Gå til innhold
Arkivverket

[#21605] Skifte efter Cammer Assessor og Foged på Svanøy Jens Worm Nagel død 2.12.1788.


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Skifte efter Cammer Assessor og Foged på Svanøy Jens Worm Nagel død 2.12.1788.Spørgsmålet:Er Peter (Petter) Falch nævnt i skiftet efter Jens Worm Nagel ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke vist til noe skifte i skifteregisteret for Sunnfjord, og forklaringen ligger rimeligvis i det som Alhed Schou skriver i 'Svanøen i Søndfjord', side 175, 'Ved testamente av 1784 indsatte Jens Worm Nagel sin hustru som universalarving', og i så fall overtok enken hele boet etter sin avdøde mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Mange tak for svar.Jeg havde godt nok læst Alhed Schou ”Svanøen i Søndfjord”, men jeg troede at boet skulle opgøres med hensyn til afgift til staten.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Tillægsspørgsmål:Peter Falch var Jens Worm Nagels Skriver/fogedfuldmægtig. Ville Peter Falch være aflønnet direkte af J. W. Nagel eller af fogderiet for Sundfjord og Nordfjord ?Er det det muligt at se Peter Falchs indtægtsforhold for perioden 1788 – 1789 ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vil tro han ble lønnet av fogden, og at inntekten dels bestod av sportler av forretningene han utførte. Jeg er ikke kjent med at det foreligger kildemateriale som gir anledning til å se på inntekter i perioden 1788-1789. Skatt fantes selvsagt, men den var ikke av typen 'inntektsskatt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.