Gå til innhold
Arkivverket

[#21635] Hedmark, Vang, Romedal... Forfedre til Brendhagen og Grønli


Gjest John-Richard Brendhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest John-Richard Brendhagen

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg. Jeg er veldig ny, men ønsker å vite litt om slekten min. Min bestefar og bestemor, Johan Brendhagen født 08091917 og Gerd Grønli 12021920 ( hennes far het Lars Grønli født 1897 død 1968 - hennes mor født 1893 død 1981) giftet seg i 1939. Finnes det noe informasjon om dette giftemålet el info om deres foreldre tilgjengelig på internett?!? Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De giftet seg i Romedal 25.12.1938, han var tømmermann, født og bosatt i Romedal, Gerd født i Vang, hjemmeværende i Stange. Fedre snekker Kristoffer Brendhagen og maler Lars Grønli.Samtykke fra brudens foreldre ble gitt 21.11.1938. Forlovere gårdsarbeider Georg Haugli og kone Laura.Opplysningene er hentet fra klokkerboken for Romedal (Klok 14).Du finner neppe noe om denne vielsen på nettet, foreldrene kan du nok finne ved folketellingen 31.12.1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Tusen takk skal du ha. Finner desverre ikke foreldre ved folketellingen 31.12.1900. Kristoffer Brendhagen (m fru Helga??) fikk 12 barn, fra ca 1899 og til sistemann i 1920. Lars Grønli med fru Martha fikk 3 barn. Finner desverre ingen av de. Dette kan mer enn gjerne skyldes mine manglende kunnskaper på dette området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kanskje dette hjelper, Johan (døpt 23.09.1917 i Romedal) ble født på Østerhaug i Romedal. Foreldrene Kristofer Johansen Brændhagen, tømmermann og Helga Martinsdatter skal ifølge dåpen være født hhv. 1878 og 1879.Disse fødselsårene bekreftes ved vielsen i Romedal, begge er fra Vang - Helga Maria Martinsdatter riktignok konfirmert i Romedal, men tømmermann Kristofer Johansen født og konfirmert i Vang. Deres fedre hhv. Johan Olsen og Martin Larsen, førstnevnte tømmermann, Martin Larsen selveier.Nå hopper jeg fra kirkebøker til bygdebøker for å 'spare tid', så følgende opplysninger bør kontrolleres:Kristofer Johansen Brændhagen (13.05.1878-24.05.1958) og Helga Martinsdatter Brynihagen (26.07.1879-20.01.1948) fikk datteren Jenny 14.03.1900 så denne delen av familien skulle finnes under Romedal ved folketellingen 1900. Østerhaug overtok de ved skjøte 20.01.1912, tinglyst 06.02.1913. Her finnes også et bilde av familien alle barna. (Romedal bygdebok nr.2, side 68)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lenken var altså riktig, selv om opplysningene som vanlig ikke var hundre prosent pålitelige. (Trude fant den mens jeg skrev innlegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Tusen takk Trude og Geir.. Meget takknemmelig for deres innsats for meg. Nå vet jeg masse mer om slekten som jeg kan 'forske' (kanskje spørre) mer om... John-Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kristofer er døpt i Vang 10.06.1878 og foreldrene selveier Johan Olsen Brændhagen (41) og H. Lisbeth Eriksdatter (37).Og så må jeg rette på en feil, Helga Mari VAR født i Romedal, døpt 21.09.1879, av foreldre Selveier Martin Larsen på Brynihagen (f.1857) og Marie Larsdatter (f.1852). Disse skal ha blitt viet 1877 (trolig ikke i Romedal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Takker masse til dere som har bidratt med informasjon om slekten min på den ene siden.. Er det noen som har informasjon om Grønli slekten også så er jeg motakelig for innspill.. JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Mellom kl. 1530 og 1600 i går gikk det fort unna. Det blir kanskje verre med Gerds foreldre; Lars og Martha. FT 1900 forteller at det i Vang er det 4 med navnet Lars som er født i 1897, men det er bare 1 med navnet Martha som er født i 1893. Så dette kan jo være en kandidat: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00414&variabel=0&postnr=5590&fulle=true&spraak=n>Lenke Samme Martha finner vi her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Takk IM. Vet desverre ikke hvor navnet stammer i fra, men min bestemor var født i vang - hjemmeværende i Stange. Martha usikker om det er med th el bare t, døde 26.11.1981. Martha og Lars fikk 3 barn, Ole, Gerd og en til som jeg desverre ikke husker navnet på nå.. JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er en Lars Olsen født 1897, Havnen som gifter seg 26.12.1918 i Vang med Marta Eriksdatter født 1893, Ajereiet, Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai britt Husom

Hei John Richard! Jeg ser du har fått mye hjelp her og jeg kan hjelpe til litt videre med Johan Olsen Brendhagen. Han er født 3-2-1837 i Flifleteie i Fåberg og døde 10-2-1890 Brendhagen, Vang Foreldre Ole Krestensen og Gunnild Persdatter g 25-10-1862 med Lisbeth Eriksdatter f Lykkset i Furnes 14-9-1840 d 1-5-1922 Brendhagen, Vang Foreldre husfolk Erik Larsen og Guri Krestensdatter.Disse giftet seg 23-11-1827 Furnes Kirke.Guri Krestendsdatter dør 1-11-1879 Lyksteie, Furnes. Bredhagen kommer i Vangsboka 3 som vil komme om ikke alt for lenge.Gerd Grønli f 12-2-1920 Rollsløkka, Vang Foreldre Lars Olsen og Martha Eriksen gift 26-12-1918 Vang Kirke Lars Olsen f 27-6-1897 Havnen, Vang Foreldre Ole Kristoffersen og Line Johansdatter gift 12-3-1885 Vang Kirke han er f 1840 og hun 1860. Lina f 11-6-1860 Øvre Slemsrud, Vang foreldre Johan Olsen og Pernille EriksdatterMartha Eriksen f 5-6 1893 i Furnes døpt i Hamar kirke og da var de på Ajereie, Foreldre Martinius Eriksen f 1867 Furnes og Randine Jørgensdatter f 1863 Ringsaker de er på Hagen i Furnes 1900. Randine Jørgendatter er på Smedbakken Veldre Ringsaker 1865 med foreldre Jørgen Larsen 49 fra Romedal og Helvig Olsdatter 45 fra Vang.De giftet seg i Vang kirke 24-4-1844 Han er da 27 1/2 år hun 22 år.Håper dette har vært litt til hjelp.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Tusen hjertelig takk for den hjelpen som dere har ytt. Dette var virkelig masse informasjon som jeg skal ta med meg videre, for bearbeidelse. Har nettopp startet arbeidet, og jammen meg er det andre som besitter god kompetanse på 'mine' aner... Takk skal dere haJohn-Richard Brendhagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.