Gå til innhold
Arkivverket

[#21612] Agnete Wilhelmine Olsdatter (Hartman)?


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei. Leter etter foreldrene til min tippoldemor Agnete Wilhelmine Olsdatter (Hartman), hun var gift med Ole Kristian Eliasen (Støper) fra Brunlanes. Født 12 jan 1840.(Begge av reisende folk). Har hørt at hennes mor var Anne Marie Fredriksdatter Hartman, men har ikke funnet noen bekreftelse på det. Agnete Wilhelmine giftet seg men Ole Kristian 11 feb 1868 i Landevik, Homedal i Aust Agder. Hun 19 år født i Froens prestegjeld og hennes far Ole Olsen. (Født ca 1849). Er det noen som har kjennskap til dette så er jeg takknemelig for svar. Hilsen Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei UnniVet ikke om dette er noe. Du har henne ikke på en telling? Hvor det står når og hvor hun er født?Fant dette.Ligner veldig,men Wilhelmine mangler.Kansje står det mere om foreldrene i kirkeboka.Om de reiste rundt osv.Fra mormonark. Agnete Olsdatter f.26/6 dpt.4/7 1849. Sør Fron. Foreldre;Ole OLsen og Marie Fredriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Nina og takk for sist. Har ikke Agnete Wilhelmine på telling, de opplysningene jeg har er fra vielsen hennes. Det du har funnet stemmer ganske bra, hvis det er slik at Anne Marie Fredriksdatter Hartman er moren og i vielsen heter jo faderen hennes Ole Olsen, Har en anelse om det kan være en Ole Olsen Alting. Har som sakt lett i kirkebøkene fra Fron, men må nok låne dem igjen ser det ut til. Hilsen Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja takk for sist Unni!Du holder på med slekt enda du også.Kan være de jeg fant.Dette paret var ikke oppført med flere barn i Fron.Så kansje....Fant noe rart på giftemål.De er også oppført gift på samme dato men i Røldal Hordaland.Barn jeg fant: Anne Marie 1868, Kristiane 1871, Fredrikke 1879, Karl Fredrik 1880, Søren Fredrik 1882, Sara Olea 1885.Var det ikke Landvik Anne Marie og Knut også var en stund? og det første barnet heter Anne Marie. Tror du er inne på noe her Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fant faktisk ei telling 1900 Siljan på KløverødOle Kristian Eliassen Bl.slager omstr.1840 Brunlaugnæs. Annette Vilhelmine kone 1850 FRON Gudbrandsdalen.Barn: Evin bl.slager 1868 Daviken Anne Olufine 1892 Brunlaugnæs. Magdalena 1894 Lavik.På en nabogård var en Edvin Karlsen bortsatt f.1890 Ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Nina. Ja jeg holder på med slekta ennå, prøver å nøste opp løse tråder. Den tellinga fra Siljan ser riktig ut. Har nettopp fått vite at de hadde en sønn komfirmert i Solum, like ved i 1902. Hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei igjen Nina. Takk skal du ha, du er flink. Nå har jeg skrevet ut 1900 tellinga for Slemdal. Den stemmer nok helt sikkert. De har ei datter som heter Anne Olufine som er født i 1892. Nå står det bare igjen å finne dåpen til Agnete Wilhelmine Olsdatter. Fikk opplysninger om at hun var komfirmert i Spydeberg i Østfold i 1863. Kanskje det er noen på nettet som har tilgang til den. Hvis ikke får jeg låne kirkebøkene derifra. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei UnniJa du er en kløpper på kirkebøker.Jeg er litt spent på Agnete Wilhelmine.Blir jo av stammen.Let me know hva du finner ut av kirkeboka i Fron da Unni. Alt tyder jo nå på at det var hennes fødsel og dåp jeg fant i Sør Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Har funnet noen opplysninger ang. denne familien du refererer til over Unni:Agnete Wilhelmine Olsdatter Alting født ca.1849 i Froen, konfirmert: 1863 i Skedsmo kirke i Nedre Romerike (Akershus)gift 11.(januar/februar)1886 i Landvig i Homedal medOle Christian Eliassen f. 12.januar 1840 på Strand i Kjose i Brunlanes, døpt 02.februar 1840Barn: 1.Anne Marie født 17.06.1868 i Lardal (vestfold), døpt 26.06.1868 i Lardal kirke (vestfold)2.Kristiane født 16.09.1871 på Vinje i Røldal (telemark), døpt 24.09.1871 i Tanum kirke i Brunlanes (vestfold)3.Karoline Sofie født 16.07.1874 på Slemdal i Eidanger (telemark), døpt 23.08.1874 i Tanum kirke i Brunlanes (vestfold)4.Olga Kristine født ca.1876 på Slemdal i Eidanger (telemark), døpt 04.06.1876 i Eidanger kirke (telemark)5.Fredrikke født 25.12.1878 på Lepperød i Brunlanes (vestfold), døpt 22.02.1879 i Tanum kirke i Brunlanes (vestfold)6.Søren Fredrik født 01.05.1882 i Tanum i Brunlanes (vestfold), døpt 28.05.1882 i Tanum kirke i Brunlanes (vestfold)7.Sara Olea født 19.05.1885 i Tanum i Brunlanes (vestfold), døpt 26.06.1887 i Tanum kirke i Brunlanes (vetfold)8.Otto Fredrik født 22.03.1887 i Tanum i Brunlanes (vestfold), døpt 29.05.1887 i Tanum kirke i Brunlanes (vestfold), konfirmert 06.04.1902 i Gjerpen kirke (telemark)9.Ludvig født 04.12.1889 i Tanum i Brunlanes (vestfold), døpt 03.04.1890 i Tanum kirke i Brunlanes (vestfold), konfirmert 10.04.1904 i Gjerpen kirke (telemark)10.Anna Olufine født 05.06.1892 i Tanum i Brunlanes (vestfold), døpt 12.02.1892 i Tanum kirke i Brunlanes (vestfold), konfirmert 07.10.1906 i Gjerpen kirke (telemark)------------------------Jeg har også i mine notater at Agnetes foreldre er Ole Olsen Alting og Anne Marie Fredriksdatter HartmanHåper dette var til noe videre hjelp for deg... La meg høre hvordan letingen videre går da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Morssiden til Agnethe er nok rimelig klar, men hvem er denne Ole Olsen Alting det refereres til? Menes det den Ole Olsen (f ca 1814?) som i FF 1845 nevnes i Sannidal? (Sandøkedal). Og er det funnet noe som helst bevis for at Agnethes far er identisk med akkurat HAM? Jeg kjenner veldig lite til denne karen, så hvis dere har mer om ham, mottas dette med takk! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Til Kai.For barn 10 i listinga for barna til Ole Alting og Anne Hartman har du en feil idet barnet er døpt før det er født. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Her er det nok en feil ja... Anna Olufine er døpt i Tanum kirke i Brunlanes (vestfold). Tror jeg må til kirkeboken for å finne ut av dette.Kilden på dette er ved hennes konfirmasjon: Gjerpen kirkebok, NOR1 521, 1901-1919, s.243, nr.41Om noen har muliget å finne feilen her så er jeg kjempe takknemilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for alle svar.Når det gjelder Ole Olsen Alting, som det refereres til så har ikke jeg det. Ved vielsen står det kun at hennes (Agnete´s) far heter Ole Olsen. Ser at du Kai har hennes komfirmasjon i Skedsmo krk, står det der at hennes foreldere er Anne Marie Fredriksdatter Hartman og Ole Olsen Alting. Når jeg finner hennes dåp, står det som regel når foreldrene er født, slik at det da kan være letter å finne Ole Olsen. Når det gjelder fødsel og dåp til Anna Olufine Olsdatter så er det: Født 5 jun 1892 Tanum, Brunlanes, døpt 12 feb 1893 i Brunlanes. Telling 1900 Slemdal (Siljan) i Telemark,Ole Kristian og Agnete Wilhelmine med 2 barn, Anne Olufine og Magdalena født 1894 i Larvik, her er det et nytt barn som ikke jeg hadde. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.