Gå til innhold
Arkivverket

[#21597] Birgitte Storm - Bergen/Gloppen - 1600-tallet


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Jacob Aaland opererer med at Birgitte Storm født i Bergen skal ha vært gift med Harald Mogensson på Hauge i Gloppen, samt Eirik Lauritzson også på Hauge. Harald og Birgitte hadde en datter om ble gift med Elling Andersson (Lote?).Er det noen som kan identifisere denne damen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har regnet med at lensmann Harald Mogensen var gift med Bergitte, datter (?) til Erik Lauritsen/Lassesen, og at deres datter Anne var gift med borger i Bergen Elling Andersen (fra Håheim i Jølster). Jeg mener å ha sett en borger Storm omtalt som svoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Aaland skriver ' Harald Mogenson var lensmann i 1620-30 åri.....han kaverte for Michel Storm, borgar i Bergen, svogeren sin, og måtte punga ut med 140 rdl.....' Var Birgitte søster av futen Michel Olufson Storm gift med Sophia Christensdtr. Bloch? Jeg får ikke dette helt til og stemme tidsmessig da Micchel var født 1618, mens Anne skal være føst ca. 1620. Flere ekteskap over lang tid? Jeg finner 2 Elling Andersson med borgerbrev i Bergen. 'Elling Andersen, ops. b. 17,oktbr. 1661, lejet bondegaard, Jølster, 06.06.1639' og 'Elling Andersen, bruger udfarhandel, bor ved Stokkebækken Nordfjord, 06.02.1655' Er ikke Stokkebekk i Stavang i Kinn, eller er det i Gloppen? Den andre Elling er da på Håheim i Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.