Gå til innhold
Arkivverket

[#21585] Berg i Norderhov - Hilsen i Modum - Rime i Flå - noen forbindelse ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Gulbrand Ellefsen vies i Norderhov 14 Jun 1752 til Maria Kolbjørndatter Berg. (Datter av Kolbjørn Olsen og Dorthe Hansdatter). Har noen tilgang til vielsen i Norderhov i 1752? Gulbrand og Maria får senere barn på gården Hilsen i Modum. (De får Hans 1752, Guri 1755, Karen 1756, Hans 1759, Dorthe 1760, Erik 1762, Hans 1765, Maria 1767, Taaline 1769 og Cornelius 1771) Gulbrand Ellefsen Hilsen dør på Modum i 1773. Sies da å være 50 år gammel. (Alderen ved begravelser er jo ikke alltid like pålitelig). Jeg aner ikke hvor Gulbrand Ellefsen kommer fra. Kan noen hjelpe ? (Jeg finner ingen på Modum som passer.)Noen ganger har jeg fått ledertråder fra Mormonerdatabasen. (Men er selvsagt klar over databasens svakheter) – Jeg lurer på om Ellef Ellefsen Rime (i Flå) og hans kone Guri Gulbrandsdatter (Fra Kolsrud?) kan være forldre til ”min” Gulbrand Ellefsen. Har noen tilgang på kilder fra Flå / Nes som kan bekrefte/avkrefte hypotesen om at Gulbrand Ellefsen Rime f. 1723 er identisk med Gulbrand Ellefsen Hilsen som dør 1773?Takk !Her er påstandene fra Mormonerdatabasen:Far: Ellef Eriksen og mor Guri Gulbrandsdatter1. Knud Ellefsen - Dåp:17 NOV 1709 Hallindal, ,2. Kari Ellefsdatter Rime - Dåp:17113. Erik Ellefsen Rime - Dåp:17124. Asle Ellefsen - Dåp: 25 OCT 1714 Nes,5.Guldbrand Ellefsen Rime - Dåp:17156. Erik Ellefsen - Dåp: 29 MAY 1718 Flå, ,7. Kari Ellefsdatter Rime- Dåp: 14 APR 1720 Nes,8. Gulbrand Ellefsen - Dåp: 21 FEB 1723 Nes/ Flå9. Goor Ellefsen - Dåp: 17 MAR 1726 Nes,10. Goor Ellefsen - Dåp: 1728 Nes,11. Guri Ellefsdatter Rime - Dåp: 11 feb 1731 Nes, ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Jon!Ang. det første spørsmålet: Minner om diskusjon 17867, spesielt innlegg 6 og 7. Pga. tekniske problemer får jeg ikke sjekket akkurat nå hva jeg har, men jeg har nok sett kirkeboka for Norderhov 1752, etter det jeg skrev(!)Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jon Torp

Har akkurat fått bekreftet av Terje Østro (bygdebokforfatteren i Flå) at Gulbrand Ellevsen Hilsen kom fra Rime i Flå. Hypotesen var altså riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.