Gå til innhold
Arkivverket

[#21627] Eystein Guttormsønn Bratt vs. Gyrd Ingjeldsøn O


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Er det mulig å finne belegg for et slektskap mellom Eystein Guttormsønn Bratt og Gyrd Ingjeldsønn O?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Nei! Se Genealogen 1/99 side 45 (Tore H. Vigerust: Adelsnytt). Så vidt jeg forstår er bakgrunnen for den utrolig seiglivede påstanden at ødegården Lier (brukt som slotteeng) en gang tidlig på 1400-tallet var eid av Gyrd Ingjaldsson O (en direkte etterkommer av kong Sverre) mens den i året 1500 var eid av Eystein Bratt Guttormssons foreldre Guttorm Bratt Eindridsson og Cecilie Petersdotter (fra Skidaker/Skjåk). Påstanden er dermed at de sistnevnte (og helst Cecilie) må ha arvet denne jordflekken på grunn av nært slektsskap, i følge påstanden var da Cecilie sannsynligvis en datter av en ukjent datter av Gyrd. Dette ikke bare høres søkt ut, det er søkt...I et dokument fra 1448 bevitnes at Gyrd Inggjalddson O tidligere hadde solgt ødegården Lier til en Goden Leiksson. Dette dokumentet var fra en rettstvist mellom Goden Leikssons sønn Østen Godensson og Gyrd Ingjaldssons sønn Jon Gjordsson Botner om denne jordflekken der alt tyder på at denne Østen Godensson ble tilkjent retten til Lier. Hvordan Lier deretter kom i Brattenes eie er uvisst, en nærliggende mulighet er at Cecilie Petersdotter var datterdatter av denne sistnevnte Østen Godensson som vel var en bonde i Ringsaker (hennes far var Peter Gudleiksson Skidaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror heller at Østen (Eystein) Bratt Guttormsson stammet direkte fra Østen Godensson på farsiden, ikke morsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har latt meg inspirere av 'seiglivede påstander' og lagt inn endel data i en alternativ base. Jeg skulle gjerne hatt tilbakemelding på hvor bruddet i denne anerekken bør/skal være. Er også interessert i en oversikt over kilder der jeg kan lese om spesielt utlegningene om Brattslektens 'kongstilknytning'. PDF-filen med min tvilsomme anerekke kan lastes direkte ned herfra: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nr. 905: Thora Torsdtr. 'Smør Tjerne' (tilnavnet Smør er så vidt jeg vet ikke riktig). Hun var gift med Eystein Guttormsson Bratt, men hvilke av barna hans hun var mor til, er uvisst. (Jfr. en tidligere debatt nylig, der det fremgår at Eystein hadde 2 eller 3 koner). I min tavle har jeg satt opp Eystein uten kone.Nr. 3619 'Gudrid Gyrdsdtr.' kan kuttes ut, jfr. kommentar ovenfor om O-ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.