Gå til innhold
Arkivverket

[#21619] Ufrivillig innvandring


Gjest Magnus Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Knutsen

Min svigerfar sin mor het Vilhelmine Lockert Nilsen (1885-1983)Det sies at navnet Lockert er fra en skotte som forliste i Lofoten, og slo seg ned der. Er der noen som kjenner til forliset og når skjedde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Lockert-navnet skal ha sitt opphav fra skotten Mogens Joensen Lockart eller Laakertt som det står i Bergen Borgerbok. Han tok borgerskap i Bergen 29. mars 1637 og det er anført at han oppholdt seg på Langnes i Vesterålen. Det kan virke som om dette er tredje generasjon Lockert som tok borgerskap i Bergen. En Mogens Laacker fikk borgerskap i 1589 og Joenn Lockertt i 1609. Iflg. 'Bø Bygdebok' er dette far til Mogens Lockert på Langnes. I tillegg tok en Haagen Laakertt fra Skotland borgerskap i 1614. Det er for øvrig kun i Bergen Borgerbok at Mogens er knyttet til Langnes i Vesterålen. Ingen kilder i Øksnes nevner ham. Men på midten av 1600-tallet dukker det opp flere personer i Bø og Øksnes med etternavnet Mogensen Lochert som blir antatt å være barn av Mogens Lockert, og det er fra disse at familienavnet Lockert stammer. Men det finnes også ei slekt Lockert som stammer fra Sortland hvor en ble døpt med mellomnavn Lockert og hvor dette ble til et familienavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Knutsen

Takk til herr Martinussen for hans redegjørelse Den opprinnelige teori gikk ut på at tre skotske brødr ved navn Lockert forliste i Lofoten hvoretter to forlot stedet men en slo seg til der. Min kone synes unektelig at lød spennende dette med forlis,men at det var tre generasjoner og at alle tok borgerbrev lyder også spennende,det tyder på at de aktet og drive næringsvirksomhet men hvilken? At Mogens Lockert's gener kan spredd seg til Lofoten kan være sannsynlig,men hvem er årsaken til at min svigerfar sin mor har fått navnet Lockert som mellomnavn?.hun er født på gården Skullbru,hennes far het Wilhelm Nilsen født i 1851 og hennes mor het Indiana Bratberg og var født i 1849. håper noen kan hjelpe meg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Det kan være så enkelt at Lockert er blitt brukt som mellomnavn ved dåp, det er det mange eksempel på i Vesterålen. Lockert-slekta i Buksnes og Hol i Lofoten stammer fra Hemming Abrahamsen Lochert, f. 1710 på Ramberg, Bø i Vesterålen. Han var sønn av Abraham Mogensen Lochert f (på Langnes?) 1653, antatt sønn av Mogens Joensen Lochert. Ting tyder på at også far til Mogens, Joen holdt til på Langnes, for i Tinden, Øksnes dukket Anders Lockert opp i 1647 med kone Karen. Han kan umulig være sønn til Mogens. Jeg har for øvrig hørt at handelprivilegene bare ble gitt for 20 år og at mange utlendinger lot sønner overta etter seg etter 20 år. Mellom borgerskapene til Mogens, Joen og Mogens Lochert går det 20 og 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

I Ft. 1865 ser vi at kona til Ole Nilsen heter Elen Villatsdtr. Dette kan være Elen Villatsdtr. Lockert f. 1783, dtr. av Villats Hemmingsen Lockert igjen sønn av overnevnte Hemming A. Lochert. En av sønnene til Ole og Elen het Willatz Lochert Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.