Gå til innhold
Arkivverket

[#21590] Tyde kirkebok for Hansines far?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Kan noen forsøke å tyde yrket? til Hans, og hva er hans etternavn? Vestfold-slekt har tydet dette fra kirkeboken for Sandar 2.juli 1837 til Åges, men jeg syns det står Ager.Mvh Osvaldbilete0095.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg hadde en følelse av det samme. Jeg tror også Åges er en feilavskrift på Vestfold-nett, og at det er Ager som er det riktige. Og det er faktisk en Hans Ager som er født i Sandefjord/Sandar på denne tiden, jeg finner bare ikke fødselen. En Hans Glad (von) Ager (1776-1837) var bosatt i Sandefjord 1813-16 og på From i Sandar fra 1816-35 da han flyttet til Toten. Han giftet seg 1813 med Cecilie Petronella Olsen. Han har en sønn Hans som emigrer til Amerika, men jeg har ikke funnet når. Hans dør i USA som lege, men vet ikke når eller hvor. At Hans er student vil da passe bra, men så var det å finne ham da - hvis det er Ager det står.(Kilde for Hans Glad (von) Ager) - Sem og Slagen bygdebok s 241).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det står nok 'Ager' - i alle fall neppe 'Åges'. Konferer f.eks. s'en i 'Hans' og r'en i 'Andrea' mot den siste bokstaven. Dette er et eksempel på at navn ofte ble skrevet med andre bokstaver enn resten av teksten. Dessuten var jo dette før bokstaven -å- kom inn i bildet - derfor måtte vi eventuelt ha forventet 'aa'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg er helt enig i at det står Ager. Jeg skal kontakte Vidar R. Nilsen som har registert denne databasen og få det rettet opp på http://www.vestfold-slekt.net/Ser også at Stub er ført inn som farens bosted i databasen, men dette er selvsagt morens slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Stub er nok bostedet til moren, vil jeg tro (om ikke andre belegg finnes). Stub er en plass under Haugan i Sandar. I dag er antakelig plassen tettbebygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Faren til Andrea Olsdatter, Ola Kristensen Stub (1774 V Freberg - 1864 Moe), har jeg telling på, men det var denne Agerfyren? Stub eksisterer som stedsnavn den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge Sem og Slagen bygdebok (Nedre Hesby, s. 241) hadde oberstløytant Hans Glad von Ager (f. 1776 på Aker, d. 1865 i Tønsberg) en sønn Hans som døde som lege i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da ser det ut til at jeg må gi meg når det gjelder Stub som stedsnavn/slektsnavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk for oppklaring så langt. For å finne noe om Hans Ager må jeg kanskje legge det inn som eget tema.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.