Gå til innhold
Arkivverket

[#21628] Oppslag i kirkebok for Eidsberg - vielse 1806.


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

Har noen anledning til å sjekke vielsen mellom Ole Hansen og Johanne Olsdatter, 23.01.1806 i Eidsberg ?Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Det er riktig dato for ekteskapet. Vet ikke hva du vil ha mer, men cautionister var: Marius Larsen Lindhol plass og Lars Svendsen Husebye. De som giftet seg var: Ungk. Mandskab, Ole Hansen Lindhol og pigen Johanne Olsdatter Lindhol.Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på dere!Det skulle vel ikke stå MARCUS Larsen på forloveren? Han er nemlig en av 'de mine' og bodde blant annet på Lindhol plass. I folketellingen 1801 er han for øvrig feilregistrert som nettopp Marius. - Bare en tanke.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei og takk for svar.Ole Hansen og Johanne Olsdatter, ( mine 3xtip ), var foreldrene til Karen Olsdatter, f. 1806, som giftet seg med Jens Hansen på Svartebekk. Jeg lurte på alder, foreldre og bosted. Jeg tolker det av svaret at de begge var fra Lindhol.Jeg var på arkivet og sjekket dåpen til Karen, men glemte i farten å sjekke vielsen til Ole og Johanne.Jeg prøver å knytte Ole og Johanne til Lindhol i FT1801.Fra dåpen til Karen har jeg følgende faddere:Torger Mortensen, Pernille Lindhol, Anne Olsdatter, Marthe Marcusdatter og Jens Olsen.Er det noen av dere som kan knytte noen av disse Ole eller Johanne ?Jeg tenkte jeg kanskje kunne finne ut mer hvis jeg hadde foreldrene til Ole og Johanne.Med vennlig hilsen Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Kanskje Marthe Marcusdatter (?) skal være Marthe Mariusdatter, datter av Marius Larsen ?Og kanskje Pernille Lindhol er Pernille Jørgensdatter, kona til Marius Larsen ?.....Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Nei og ja: Marthe MARCUSDATTER er såvidt jeg husker i farten datter av MARCUS Larsen og Pernille Jørgensdatter er MARCUS Larsens kone :-)Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Forskjellen i skriftbildet på liten c og liten i kan være svært liten i gotiske håndskrifter. Jeg har sjekket vielsen, og det er ikke mulig å avgjøre om det står Marius eller Marcus (det ser absolutt ut som Marius hvis man bruker moderne skriftbilde som referanse).Marius er et svært sjeldent navn i FT-1801 (23 personer spredt rundt i hele landet). Det skulle ikke forundre meg om flere av disse er feil avskrift for Marcus.Bostedet til Ole Hansen er for øvrig oppgitt til Lindhol Pl. (plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Takk for svarene.Du husker ikke om det sto noe om hvem som var fedrene til Ole og Johanne ?Med vennlig hilsen Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fedre til brudepar er ikke med i kirkebøkene før skjemaet av 1820 ble tatt i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Stein Eriksen

Ole Hansen ble g.m. Johanne Olsdatter.Ole var sønn av Hans Jensen, som igjen var sønn av Jens Tordsen Guldberg og Kirsti Olesdatter fra Vestre Aas.Hans Jensen var g.m. Kari Simensdatter, en datter av Simen Haachensen.Barn av Ole Hansen og Johanne Olsdatter:Ole, ble g.m. en datter på StensrudJørgen, kom til LislerudSyver til LunderudHans til Ledingsruden datter til Borgås i Trømborg, en sønn av henne igjen ble bl.a. g.m. en datter av ordfører Ole Iversen Skukkelstaden datter, Karen, ble g.m. Jens Hansen fra Smerkerudeie.Hans far var en halvbror av hennes bestefar.Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.