Gå til innhold
Arkivverket

[#21583] Salma Larsdtr. Sandøen? f. Fana, Hordaland 1844. Har du opplysningar?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er selvsagt mulig at Hans er blitt til Lars, men da ville det vært underlig at de ikke giftet seg før tre år etter fødselen, i og med at begge var myndige og vel så det (Marthe 23, Hans 24, Lars ukjent), da Salma ble født. Istedet var Marthe 26 da hun ble gift med Hans Nilsen, som da var 27. Det blir spennende å se hva originalen sier. Jeg har igrunnen ikke funnet noen passende Lars Nilsen død eller gift mellom 1844 og 1847, men han trenger jo ikke ha vært fanabu lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg sjekket for moro skyld om Nils Hermundsen Øksdal og kona Britha Baardsdtr. fikk sønner som het både Lars og Hans, men jeg fant bare følgende barn:Barbra Nilsdtr. døpt 28.8.1808, Britha Nilsdtr. døpt 13.2.1810, Marta Nilsdtr. døpt 22.5.1812, Kari Nilsdtr. døpt 9.10.1814 og Hans Nilsen født 7.6.1818, døpt 14.6.1818.Her er paret gift: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er Britha Baarsdtr. på Øxdahl i 1801, garden ligger i Vangsnes sokn,. 1801 i Leikanger, 1865 Balestrand, nå Vik kommune. Ligger langs veien mellom Vik og Vangsnes (ferje derfra til Dragsvik, Balestrand og Hella, Leikanger): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant Hans Nilsen Øksdals flytteattest fra Vik til Nordhordland i november 1846, det utelukker muligens ham som far i Fana i 1844? LenkeHans søstre Kari og Britha flyttet forøvrig til Nordland i 1844 ifølge samme register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har du forresten lagt merke til at ved dåpen til to av Salmas barn i Fitjar, så kalles hun Salma Johannesdtr? Det er ved dåpen til Randvei i 1873 og Jens Andreas i 1878. Ved Kristoffer 1870, Marta 1871, Anna 1875 og tvillingene Nils og Salomon i 1876 kalles hun Salma Larsdtr. Ihvertfall er dette registrert slik hos mormonerne, jeg har ikke sett originalen.Ingen av sønnene får navn som Lars, Hans eller Johannes, her holder de seg til navn på farssiden både på guttene og pikene. Eneste utenom er første datteren som kalles Marta etter Salmas mor.Mye tyder vel på at Salma var født utenfor ekteskap, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Heidi. Eg har ikkje sett dette som du skriv,(om bruk av forskj.patronym) eg var så heldig at presten som førte Ranveig som død, også hadde teke med f.datoen hennar, slik at han sparte meg for den jobben :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hvorfor hun kalles Salma Johannesdtr. ved noen av barnedåpene har jeg ikke noe fornuftig svar på.(kanskje hun hadde vært fosterdatter hos en Johannes) Men da er det trolig henne vi finner i Bergen 1865 som 22år gammel tjenestejente fra Fana. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Se der du, Rune! Kanhende det er henne ja...Forresten, Mariann: Registrert dødsdato for Salma her på DA er 5. mai, begravet 12. mai 1931, ser du skriver august i ditt første innlegg.Så veeeenter vi spent på arkivforum, bare! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Legger til at Elen Nilsdtr. Hordnes som denne Salma tjente sammen med i 1865 er identisk med Eli, datter av Nils Eriksen Kollevåg f. 1804 på Askøy, d. 1879, som bygsla Hordnes bruk 1 fra 1832. Han var gift 1830 med enkja etter Johannes Jens. Hordnes (1789-1828), Johanna Eriksdtr Mildestveit (1790-1838), og andre gang med Marta Pedersdtr. Hordnes (1816-1887). Denne Marta var søster til Ragnhild Pedersdtr. Hordnes, som igjen var andre kona til Hallvard Hans. Sandven og dermed stemor til Martha Hallvardsdatter Sandven, Salmas mor, og den eneste 'mormor' Salma ville ha kjent til. Martha Hallvardsdatter var 15 år da faren giftet seg med Ragnhild Pedersdatter og 19 år da Nils Eriksen Kollevåg giftet seg med halvtanten Marta Pedersdatter. Dermed var begge disse inne i bildet da Martha fikk Salma i 1844, og disse familiebånd forklarer kanskje hvorfor Salma tjener sammen med Eli/Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Iallverden!! Eg er stum!!!!Venleg helsing Mariann.PS 1:ref.til fyrste setning, difor skreiv eg ikkje meir :-))PS 2:det med datoen var nok berre eit tastetrykk feil, for eg har det rett på papiret, men takk iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Dette blir mykje informasjon å halda styr på. Eg begynte å tenke over korleis eg har funne ut det eg trur eg veit. Og det har vore gjennom diskusjonar her m.a. Heidi hjalp meg ein gong. Det er nok eg som har påstått at Marthe Halvorsdatter ikkje for til Nordland, men til Askøy. Dvs. til Ramsvik i Alvøen (som høyrde til Askøy). Og eg blir stadig meir sikker på at det er rett. Her er ho og familien i 1865 LenkeDå har allereie den (nest?)eldste dottera, Hanna Berntine, flytta ut. Det er denne Hanna Berntine f.2/12 1847 som er mi tippoldemor. Ho flytta til Askøy. Dei andre borna til Marthe har eg funne att i Alvøen, Bergen, Salhus og den yngste, Nikolai, har eg nettopp spurt etter her (21565). Det står endå meir om han i boka 'Alvøen med Loddefjord Sogn'.Elles er eg sjølvsagt enig i at Hans Nielsen nok ikkje er far til Salma sidan han kom til Hordaland to år etter at ho var fødd. Så dette har ingenting med Salme Lars/Johannesdatter å gjere, men svigerfar til Marthe Halvorsdatter, Niels Hermundson, som her er nevnt før, døde antagelig av spedalskhet. I kyrkjeboka her på DA står det at han 'døde på Barselseng' (!), men det fekk eg sjekka opp i (16098), og då vart 'diagnosen' endra til spedalskhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da har Yngve Nedrebø fastslått at Marthe er moren til Salma.Faren var reisende Lars Nielsen fra Os. 'Kirkeboken oppgir dåpen til 9. juli 1844, og 'Moderen ugift Qvindemenneske Marthe Halvarsdr Nedresandven Angiver til Barnefader en ugift Reisende Lars Nielsen Eide af Ous Præstegield' '. Dermed må vi lete i Os etter barnefaren. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Kjellaug. Ja , jeg så den kandidaten også.Her kan være både far og farfar(Ole Nielsen ,Niels Olsen). Noen med tilgang til bygdebok for Os kan muligens bekrefte om der ble født en Lars Nielsen på Eide 1820 +/-. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, dette vart litt av ein spenningshistorie, det var moro å finna ut av dette!!Takk så langt til alle!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nils Olsen ser ut til å være gift med Britha Larsdatter: LenkeDe fikk en sønn Lars, døpt 10.8.1828. En ganske så ung far i 1844, med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg finner ham ingensteds... Passregisteret, emigrantene. Hvor tok han veien, den unge mann?Det er en Lars Nilsen f. 1828 i 1900-tellingen for Os, men ham er det ikke. Han er sønn av Nils Nilsen Sundøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje han ikke var født på Eide?Her er to andre muligheter :Lars Nilsen Christening: 26 MAR 1815 Fana, Hordaland, Norway Father: NIELS SVENDSEN Mother: ELI LARSDR Dette er den eneste Lars jeg finner på Family SearchHer er foreldra i 1801, men de bor på Sandal. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11249&variabel=0&postnr=1668&fulle=true&spraak=n>Lenke Her er en annen Nils 13 år i 1801 fra Sør-Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ok, då skal eg kort fortelje kva eg har funne ut om Salme sine halvsøsken:HANNA BERENTINE f. 2/12 1847. Gift 29/10 1872 med Johannes Sjursen frå Haus. Dei busette seg på Askøy, først i Tveitevåg og sidan i Skotnes under Davanger. Johannes Sjursen var møllar. Hanna sine barn: Hans Andreas (8/8 1872), Sjur Martin (1875), Johanne Bertine (17/11 1877), Karoline Maria (3/2 1880), Petra Olufine (23/3 1882), Ellert Bertin (9/2 1884)BERTHE SALOMIA f. 13/3 1850. Gift 25/5 1884 med Paul Simonsen Trovaag fra Eivindvik. Dei busatte seg i Bergen. Berthe døde allereie i 1892, men dei fekk to døtre: Sophia Mathilde (15/1 1886) og Helene Birgitha (8/10 1888)NIELSINE MARTHIE f. 12/7 1851. Eg trur ikkje ho gifta seg. Ho var tjenestepike i Alvøen då ho døydde i 1902.PERNELLE MALENE f. 28/10 1852. Trur heller ikkje ho gifta seg. I 1900 bur ho saman med broren Nikolai og hans familie på Brynjeldsplass i Alvøen. Ho er 'kludesorterer' på papirfabrikken.BARBRO OLINE f. 10/3 1855. Gift 27/10 1882 med Nils Johnsen Salhus. Dei budde på Håkonshellen og seinare i Årstad. Barbro dør før 1900. Barn: Ingebor (1885), Hans Marius (9/2 1890), Bernhard Emil (25/3 2893)AGATHE MATEA f. 15/11 1857. Ho budde saman med foreldra i Alvøen lenge. I 1900 bur ho hjå søstra Hanna i Skotnes på Askøy. Då står det at ho 'Er sindssvag og har været saadan omkring 12 aar, men i saa mild grad, at hun ikke har været paa noget asyl.-'HANSINE MARIE f. 31/3 1861. Gift med Johannes Johannesen Salhus. Dei busette seg i Sandviksveien i Bergen. Barn: John (1885), Hanna Marie (22/9 1887), Hanna (1889), Inga (1891), Martha (1893), Bertha (1896), Maria (1898), Hans (23/11 1899), Emma Pernille (?) (1905)NIKOLAI AUGUST f. 2/10 1865. Gift 30/4 1889 med Jakobine Henrikke Hansen fra Ramsvik (Alvøen). Dei busette seg på Brynjeldsplass i Alvøen. Nikolai var snekker og altmuligmann på papirfabrikken. Barn: Hans Enok (8/11 1890), Martha Marie (13/6 1892), Karl Bertin (1894), August Johan (16/3 1896), Harald Johannes (12/7 1898), Fridtjov Martin (1901). Så døydde Jakobine, og Nikolai gifta seg 2. gang 16/5 1909 med Andrine Berthine Pedersdatter fra Drotningsvik. Barn: Hans Martin (1910), Johan (1912), Peder Nikolai (1913), Anton (1915), Einar (1917), Jan Nikolai (1921). Og så er der ein son Olai f. i 1904 som antagelig er son av Jakobine, men hennar dødsår har eg fått til 1903. Så eg veit ikkje heilt kva som er rett.Det er sikkert manglar - og kanskje feil her - men stort sett skal det stemme. Venleg helsing Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Signe Marie. Salma gifta seg 29.06.1869 med Nils Kristoffersen Hatlevik(frå Fitjar) f.1843-08.08.1917. Ho døydde 05.05.1931.Iflg bygdeboka fekk dei 8 born.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk skal du ha, Mariann! Eg tenkte å spørje deg om det. Det var kjekt å få med denne dottera til Marthe Halvorsdatter når eg akkurat heldt på med å prøva å få oversikt over familien hennar. Så dette har vore svært nyttig for meg og :) Venleg helsing Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ad. Kjellaugs innlegg (43):Sandal bruk 8, Fana bygdebok IV, s. 55: Nils Svendsen Øvre Sandven f. ca. 1769 d. 1840. Gift 1800 med Eli Larsdatter Sandal fa. ca. 1775 d. 1821. Barn Svend på Sandal og LARS på Landås, 5 barn døde små. G. 2 1822 med Berta Olsdtr. Ingen barn. Som aktuell kandidat kan det jo være nyttig å følge Lars til Landås?Træet og Neset under Søreide, bygdeboka side 229: Endre Heljesen f. ca. 1754, innflyttar, var husmann på Søreide kring 1800. Gm. Anna Nilsdtr. f. ca. 1756. Dei flytte til Torvastad på Karmøy kring 1820. Barn: Jon, NILS, Helje, Elisabet, Hallstein.Jeg holder for egen del en knapp på romansen mellom den staute 16-åringen fra Eide i Os og vår Martha, men om det kan bevises når vi ikke finner ham igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Mariann: Jeg har bare syv barn på Salma (Kristoffer, Martha, Randvei, Anna, Nils, Salomon og Jens Andreas), kan du hjelpe med det åttende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Eg telte feil istad, eg telte berre nedover, dvs. dei stod nedover alfabetisk, og eg såg ikke at det stod nokon innafor og. Dette var vanskeleg å forklara, men det eg vil fram til er at Nils og Salma hadde ti born :-)Etter Jens Andreas fekk dei endå eit tv.par. Nils Severin og Torstein f.1881. Nils for til Amerika, Torstein gifta seg til Espevær.Anna Marie f.1884-1885Sivert Martin f.og d.1889.Dette er frå bygdeboka, men eg går ikkje god for om det er rett.Eg har funne iallfall _ein_ sikker feil...ei dotter i ein stor barneflokk som var gløymt.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Hei igjen, Mariann. Orkar du (eller Heidi?) å gi meg stikkord på kvar dei andre borna til Salma vart av? Eg finn konfirmasjonane deira her, men så? Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.