Gå til innhold
Arkivverket

[#21625] Kristiansund - Josefine Gurine Iversen f. 14.4.1856


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Min tipp-oldemor Josefine Gurine er født 14.4 1856 i Kristiansund. Hennes mor er Anne Paulsdatter født på Tomberg i Grøtten 26.5.1833, og hennes far er _sannsynligvis_ Peder Iversen (opphav usikkert).Det er denne sannsynligheten jeg ønsker å verifisere. 'Problemet' er at ved FT1865 er Josefine og hennes søstre oppført som 'Hendes datter' Lenke Betyr da det at barna er hennes fra et tidligere ekteskap? Jeg har sjekket kirkebøkene på mikrofilm. Da oppstod det et problem, nemlig at kirkebøkene for Kristiansund i denne perioden er sterkt brannskadet. Jeg var derfor ikke i stand til å finne Ane, men fant søsteren Paula (også brannskadet, men dog leselig) og hun var oppført med 'Peder Iversen, Maskinist' som far. Paula er altså uomtvistelig barn av Peder og Anne.Beviser så dette noe for Josefine? I første runde tenkte jeg det - at Peder også må være hennes far, men heller også til en annen teori:Peder er ikke Josefines far - hennes far er mest sannsynligvis død mellom Josefine (10 år i 1865) og Anna (5 år i 1865). Ved folketellingen er Josefine helt riktig ført opp som 'Hendes datter' I avskriften av folketellingen har man gjort en feil, f.eks. at blankt felt er antatt som gjentagelse av foranstående eller at man rett og slett har skrevet av (kopiert forrige rad?) feil Evt. er det også gjort en feil ved selve innføringen.En annen teori er selvsagt at Peder faktisk er far til Josefine og at 'alt' er gjort feil ved innføring/avskrift. Jeg mener vel at dette er mindre sannsynlig.Nå som kirkebøkene er av slik dårlig kvalitet, lurer jeg på om noen sitter på informasjon om andre kilder jeg kan benytte. Jeg kan selvsagt gå til originalen av FT1865, men har for tiden vanskeligheter med å gjennomføre dette. Håper derfor at noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Nei, kirkebøkene er ikke så lett å se igjennom. Folketellingene i 1870 og 1875 forteller egentlig ikke mer enn det du allerede vet:FT1870 for Kristiansund, folio 425-426 Kirkelandet; Matr. No. 680: Peder Iversen, Dampmaskinist, 127, Molde; Anna Iversen, Konen, 1833, Romsdal; Josephine Iversen, Datteren, 1856, Chsund; Anna Iversen, Datteren, 1860, Chsund; Paula Iversen, Datteren, 1864, Chsund; Severine Iversen, Datteren, 1866, Chsund; Anders Paulsen, Smededreng, ug, 1844, Romsdalen; Guri Paulsen, Arbdmds, E, 1800, RomsdalenFT1875 Kristiansund, Tællingskreds 2, Liste 117, folio 269-270; Matr. No. 680 Løbe No. 623 tilhørende Maskinist Peder Iversen, beliggende i Engegaden paa Kirkelandet: Peder Iversen, 2. Etage, Husfader, g, Maschinist paa Dampsk. Christiansund, 1828, Bolsø Præstgj; Ane Paulsdtr., 2. Etage, hans kone, g, 1832, Gryttens Præstegj.; Josephine Gurine, 2. Etage, ug, Sypige, 1856, Christiansund; Anna Petrine, 2. Etage, ug, forsørges af forældrene, 1860, Christiansund; Paula Berntine, 2. Etage, ug, forsørges af forældrene, 1863, Christiansund; Guraa Andersdtr, Svigermorder, e, (i kolonnen for forsørgers livsstilling sto det en god del men vi skjønte det ikke), 1801, Grytten Præstegj.Vet du når og hvor Josephine Gurine Iversen gifta seg? Da vil forhåpentlig navnet på faren stå. Konfirmantlistene for Kristiansund for denne tiden, brente i 1950, så der er det ingenting å hente. Det beste ville være å finne et skifte etter Peder Iversen . Kanskje det finnes et offentlig skifte etter ham, siden han også var huseier? Skifteprotokollen etter 1857 finnes på Statsarkivet i Trondheim. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Jeg har ikke presise opplysninger om hennes giftermål. Men hun ble første gang gift med Petter Siira fra Nesset (1.4.1848-9.6.1884). Eldste barn Trygve ble født 21.04.1877. Så de er sannsynligvis gift i 1876. Enten i Nesset eller i Kristiansund.Andre gang ble hun gift med Isak A. Todal (f. 7.8.1843). Eldste barn her er født 25.01.1889. Så de er sannsynligvis gift 1886-1888 - temmelig sikkert i Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hos ETC står hun nevnt som barn av Peder Iversen. ETC har også nevnt både Siira og Todal i oversikten sin over familien i Kristiansund.Josefine Gurine ble gift første gang 31. mai 1876 i Kristiansund: Kristiansund kirkebok 1865-1876, Gifte side 65. '31/5 Ungk Handelsmand Peter Bårdsen Siira og Pige Josefine Gurine Iversen.' Hans fødested 'Næsset (Romsdalen)' og bopel: 'Chr.sund' hennes fødested 'Chr.sund'.Hans alder: 28 og hennes: 20. Fedre: ? Fører Bård Aslaksen Siira; Maskinist P. Iversen. Forlovere er ? Jørgensen og I. Gjøen. Lysningsdager: 14/5, 21/5, 28/5 /76.Finner ikke giftermål nr. 2 i perioden 1886-1890. Det er kanskje en eller to vielser som er brent bort, siden bunnen av sidene er brent bort, men de aller fleste er der. Det ser ut til at alle giftermål er der i perioden 1886-1890, men sikker er vi ikke. Kan de ha giftet seg et annet sted? Josefine er nevnt som enke i FT1885, så hun har ikke gifta seg før 31.12.1885.Mvh Tore og Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Tusen takk, Tore og Tor. Dette ser ut til å ha løst gåten - noe er altså galt med innføringen i FT1865.Lurer på en ting. I dette innlegget og en del andre referer dere til ETC som en kilde. Mulig dumt spørsmål, men hva er det for en kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Her kan du lese om ETC: LenkeFor å være sikker, bør du vel finne skiftet etter Peder Iversen, hvis det var noe. I så fall finnes det i Statsarkivet i Trondheim. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.