Gå til innhold
Arkivverket

[#21581] hva var en Kruttmester ?


Gjest Anders Alvheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

I hvilken forbindelse har du funnet betegnelsen? Tankene mine henledes til en som opererer kanonene på en festning e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Alvheim

Har fått tilsendt et gammelt bilde fra USA, med en bønn om å oversette den tilhørende teksten. Der er en person nevnt som kruttmester. Teksten er trykket, hele siden er et utdrag fra en bok, men jeg vet ikke hvilken publikasjon det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ein kruttmeister kan vel både vera meister på eit kruttverk, verket der det vart laga krutt, og den som stod ansvarleg for krutt ved ein festning. Han opererte vel knapt kanonane, men han spelte truleg ei vesentleg rolle i korleis dei enkelte kanonane skulle ladast i forskjellige situasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haaland

Jeg har sett at tittelen har vært brukt på Kongsberg, og inbilte meg at det hadde noe med gruvene å gjøre. ( I forbindelse med sprengning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Alvheim

Takker for svar, selv om det ikke ble noen absolutt forklaring. 'Powder-master' høres kanskje helt logisk ut for en amerikaner :-) Men det er vel sannsynlig at det var en som stod ansvarlig- enten for produksjon eller bruk- av krutt, så det får klare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.