Gå til innhold
Arkivverket

[#21610] Birte Marie Knudsdtr, fødd i Stavanger


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Birte Marie Knudsdtr, er fødd kring 1792-94, hun ble gift med matros Jakob Christiansen Abel i Kristiansand i 1816. Ved enkelte notater i kirkeboken for Kristiansand nevnes hun som Anne Marie Knudsdtr. og med etternavnet Dostad.F.t. for 1801 for Stavanger gir meg en med navnet Birte Marie Bul 9.år. Hennes far er fisker Knud Jensen Bul 71 år og hustru Kirsten Larsdtr. 42 år. Om dette skulle være den rette familie, finner jeg ikke slekten nevnt tidligere i Stavanger. Gode råd søkes. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for ditt svar Knut, du har gjort meg oppmerksom på navnet Dostad ved en tidligere annledning. Jeg er nok på noe gyngende grunn med denne Birthe Marie Knudsdtr. Jeg har notert fra SAK i parentes Dostad. Men vielsen sier at hun er fødd i Stavanger, dette forteller også historien 'Et slektsråd i Kvadraturen.' Birthe Marie dør i 1827, og Jacob gifter seg på nytt med en kvinne ved navnet Anne Knudsdtr. Tro om det er hun som har Dostad-navnet kansje? Jakob har tydeligvis bodd endel år i Søgne.Men jeg våger å satse på at Birthe Marie hadde slektsnavnet Bul, hvorenn det måtte være vestpå. Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som du ser heter her moren Birte Marie. Les riktig i kirkebøkene? Kanskje bodde de i Stavangerområdet i 1791-2, eller at moderen eller faderen var født der?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Eller - som mest sannsynlig - at han var gift med den yngre søsteren først - og at Spangereid er blitt til 'Stavanger'.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Noen dobbelkontroller viser at Birte (Birthe,Berte osv.) Marie(a) heller mer sannsynlig er født i Stavanger likevel. Kanskje Torleif får svaret likevel fra noen som kan se etter?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

I Høyland gards og ættesoge under garden Eikeland, skal der vistnok være nevnt ei Berthe Marie Knudsdtr. Dersom noen skulle være i besittelse av denne boken, og kansje kunne ha slått opp på garden Eikeland for meg, ville jeg ha vært meget takksom. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Anda

Berte Marie Knutsdtr Tjessem som er oppført i Høyland gards og ættesoge under Eikeland, er født 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk skal du ha Astrid,jeg glemmer henne. Men måtte bare få avklart hennes alder. Birthe Marie Bul er nok ca. 40 år eldre. Navnet Bul er det kjent? Egentlig kan det vell komme hvor som helst i fra. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja tanken har jo slått meg, men hennes far står nevnt som fisker ved f.t.i 1801 i Stavanger. Navnet Bull er for meg noe mere fargesprakende, men bevares, navnet kan som du sier Randi faktisk være Bull. Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Jacob Bull hadde i ekteskapet med Marta Ørbech 19 barn, 16 sønner og 3 døtre. Den ene sønnen og den ene datteren er ikke kjent - mine notater.Det er tidsmulighet for at en sønn med navn Jens kunne være født i 1710, og da senere far til Knud Jensen Bul(l) f.ca. 1730. Noen som kjenner bedre til de to ukjente barnene?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk Knut for dine innspill-ikke bare her på debattsiden, men også private mailer . Skal en løse denne gåten, så må jeg nok finne ut hvem som var far til Knud Jensen Bul(l).Han er i flg. folketellingen av 1801 fødd ca.1730.Kan han være den unevnte sønn av Jakob Bull i rekken av 16?Fiskeren har hatt to ekteskap, vil hans far stå nevnt i noen av disse to kirkelige handlinger tro? Kansje der finnes noen som har en god oversikt over denne slekten Bull, som kan gi en mulig kurskorrigering i mitt videre søk. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

I kirkeboken for Stavanger den 23.april 1790, nevnes under en dåp de samme navnene, Knud Jensen men no med etternavnet Phil, og hustru Kirsten Larsdtr. Tro om vi her har med det samme paret å gjøre? Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Inntil en eller annen kanskje ser i KB'en for Stavanger, for mulig oppklaring, kan dersom han er fra kystfiskerslekt være en slektning til Jochum Pil.Sak nr. 62 i tingboka NORDHORDALAND 1664 (nr. 6)Arne Tolder paa hans ?? Her Cancel. Weigne fremb komb och berette at hand haffde ladet hid steffne Johans Kipper i Klepholmsund formedelst hand schal taget nogele Tønder fisch i foruaring Jochum Pil tilhørende, som iche er bekommit Told aff. For. Kipper møtte iche.Sak nr. 63 i tingboka NORDHORDALAND 1664 (nr. 6)Oluff Bielcherøen berette at neste Løffuerdag for nest forleden kyndelmis møtte hand Jochum Pil for Børnes stang met en baad Lad met Løss fisch, och war det en stoer ferring, derforuden haffde Jochum oplagt 3 (tønner) fisch i Klepholm Sund nest for Juel, ellers berette Ole at andre folch haffde siden seet Jochum føere for. baad 3 gange fuld aff fisch til Byen, huilchet Ole sagde at wille offuerbeuisse ha. paa Bergen Raadstue.(Alt fra Tingbokprosjektet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

I Time Gard og Ættesoge står det under Lye prestegard omtalt presten Jens Bull.Jens Bull var født 1718 i Tønsberg og yngste sønn til Jacob Bull f. i Danmark gift med Martha Ørbæk.Jens Bull ble i 1. ekteskap gift med Kirsten Stoltenberg og i 2. ekteskap gift med Akseliane Christine Smith. Jens Bull hadde barn i begge ekteskapene. Jens Bull døde i Time i 1804.Håper dette kan være til litt hjelp.mvh Tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Med ref. til innlegg nr. 15 så er den i siste innlegg den kjente Jens - og spørsmålet er jo hvorvidt det er en annen ukjent Jens - men da født i 1710 (eller tidligere ref. rekkefølgen).Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk til både Tone og Knut, om Knud Jensen Bul sin far virkelig er Jens Bull, da stemmer ikke fødselsårene selig gått. Men som Knut skriver i sitt innlegg, så er vell sansynligheten stor for at vi har en mulig kandidat til, med navnet Jens Bul. Faktisk en litt vrien nøtt. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Birthe Marie ble døpt 24.8.1792. Foreldre var Knut Jensen Biel eller Biil og Kirsten Lauritsdatter, de ble gift i Stavanger 14.3.1788. Rett avskrift av brev fra SAS. Etternavnet forundrer meg endel, bør en trekke tanken bort fra navnet Bull? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Vielsen som er innført i kirkeboken for Stavanger den 14.3.1788, forteller bare at Knud Jensøn Biell ble viet til Kirsten Lauritsdtr. Hetland. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Etter å ha gjennomgått endel arkiver jeg har for Rogaland, kan man ikke se spor etter noen av disse navnene.Hvis ikke du får napp her i digitalarkivet bør du legge inn en etterlysning i DIS Rogaland. Forøvrig skal du ikke se bort i fra at Hetland er Hetland i Hordaland - og der er du jo på hjemmebane.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.