Gå til innhold
Arkivverket

[#21636] Isak Eriksen hvor bodde han i Troms?


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Han emigrerte til USA via Quebeck i 1866. Født 1840 - 1850 i Sverige, 'adoptert' til en familie øst for Tromsø. Hvor bodde han i Norge, - hvem var foreldrene?Kan ikke umiddelbart finne han i 1865, er det mulig at han brukte adoptivforeldrenes etternavn? Hvordan ble det anført i kirkebøker når en forstersønn/adoptivsønn ble konfirmert?I skipslistene Tr.heim finner jeg flere Isak i 1866, men ingen født i Sverige eller i Troms. Hvor nøye var man med denne registreringen?Han bodde i Minnesota (bl.a. Yellow Medicin River) og var gift med Ingeborg Johnson som kom dit noen år før (det var familiene Homme og JOhnson som kom sammen). Isak og Ingeborg hadde barna Helena, Johna, Henry, John, Turid (eller Turie) og Erick. Isak døde i 1908, Ingeborg i 1937.Etterslekten er kjent. Isak's datter Turid giftet seg med en Trandal som kom fra Hjørundfjord på Sunnmøre (nå Ørsta).Trandal er blant våre forfedre, og også Norrbotten (og mange i Troms og Nordland).Men altså denne Isak, hvem var han? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg lurer på om ikke du skal opp til Lyngen i Troms Marianne. Det er der de navnene kommer opp på søk i telling 1865. De fleste fra Lyngen kom faktisk ned dit fra Sverige og Finnland.Ser også noen har pleiesønner fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Isak Carlsen finner jeg som pleiesønn i Skjervøy Lenke Det ville være nesten for utrolig om Isak var pleiesønn hos Nils Petter Anderssen, han er bror til min ttoldefar (på en helt annen side)! Og jeg vet jo ikke foreløpig om Isak er i slekt - men hans datter giftet seg til 'Sunnmørsslekt' og denne har min mann linjer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Men tror du han hette Karlsen.Er du ikke sikker på Eriksen?Øst for Tromsø blir Lyngen.Han kunne jo alt ha reist ut i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ja, han kunne ha reist i 1865, men familien i USA sier at han kom til US via Quebeck i 1866, og at reisen tok ca. 3 uker. Og, nei - jeg vet ikke om han het Carlsen, famler i blinde, i USA brukte han Erickson det er det eneste som er kjent. Får ikke søkt i US så mye nå.(hadde abn. på Ancestry.com men sa det opp da det er så dyrt.) Men prøver å nøste.... . Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Sjekk ut denne adr.Marianne.www.rhd.uit.noDer finner du tellinger og kirkebøker.Bl.a,konfirm.for flere steder i Troms. også Lyngen.Dette er vanskelig da du ikke vet hvor gammel han var. Her er en som kan gå ann. Isak Johannesen f.1/9 1847.Konf.1863.Lyngen.Foreldre: Johan Erik Henriksen og Karen Henriksdtr. Som du ser har faren 2 navn. Så han kan også bruke Eriksen til etternavn. Fant ikke disse igjenn for telling 1865.Så fikk ikke sjekket det ut.Men du finner kansje mer? Vet du om han var ugift da han dro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ja, jeg har funnet noen som kan passe som heter Isak og er født i Sverige: Isak Isaksen Letto, Isak Gustav Johansen og Isak Gustav Johansen, alle i Lyngen. De siste to forskjellig alder og foreldre. Det er derfor jeg lurer på om han har brukt annet etternavn før han kom til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Jeg glemte at Ja han var ugift da han dro, hvertfall giftet han seg 1870 i USA. Men han kan selvfølgelig ha vært enkemann. Mener jeg fant en i Finmark som var det. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Gir deg en adr. til du kan prøve.www.troms-slekt.com/nindex.htmDet er en norsk-amerikansk jente som har denne sida. Spesielt for nordnorske aner.Kjempefin side.Her kan du også søke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.