Gå til innhold
Arkivverket

[#21630] Størdal, Stadsbygd, Sør-Trøndelag


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

FT 1801 viser at ekteparet Ole Olsen og Lisbet Eriksdtr. bodde på garden Størdal, henholdsvis 32 og 43 år gamle. Er det noen som har kunnskap om Ole Olsen Størdals foreldre og søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Eik

Det har jeg gjort. Jeg har fått fjernlån av ”Lensvikboka”, der det står om Ole Olsen:”... hadde gården til 1780 da han solgte den til Ole Olsen Hasboe for 405 rdl. Ole Olsen Hasboe (Hafsbuan, Skaun) var f. omkring 1720 og døde i 1794. Han var gift med Ingeborg Haftorsdatter, f.1730, døde 1801. Hun ble annen gang gift med Ole Hågensen Størdalsbogen.”Ole Olsen Størdal var far til Ole Olsen og Even Olsen Størdal som ble de neste brukerne på Størdal, men spørsmålet er om han også var far til ei datter, f. på den tid familien kom til Størdal. Hvis hun, som trolig het Olina, ikke er ført i dåpsregisteret, så skulle hun i hvert fall være konfirmert i Lensvika ca. 1795.Jeg er takknemlig for eventuelle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ståle Størdal

Ole Olsen Størdal er en av mine forfedre og jeg er oppvokst på nevnte gård. Dette var et tema som interesserte min farfar mye. Hans oppfatning var at Ole Olsen Størdal (tidl Hasboe) ikke kom fra Skaun men fra Hølonda i Sør-Trøndelag. Om han hadde en datter vites ikke, men hvis hun var konfirmert i 1795 var det ikke kirke i Lensvik. Man reiste da til kirka på Rissa på andre siden av fjorden. Det er mulig det er opplysninger å finne om dette i kirkeboka for Rissa.Fra Ståle Størdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Takk for din reaksjon. Hvis du kunne være så snill å sende din email-adresse til steegh@start.no - så tar jeg kontakt.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.