Gå til innhold
Arkivverket

[#21572] Hvor i Elverum er/var gården Lien?


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Heisan! Jeg har nå kasta meg over for meg hittil upløyd mark....nemlig Elverum...hvor jeg har endel aner. Har lånt alle 8 bygdebøkene hjem, og prøver å orientere meg litt. Et gårdsnavn som dukker opp flere steder er Lien. Men...jeg finner ikke det gårdsnavnet i bygdebøkene! Er det noen som kan gi meg et hint? Kanskje gården har et annet navn i bygdebøkene? Her er link fra FT 1801 hvor 'mine' folk er: LenkeHåper noen kan hjepeMvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er flere bruk med navnet Li/Lie/Lia i Elverum, men siden du ikke finner ditt Li i bygdebøkene, regner jeg med det må være Li/Lia i Sørskogbygda. Denne delen av bygda er ikke med i de nye bøkene - så langt.Men jeg regner med du kan finne noe i Stian Herlofsen Finn-Grønns gamle Elverumsbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Arild. Jeg har sett på gårdene Li/Lie/Lia i Elverum, men finner ikkeno der. Så...det er vel som du sier mulighet for at den finnes i Sørskogbygda.Finne-Grønn ser jeg er nevnt flere steder i bygdebøkene...bestiller den også jeg!Takk for tipset!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

HeiJeg har funnet dem i folketellingene....det var bygdebøkene jeg lurte på hvor jeg skulle finne dem...evt.... Men...de bøkene om Gamle Elverum...som Arild nevner.....er det noen som har dem og har mulighet til å se om det står noe om Lien der?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg så ingenting der. (Jeg antar det dreier seg om Lien nevnt under (4))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Lia i Sørskogbygda (som linken i 1. innlegg peker til) er omtalt av Finne-Grønn på s. 663-667.Lia i 4. innlegg ligger i Julussdalen og er ikke interessant i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Liv!Som du ser under (4) skulle Lien ligge under Horndalen, Nyberget og Næverlien. Så vidt jeg husker er ikke Horndalen med i bygdebøkene og blir vel heller ikke med i nye, da fullføringen av bygdebøker for Elverum har stanset helt opp.Elverum er jo en stor og vidstrakt kommune.så det er ikke lett og få oversikt. Jeg har sett på topografisk kart for Elverum, og Horndalen er helt nord i kanten på kartet, (Blad 2016 IV). Neste kart er Julussa ( Blad 2017 III), her finner jeg Næverlien.Jeg antar at du må til med kirkebøkene da Finne Grønn’s bok vel ikke er brukbar til slektsgransing.De nyere bygdebøkene har en ujevn kvalitet med forskjellige forfattere og er på mange måter ubruklige til slektgransking.Skal vi finne riktig bruk/gård er de nødvendig med noen navn.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Kjell, som nevnt er det ikke Lia i Julussdalen Liv er interessert i, men Lia i Sørskogbygda (se lenke i 1. innlegg). I FT 1865 finner du Østre og Vestre Lia i Sørskogbygda under kretsen 'Uthuslien og Fjeldet', her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60427&variabel=0&postnr=5791&fulle=true&spraak=n>Lenke og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Ronny! Du har jo vært til hjelp før du...i Elverum mener jeg ;) Det ser ut som det er Sørskogbygda jeg skal til, Vestre Lia er nemlig også nevnt i forbindelse med Lien! Hvis jeg forstår dere rett...så er ikke Sørskogbygda med i noen av bygdebøkene for Elverum? Greit å vite.... Jeg har kirkebøkene hjemme her nå, og kikker selvsagt i dem. Var bare litt ute etter å finne dem i bygdebøkene først, sånn at jeg fikk noen navn å lete etter i kirkebøkene. Men...det er greit nok...når de ikke står omhandlet der får jeg jo klare meg uten. Hvis jeg skal bestille Finne-Grønns bøker - som jeg så var i flere bind...i hvilket nummer står det om Lien i Sørskogbygda?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Finne-Grønns Elverumsbøker utkom i to bind. Bind 1 (gårds- og slektshistorie) kom i to halvbind (i 1909 og 1914). De er ofte bundet sammen.Bind 2 (kulturhistorie) kom i 1921.Lia (Lien) er omtalt i bind 1, 2. halvbind, men det er like greit å bestille hele bind 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Boken heter: ELVERUM - En Bygdebeskrivelse af S. H. Finne-Grønn - Med Talrige Portrætter Prospekter og Karter - Bind I (Andet Halvbind) Gaardshistorie med Ættetavler. Christiania 1914.Andet halvbind starter på side 350 til 743. Lien finnes som før nevnt under innlegg 7 på sidene 663-667.Hilsen Helge Skrokbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei! Etter i gårsdagens noe bevisstløse tilstand, har jeg sett igjennom årbøkene for Elverum på leting etter stoff fra Lien og Sørskogsbygda. Det ble ett treff. En artikkel om knivsmeden Severin P. Lien, av Tore Fossum, på sidene 71 – 78.Han skulle være sønn av person nr. 3059 i FT 1801, gift 1873 med Olea Kristensdatter, NordjordetLien bestod 1801 av Vestre Lien med plassen Nordjordet, Mellom Lien og Østre Lien ??, Severin vokste opp i Mellom Lien. Alt ifølge ALFARHEIM Årbok for Elverum, NR. 4 1989, utgitt av Elverum Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Takk for alle tips her... og spesielt tipset om boka til Finne-Grønn!Jeg har nå fått den i hus, og ser at 'mine' står omtalt der! Jeg finner også endel mer i denne boka...bl.a. om gården Økset hvor jeg har direkte aner tilbake til 10. oldefar! Gudmund Økset!...artig!Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.