Gå til innhold
Arkivverket

[#21617] Einar Pedersen Øksne i Solør


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei alle ivrige slektsfrender. Jeg finner ikke disse folka i FT1900, hverken i Lier, Gol ,eller Solør. Barbro Toresdatter f. 1861 i Gol(død 1947), gifter seg med Einar Pedersen i Lier i 1891. Deres første barn Per blir født 1891 i Gol. Paret får åtte barn og bor i Solør.Per dør i Amerika i 1976.Har jeg tatt feil av grensene i Solør? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Hei igjenHar kanskje funnet en forklaring på etternavnet Nilsen.På plassen Juberget,Aasnæs i 1865 har jeg muligens funnet Einar med foreldrene Peder Nielsen og Mathea Pedersdr.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Ja det er nok riktig. Det hendte de varierte etternavn, også innen samme familie. Jeg har funnet en Sverre Opsahl i katalogen, mulig jeg forsøker en telefon. Det står både Flisa og Askim ,er det i nærområdet til Øksne? Einar er trolig fra Solør og var i Lier da de giftet seg, jobb kanskje? ,,,BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hvis du har sett på folketellingene Lill Hansen viser til, vil du se at Einar er født i Elverum, og fra hans søsken ser du at familien også har vært i Våler og bor på Juvberget i Åsnes 1865.Jeg ser Einar er tømmerhugger og fløyter. Det forklarer vel at han reiste en del - fløyterne fra Solør var ettertraktet, og mange var såpass langt nord som Trøndelag på fløyting. En del bosatte seg også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Tusen Takk for interessante svar.Det er så moro å få slike oplysninger om arbeidsforhold og beskrivelser av steder som er ukjente, særlig på grunn av geografisk beliggenhet.Det blir at man kjenner best til nærområdene ,hvis man ikke tilfeldigvis har lest om et eller annet. Jeg har kikket etter Solør på kartet, men jeg hadde ikke noe detaljert nok, for det er det stedet som det foresvever meg at vi har hørt om før i denne forbindelse. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Solør består av kommunene Våler, Åsnes og Grue sett fra nord mot sør. Tidligere ble også Vinger (Kongsvinger) og Eidskog regnet som en del av Solør. Og nord for Våler ligger Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.