Gå til innhold
Arkivverket

[#21611] Rongstad på Toten, skifte 1663 etter Ragnhild Paalsdatter, gift med Niels


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Ifølge skifte 10. februar 1663 hadde Ragnhild Paalsdatter Rongstad, som hadde vært gift med Niels, følgende barn: Paal, Peder Rongstad, Guri og Kari. Begge døtrene var gifte. I boet var det bl. a. 1 skippund i Sørum i Norderhov.Er det noen som kjenner til hvem datteren Kari Nielsdatter var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Prøver igjen, med håp om å støte på noen med lokalkunnskaper om 1660-årenes østre Toten, et distrikt jeg selv er helt blank på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du finner stoff om slekten på Rognstad i Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift nr. 3/93, men det er dessverre ikke oppgitt hvem Kari Nilsdtr. var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk for det, Svein Arnolf. Nå har jeg skaffet meg artikkelen 'Rognstad i Balke sogn, Østre Toten' av Pål Gihle, Vestopplands Slektshistorielags Tidsskrift 3/93.Men noen direkte avklaring gir artikkelen ikke. Gihle hevder at Niels Auensen Rongstad er sønn av Auen Olsen Mælum i Modum/Holte/Rakkestad i Øvre Eiker. Svein Erik Ødegaard har imidlertid i sin artikkel om Herlog Hudfat i NST (1982) oppført Niels Rongstad som sønn av Auen Jonsen Gullaug (Tordenstjerne) i Lier. Ødegaards artikkel har i ettertid fått mye motbør, men jeg har ikke observert at noen har klippet tråden mellom Niels Rongstad og Auen Gullaug (dersom det ikke er skjedd på lokalt plan, da).Gihle oppfører Kari Nielsdatter som ugift 1686 i tavle II uten å grunngi dette i artikkelteksten. Ettersom han også fører opp søsteren Guri som død i 1686, skriver opplysningen om Kari seg kanskje fra et skifte etter Guri (på Harestua i Lunner?) 'Ugift 1686' skal kanskje være enke?Jeg skal få sjekket eventuelle skifter ved leilighet. Det ser imidlertid ut som om kildematerialet er nokså tynt om Kari Nielsdatters eventuelle ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er i en tidligere (tror jeg) artikkel i VSLT argumentert overbevisende for at Nils Audensen Rognstad IKKE var sønn til Auden Gullaug, men jeg husker i farten ikke hvor det sto nå. Jeg skal prøve å finne det ut ved leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Svein Arnolf og Sten:Artikkelen i VSLT som det siktes til tror jeg må være: Jan Fredrik Lysaker Engedahl: 'Om Niels Oudensen Rognstad på Toten', Tidsskrift for Vestoppland Slektshistorielag, nr. 3 1987 (Årgang 5), s. 222-224.Jeg også behandlet Nils Auensson og dennes far Auen Olsson Rakkestad i følgende artikkel: Are S. Gustavsen: 'Lindum i Skoger - én ny løsning og flere problem', Gjallarhorn nr. 31 (2003), s. 5-16.Det er i rettstvist(er) midt på 1600-tallet om jordegods at opphavet til Nils Auensson kommer frem. Dette er nærmere behandlet i de nevnte artikler.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk for henvisningene, Are. Da burde jeg kunne skaffe meg solid bakgrunn for mer kunnskap om denne slektslinjen.Når det gjelder Kari Nielsdatter Rongstad, har jeg en hypotese om hvem som kan ha vært hennes ektemann/menn. Den vil imidlertid ikke være ukontroversiell, slik at det nok er best å foreta noen undersøkelser først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I siste nr. (34) av Gjallarhorn, tidsskriftet for Vestfold og Buskerud slektshistorielag, skriver Are S. Gustavsen på s. 184 om Nils Rognstads etterkommeres salg 12/2 1689 av sin part av Lindum i Skoger. De som nevnes som selgere er følgende:Peder Nilsen på Ringnes i Stange, Paul Nilsen på Hågenstad i Jevnaker, Erik Pedersen på Harestuen i Jevnaker, Mads Pedersen på Tømmerhol på Toten, Fredrik Pedersen på Skiaker i Gran og Margrethe Pedersdtr. på Skramstad på Toten. Den siste søskenflokken var døtre til avdøde Guri Nilsdtr. på Harestua.Kari Nilsdtr. nevnes ikke. Det er selvfølgelig mulig at hun ikke arvet noen part i Lindum (dette nevnes vel evt. i skiftet av 1663), men alternativt betyr det kanskje at hun var død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Sten Høyendahl

Takk for tipset. Kari Nielsdatter levde i alle fall 18. november 1670, da det ble utstedt skjøte på 1 skpd i Sørum i Norderhov av Paal Nielsen Håkenstad, Peder Nielsen Rongstad, Kari Nielsdatter og Guri Nielsdatter g. Thomas Larsen Trap (Ringerike og Hallingdal sorenskriveri,tingbok I-14, fol. 29, ting 3. august 1675).Ved skiftet av 1663 på Rongstad ble det ikke foretatt noen fordeling av jordegodset til den enkelte arving. At Kari Nielsdatter som eneste arving ikke nevnes i skjøtet på Lindum i 1689, kan være et tegn på at hun var død barnløs. På den andre side var det ikke uvanlig at søsken ble utløst mot annen eiendom/andre ytelser, så strengt tatt er vi vel like langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.