Gå til innhold
Arkivverket

[#21606] Aarønæs/Bolsø


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Jeg har en tipp oldemor, Ingeborg Hansdatter f.1825 +/- ett år, som skal være fra Aarønæs. Ligger det i Bolsø? Er Aarønæs opprinnelig navnet på en gård eller et sted?Ingeborg giftet seg med Ellef Larsen fra Lom i Gudbrandsdalen. Han var født 1822.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Årønes er en gammel gård i Noldenært område. Dessverre inneholder Bolsøyboka lite slektshistorie, men jeg ser at sorenskriver Hans (Ib)Møller eier gården i 1838, men uten at jeg kan knytte ham direkte til din Hansdatter. Møller behøver ikke ha bodd på gården heller.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Noldenært skulle selvsagt vært Moldenært! Flyplassen ved Molde heter forresten Årø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk for svar. Ingeborg Hansdatter kom mest sannsynlig fra småkårsfolk (det gjorde jo de fleste), så det kan kanskje være en husmannsplass under gården.mvh RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Årønes er navnet på g.nr. 35 i Bolsø (nå Molde). Gården ligger like øst for Molde Lufthavn Årø. I 1865 hadde gården tilsynelatende to husmannsplasser som begge kaltes Årøhagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.