Gå til innhold
Arkivverket

[#21563] Oppslag i bygdebok for Haus,Hordaland. Kallestad, Joen Olsen ca 1700 ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til bygdebok for Haus , hadde jeg satt pris på et oppslag på gården Kallestad.I 1723 giftet en Joen Olsen seg i Kinn.Han oppga å komme fra Kallestad.Jeg vet ikke vilken gård det er snakk om , men regner med at et oppslag i bygdeboken for Haus i det minste kan bekrefte/avkrefte om der ble født en Joen Olsen der rundt 1700. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei, har sett på gården Kallestad i Stamnes sokn, Vaksdal bygdebok, men finner ingen kandidater.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk for hjelpen Johan Ludvig. Da kan jeg utelukke det alternativet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torbjørn Hillersøy

Ønsker å løfte denne debatten, sidan eg er ute etter same person. Fant du ut noko meir om denne Jon Olsen Kallestad, Rune?Ser at det er Kallestad i Sund på Sotra, det er også Kalstad i Guddalen i Fjaler og Kalstad i Ytre Holmedal (i 1801)helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Torbjørn. Jeg har nok dessverre møtt veggen når det gjelder Joen Olsson. Jeg holder nok en liten knapp på at han kom fra Kalstad i Guddal. Der finner vi bl.a. Olle Lassesen 61 år og Olle Lassesen d.y. 60år i 1701.Men ingen av dem har en sønn Joen hjemme, til tross for flere barn som var både eldre og yngre. Nå vet vi jo ikke med sikkerhet når Joen var født, men jeg har notert ca.1689, kanskje på bakgrunn av alder ved død. Aldersmessig kan jo den Joen Olsson som er 14 år og tjener på Valvig i Kinn i 1701 passe bra, men hvor kom han fra? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Der er også Kaldestad i Kvinnherad, Hordaland. Av ein eller annan grunn finn eg ikkje Kaldestad i 1701; kan det vera under Røssland?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Marie. Det er nok et gårdsnavn som man kan finne med ulike skrivemåter mange steder. Det er også et stedsnavn i Kinn som i 1701 var skrevet Qvalstad, så jeg vil ikke se bort fra at det også kan være aktuelt. Spørsmålet er jo også hvor mobile folk var rundt 1700-tallet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.