Gå til innhold
Arkivverket

[#21621] Bernt Simonsen fra Skjelbrei Høyland Sandnes, hvem var foreldrene?


Gjest Astrid Anda
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Anda

Bernt Simonsen giftet seg i Høyland med Agathe (AAgot) Tollefsdtr. Ramsland Helleland, Egersund 16.6.1777. Caveringsmenn var: Ivar Stokkeland (hans sønn ble seinere gift med datter til Bernt) og Jon Killingland, hvem var han? Bernt bodde på Skjelbrei men hvor kom han fra og hvem var foreldrene ? Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er sannsynlig at Jon Killingland var mannen til Elisabet Asbjørnsdatter, som er enke i FT1801: LenkeLDS IGI records (submitted by members of the church) kan vere upålitelige. Men denne ser truverdig ut:Jon OLSON - Birth: 23 OCT 1738 Austvoll, Høyland, Rogaland, - Death: 1796 - Spouse: Elisabet ASBJØRNSDATTER Marriage: 01 MAR 1764, Rogaland,Dorte Elisabet JONSDATTER, - Birth: 1774 Kjedeland, Hoyland, Rogaland, - Death: 1814, - Father: Jon OLSON Mother: Elisabet ASBJORNSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Anda

Takk Harald, jeg må studere dette videre det var interessent. Finner Bernt Simonsen oppført i Høyland Gards og Ættesoge, men finner ikke noen forfedre til ham, så der står jeg temmelig fast. Så jeg håper framdeles på noe i den retning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Kan karen ha komme fra Sørlandet? Ein mulig kandidat å finne i Familysearch:BERNT SIMONSEN Christening: 19 JUL 1755 Spind, Vest-Agder, Father: SIMON REJERSENSøskenflokken:PEDER SIMONSEN : 30 MAR 1741 Spind, Vest-Agder, - REJER SIMONSEN : 01 NOV 1743 Spind, Vest-Agder, - BERNT SIMONSEN : 01 OCT 1747 Spind, Vest-Agder, - BERNT SIMONSEN : 19 JUL 1755 Spind, Vest-Agder, - TORBOR SIMONSEN : 02 FEB 1764 Spind, Vest-Agder,I FT1801 er det ein Bernt Simonsen (50) på Vik i Spind, og Reier (59) er på Jåtog i Vanse. Kanskje står det noe i Spindboka eller i Listabøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Anda

Det kan godt være at Bernt er fra Sørlandet da hans kone også kommer fra de traktene (hun har Ramsland,som et tilleggsnavn), Helleland, Egersund. Men Bernt, alder 45 og kone Agathe, alder 49 og en sønn Simon alder 11 år står oppført FT 1801 under Høyland Prestegj. Gard Schielbred, her som Jordbruker og gaardmann. Da han giftet seg i 1777 stod han oppført som soldat. Her kan det ikke være han som er nevnt i Spin 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kjetil Fjogstad

Hei Astrid,Har du kommet noe videre? Jeg er interessert da Bernt er min 4. tippoldefar.Du kan maile meg på kjfjogs@online.noPå forhånd takk!Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.