Gå til innhold
Arkivverket

[#21567] Søker slekt fra Storfosna


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Hvem er foreldre til mine tippoldeforeldre Ludvig Paulsen (49 år i 1865)og hans kone Lydia Mortensdatter (49 år i 1865). I 1865 bodde de på småbruket Dybmyr. Husmann med jord. Deres sønn Martin Ludvigsen kalte seg også Sletten.mvh RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!På FS finner jeg en Lydia Mortensdtr. født 1.1.1817 i Stadsbygd, Sør-Trøndelag. Foreldre: Morten Hansen Holtan (født ca 1787 Hitra) og Bodil Lorentzen Hammervik (født ca 1789 Hitra). Foreldrene ble gift 1816.Videre oppgis foreldrene til Bodil: Lorentz Hansen Hammervik og Bodil Jacobsen.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

I Ørlandsboka, bind 1, side 131, finnes følgende opplysninger om familien:Petter Ludvig f. 1817 - foreldre Paul Larsen (f. 1789) og Aletta Pedersdatter (f. 1788)Lydia Mortensdatter. f. 1813 (?) datter av Morten Hansen Holten (f. ca. 1774).Jeg også tilføye at en kollega av meg er enke etter Martin Sletten og hun har også en dattersønn som heter det samme. Hun er oppvokst på Dybvik på Storfosen. mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

10.09.1840 i Ørland kirke, ungkar Peter Ludvig Paulsen Storfosen 24år, far Paul Larsen, pike Lydia Mortensdtr Holtan 27år, far Morten Hansen, forlovere: Lars Larsen og Peder Andersen Storfosen. Barn: Peter 03.04.1840, Bernt Martin 07.07.1845, Laurits 16.04.1848, Benjamin og Anton 17.04.1851.Peter Ludvig født 18.02.1817 Dybmyren, døpt 30.03.1817, faddere: Ingeborg Damskaret, Marit Krogvog, Anders Krogvog, Kristoffer Damskaret, Lars Dybmyr25.12.1816 i Ørland kirke, ungkar Paul Larsen Fosen og pike Alette Pedersdtr Fosen, forlovere: Ole Olsen Vaagen og Lars Gundersen DybmyrPaul Larsen var som du vet f. i Strinden, jeg finner heller ikke Alette i Ørland.Morten Hansen Holtan og kone, Lydia født 22.10.1813, døpt 01.01.1814, faddere: Ingeborg Hovde, Anne Larsdtr ibid, Anne Olsdtr ibid, Iver Hovde, Ole FielsætLydia Mortensdtr Grande 15år, konf 26.10.1828 i Ørland, foreldre Morten Hansen og Boel LorentsdtrI ft1801 er Morten på Holtan, 27år, og Boel Lorentsdtr på Hammervik i Hitra, 12 år, vil tro det er rett personer.28.06.1772 døpt Hans Holtan og qv, deres sønn Morten, faddere: Trine Hovde, Marit Hovde, Kristoffer Hovde, Lars Prestegården, Kristoffer Prestegården. Morten Hansen Holtan ble konf 17.10.1790.Trolovet 19.04.1772 Hans Holtan og Lucie Knutsdtr, spons: Peder Løvnes og John Værnes, vielsen ikke registrert i Ørland.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg tror Morten Hansen Holtan må være fra Agdenes som tidligere hørte til Ørland prestegjeld. Sjøveien var jo den viktigste ferdselsåra tidligere. Etternavna på spons. ved Lucie og Hans Holtans forlovelse tyder på det samme - både Holtan, Løvnes og Værnes er kjente navn fra Agdenes. mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

TAKK FOR ALLE GODE SVAR!Til Aud marion Røen: Ang. din kollega som er enke etter Martin Sletten: Hva het hennes svigerfar? Min morfar, Petter Ingvar Sletten var sønn av Bernt Martin Sletten f.07.07.1845. Min morfar hadde to brødre: AKSEL f. 31.03.1882 gm Martha f. Stranden 22.08.1882LUDVIG f. 1878 gm Pauline (Olsen?)Ludvig er ført opp som ugift i FT 1900. Min mor har sagt at hadde en sønn som het Bjarne som ble gift med Margit Pettersen.Morfar hadde også to søstre:LOUISE f. 1872 gm Peder Utstrand f. 1871 De fikk barna Andreas f. 1895, Margot Alfrida f. 1898. De skal visst ha hatt en sønn som het Peder også, men han har gjerne dødd før FT 1900.KAJA som jeg ikke finner på noen folketellinger, men som min mor har sagt ble gift med en Strand, og de flyttet til USA.Dumt at det ikke er FT for Ørland i 1875. Finner de ikke i FS heller.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Reidun Ørlandbøkene er ikke gode å 'bli kloke' på ! I 'Norges bebyggelse' står imidlertid familien til min kollega. Hennes svigerfar var Otto Sletten, f.1891 - og hans foreldre var Nicoline og Martin Sletten. Disse opplysningene fikk jeg også bekreftet i telefon med henne. Ørlandboka lister disse barna til Petter Ludvig Paulsen og Lydia Mortensdatter: 1. Petter f. 1840 2. Bernt Martin f. 1845 - senere fisker på Sletta 3. Laurits f. 1848 - gm Kristina Benjamind. Holtan 4. Benjamin f. 1851 - gm Maren Anna Pettersd., husmann i Djupmyra- på neste side står imidlertid gården ble overtatt av SØNNEN til Petter Ludvig og Lydia ANTON Ludvigsen gm Maren Anna Pettersdatter ! og barna 1. Peder Ludvig f. 1877 2. Petter Adolf f. 1879 3. Laura Marie f. 1882 - d. 1883 4. Laura Maria f. 1884 FT 1900 kan kanskje gi bedre opplysninger enn de jeg fant i boka.... mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- hei igjen, Reidun Disse dobbeltnavna ved kysten gjør det ikke enklere å finne igjen folk, men du finner Martin Ludvigsen med familie på Slætten i FT 1900, sammen med en annen familie; Marthin Mekkalsen. Den siste familien er nok 'svigerfamilen' til min kollega, ser det ut til (her står det Otar, ikke Otto). mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Ja, da er det vel gårdsnavnet Sletten de har felles fordi alle bodde der.Angående Benjamin f. 1851 og koblingen med navnet Anthon: leif Kverhusvik la inn et innlegg til meg hvor han ramset opp barna til Peter Ludvig og Alette. Han skrev Benjamin og Anton f. 17.04.1851. Jwg trodde da at det kanskje var et tvillingpar. men kanskje det er Benjamin som har begge navnene? Ellers er det jo merkelig at brødre deler på kona, i alle fall mens de begge lever...haha. Ny vri på begrepet 'storfamilie' eller 'felleshusholdning'. Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen, Reidun I dag har jeg snakka med Lillemor, min kollega. Hun er vokst opp på naboeiendommen til din familie og kjenner også nålevende slektninger av deg - bl.a. Bjarnes sønn, Bjarne. Ørland folkebibliotek har papirutgave av kirkebøkene - jeg skal dit en tur på lørdag - om ikke før, kan sjekke litt der også. Dersom du oppgir e-mailadresse, kan jeg sende deg litt mere informasjon. Benjamin hadde nok sikkert 2 navn - kystbefolkninga og alle disse dobbeltnavna(av og til også enda flere fornavn !!) Jeg er innflytter på Ørlandet, og i Meldal hvor jeg kommer fra, hadde ungene enkle, greie navn som Ola, Lars, Jon osv. ....gjør det mye lettere å forske i slekta ! mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Tusen takk!!! Det er så bakvendt å sitte i Rogaland å forske på slekta i Trøndelag. Tror du kollegaen din vet hvem det var som utvandret til USA? Min mor sier det var Kaja. jeg finner ikke henne i noen folketellinger. Huns kal være gift med en Strand. Kaja var søster av Ludvig, bestefar til den Bjarne som Lillemor kjenner. Jeg kjenner ingen av dem egentlig. Jeg kjente bestemor og bestefar. Bestefar het Petter Invar Sletten og var bror av Kaja, Ludvig, Louise (Utstrand) og Aksel.Mail adressen min er reisoeb@online.noIgjen...Tusen takk!hilsen Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Benjamin og Anton var utvilsomt tvillinger, beklager hvis det ikke kom klart frem. De var født 17.04.1851, døpt 08.06.1851, faddere til Benjamin: Peder Andreas Larsen Storfosen, Cornelius Henriksen ibid, Eilert Gundersen ibid, Albertine Andersdtr ibid, Marcilie ibid, faddere til Anton: Nils Henriksen Storfosen, Lorents Olsen ibid, Johan Gundersen ibid, Pauline Eriksdtr ibid, Margrete Andersdtr ibid.Ørland MINI 659A06 side 259 nr 55 og 56mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen - som sagt, Ørlandsbøkene er vanskelig å få noen sammenheng i - særlig det første bindet som omfatter Storfosna. Har stor forståelse for problemet med 'langdistanseforskning' ! Det er en som heter Terje Sørensen som ser ut til å ha mye kunnskap om Ørlandets befolkning. Kunne kanskje vært lurt å legge inn forespørsel på Dis 'Fosenslekt' ? Jeg tror kanskje Kaja ble gift med en fra Stranden på Storfosna. Martha som ble inngift i din familie ser i alle fall ut til å komme derfra. E-mail følger senere i dag mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.