Gå til innhold
Arkivverket

[#21576] Maren Kristine Johnsdatter, Strømsnes, Flakstad i Lofoten


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Maren Kristine Johnsdatter er født/døpt 23. juni 1837 på Strømsnes. Hun blir gift med Amund Torkildsen Blager(eidet) den 5. aug. 1855 i Moskenes Kirke.Marens foreldre skal være John Fredriksen (fra Bodin?) og Johanna Helene Johannisdatter fra Næsland, Flakstad.Erdet noen som vet noe mer om denne John Fredriksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hvilken kilde har du for at John Fredriksen skulle være gift med Johanna Johannisdtr. - og at han event. skulle komme fra Bodin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Ft 1865 Strømsnes, Flakstad: John Fredriksen f. 1796 Flakstad, Johanna Mathiasd. f. 1819 Flakstad. mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg er litt usikker her fordi dette befinner seg på 'løsark-stadiet' og ikke har blitt lagt inn ennå. Men jeg er rimelig sikker allikevel på at opplysningene er hentet fra kirkeboka i forbindelse med dåpen til Maren Kristine Johnsdatter den 23. juni 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Dette stemmer ikke med KB - ref. innlegg 20056. Det blir da et spm. om troverdighet til kildene.Stein, du introduserer Bodin med spm. tegn bak. Hva tenker du på her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Beklager Trond, jeg ser dette nå. Jeg hadde et notat liggende på dette paret. Spørsmålet skulle heller vært om noen kan se på vielsen til Amund og Maren Kristine den 5. aug. 1855 og bekrefte hvem som står som far til Maren K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Fikk en mail med disse opplysningene: 'på et skifte i Alstahaug, fremkommer det at Peder Johnsen som ble skiftet etter i 1828 at hans søster Johanna Johnsdtr var gift på Strømsnes i Lofoten, navnet på mannen ikke oppgitt. Han hadde og en bror Jakob på Hellesviken i Alstahaug'. Kan dette være en vei og forfølge dette videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Dette var ikke så helt enkelt.John Fredrik Johnsen er nok riktige navnet på Maren Kirstine’s far – selv om Fredriksen er brukt som etternavn ved FT1865 og ved Maren’s ekteskap i 1855.Ved ekteskapsinngåelsen i 1823 står det i KB John Fredrichsen Johnsen, 28 år, Strømsnæs, og Johanna Johansdtr., 22 år.Maren Kirstine ble født 23.06.1837. Her er faren titulert som gårdmann John Fredrik Johnsen og hustru Johanna Johannesdtr., Flakstad.Samme Maren blir konfirmert i 1853, 16 år gml og bosted Næs. Hun står som nr.3 på kirkegulvet og har både god kundskab og er flittig. Det står nevnt her at foreldre er John Frederik Johnsen og Johanna Johannesdtr.Maren gifter seg 05.08.1855 med ungkarl Amund Torkildsen, 27 år (som da bodde på Rostad). Hun er nevnt å være 20 år gml., fra Strømsnes. Fedrenes navn er Torkil Jacobsen og John Fredriksen.Som nevnt tidligere kan jeg ikke finne dåpen til John Fredrik Johnsen i Flakstad kirkebok. Han er da sannsynligvis døpt i Buksnes kirke (sammenligner en KB med FT1801 så finner en gjennomsnittlig 2-5 barn pr. år som ikke ble døpt i Flakstad).John Fredrik var tydelig kondisjonert – han sto som nr.2 på kirkegulvet som konfirmert – og hadde lensmannen som forlover ved vielsen. Jeg nevnte i innlegg 20056 en Jon Jonsen som var fostersønn på Næsland i Flakstad som en mulig kandidat, men kanskje usannsynlig at en ”fostersønn” skulle kunne klare å ”klatre opp” til nr.2 på kirkegulvet.Jeg tror en nærmere analyse av folkene som bodde på Strømsnes vil kunne gi oss svaret. Jeg vet også at ved SA i Trondheim har skiftene relatert til gårdene på Flakstad – 5 minutter her vil muligens gi deg svaret.Skiftet fra gården Myrvold i Alstadhaug i 1828 var spennende. Skiftet er etter Johanna Jonsdtr.’s bror Peder, og i skiftet er nevnt at Johanna er gift på gården Strømsnæs i Flakstad og broren Jacob er gift og bosatt på gården Hellesvigen i Alstadhaug.Jeg gikk igjennom Svein Edvardsen’s skifter for perioden 1780-1845 for stedene Tjøtta, Alstadhaug, Bindalen, Velfjorden, Vega, Herøy, Dønna, Nesna, Brønnøy, Hemnes, Mo, Vefsn, Meløy, Rødøy, Lurøy og Træna – uten å finne ytterligere skifter (f.eks. etter foreldrene). Jeg forsøkte også å finne spor etter Jacob i Alstadhaug etter 1845 uten resultat.I innlegg 20056 foreslo jeg Johanna Helene Johanisdtr., f.17.01.1802 av foreldre Johannis Bertelsen (f.1749) 0g Abelona Larsdtr. (f.1761). Av de 10 barna som jeg har notert meg er det ingen Peder eller Jacob. Dette betyr nok at dette forslaget er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.