12 om at hun ble gift 19.04.1752 med Ole Nilsen Sagen fra Sørum.Rosina og Erik bårdsen er mine 5. tippoldeforeldre Til Laila i innlegg 13. Er du etterkommer etter Erik Bårdsen eller Ole Nilsen sagen Sørum som var Rosinas 2 og 1. mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Jeg skal være et resultat av Rosina og Ole Sagen. Men som tidligere sagt, jeg har ikke sett dette selv, fått fra andre.Laila (venter på Ivan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Til Laila...Vi får håpe at 'IVAN' ikke kommer som et friskt bris når han kommer og tar med seg hus og hjem når han drar...Lltt utenfor tema men vel,vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest arild andersen

Jeg vil gjerne blåse litt nytt liv i denne dabatten...Er det noen som vet hvor det er enklest å få tak i militærruler for den store nordiske krigen, Ettersom det kan være mulig at denne Christian Kautz har kommet til Norge på grunn av den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ruth Brumer Bratvold

Jeg har ikke egentlig noe nytt å tilføye, men har sjekket ut med kirkebøkene i Ullensaker og kan bekrefte at Rosina ble døpt 30.06.1720, far Christian Kautz og mor Lisbeth Christophersdtr.Ekteskapet med Erik Bårdsen ble inngått 28.12.1841.Jeg har en ganske lang etterkommer-rapport etter disse, og lurer på hvor du passer inn, Arild.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Ruth... Hyggelig at du tar kontaktHvis kunne sende meg din mailadresse til ariand4@online.no så kan vi utveksle litt info...Foresten ... du har vel ikke mer informasjon om denne Kristian/Christian)kautz enn det som er nevnt her??? OG... du har vel ikke nedksrevet ekseakt hvor du fant dåpen til Rosina i microkortene..det er greit å ha, vet du.Jeg har prøvd å tyde de microkortene et par ganger , men jeg finner de rimelig vanskelige å lese.arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Navnet Krauz/Crauz/Kraus finne ved bergverkene på Kongsberg og Røros/Kvikne omkring 1650-1750. Caspar Kraus,pukkstiger kom fra Harz omkring 1624. Han hadde sønnen Berent, stiger ved Kvikne g.m. Malene Prydtzer. En sønnesønn av Berent var Jonas Kraus (1672 - 1756), overstiger og geschworner ved sølvverket på Kongsberg. Andre etterkommere av Caspar K. var Anders K. nevnt 1696-1703 på Kbg. som pukkstiger, Anders K. jr. født 1714, Johan Andersen K. født 1691, Hans Jørgen K. født 1680, hauer og understiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei BjørgJa , jeg kan jo ikke se bort fra at det kan være noe i denne retningen heller. Har ikke tenkt på dette før.Det er bare det at det er navnet Kautz som er benyttet i kirkebøkene. Jeg er enig i at det er veldig likt.Kjenner du til om det er noen som heter Hans Krauz/Crauz/Kraus, men som er en generasjon eldre enn den som du har nevnt i ditt innleggVenter på svar og takker på forhånd.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.