Gå til innhold
Arkivverket

[#21644] Julius Anton Marentius Johansen f. 25/12 1857 i Fedrikstad, Østfold


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

Min oldefar giftet seg for andre gang 9/3 1898 i Larvik.Ifølge kirkeboken var han blitt konfirmert 1873 i Fredrikstad. Farens navn var Johan Adolf Andersen. Morens navn var Anne Marie Christophersdatter (fra Familysearch)Jeg har funnet noen søsken på FC: BERNARD døpt 24/11 1850, BIRGITTE døpt 21/8 1853, JOSEFINE BOLETTE MARIE døpt 2/10 1856, JUST SEVERIN døpt 19/8 1860, JUSTINE SEVERINE FREDRIKKE f. 1862 (for noen navn!)Problemet mitt er at jeg ikke kan finne noen av dem i FT 1865. Føler at jeg har søkt på alle mulige variasjoner av navnene. Noen kan være døde i 1865 selvfølgelig, men alle? (Min oldefar levde i hvert fall, han døde 4/12 1940 i Sandefjord)Kan de ha vært utenlands? Er det noen som har noen ideer? Glad for alle forslag.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Laila.Her er MULIGENS din oldefar:Fosterbarn i Onsø :LenkeEllers har jeg følgende teorier: 1. Av navnene kan det se ut som om Enten Johan Adolf eller Anne Marie var fra Sverige ( kanskje begge dele?) Dermed så kan de jo ha fått barna i Fredrikstad, reist til Sverige igjen og så flyttet tilbake til Fredrikstad, slik at Julius fikk sin konfirmasjon i Fredrikstad.Ettersom du har innførselen til konfirmasjonen til din oldefar, bør du oppgi hva som står der her i temaet ditt, det kan være ledetråder der. Teori 2: Anne Marie kan være død, ( ettersom du ikke finner noen fødsler etter 1862) kanskje i barsel, og Johan Adolf kan ha giftet seg på nytt. Evt. det samme med Anne Marie. Teori 3: De kan ha emigrert til Amerika?Teori 4: De kan ha flyttet til nabosognene? Hvaler, Borge, Glemminge, Skjeberg, evt. Onsøy?Du bør nok oppgi hva som står ved konfirmasjonen til oldefaren din.Hvis du sjekker Østre Fredrikstads kirkebok ( det er der de er døpt) for utflyttede rundt, eller like etter siste barns dåt, så kanskje det står noe der.( ser nå at du har konfirmasjonsopplysningene fra giftermålet. Ettersom det er 2. gangs giftermål, bør du nok prøve å finne ut hvem han giftet seg med først. mellom 1873 og 1898.)TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Her er Julius i FT 1900:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00707&variabel=0&postnr=978&fulle=true&spraak=n>LenkeDet ser ut som om han var gift rundt 1886, ( da er det yngste barnet som bor hjemme født) Står det noe ved det siste giftermålet om det er meldt til skifteretten om hans første giftermål?Skriv inn all teksten som står ved det siste giftermålet også du! Mer informasjon, underletter for de som skal hjelpe deg.Hvis det er meldt til skifteretten, kan du jo kanskje finne noe ut av de papirene? I allefall hvor og når han ble gift 1. gang. Og der kan det stå enda mer om evt. annen familie.Det lønner seg også å sjekke faddere for de yngste barna til Julius, der kan det være noen fra familien hans. De er jo alle født ( og sannsynligvis) døpt i Larvik.Her er forresten en mulig JUST i 1900 FT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg vet ikke jeg.. Kanskje begge foreldrene var døde, og alle var enten 'satt bort' eller jobbet selv? Da er jo alle 'spredd for alle vinder'Her er en mulig birgitte:LenkeMen det du må gjøre, eller få noen til å gjøre er å 1. Slå opp på alle dåp som du har funnet datoer til, skrive ned ( få det notert ned) ALT som står, og etter siste barn ( som du har dåpsdatoen til) se i utflyttningslistene.I følge familysearch så var det i Østre Fredrikstad kirkes kirkebøker.2. Se om du finner alle konfirmert. Du vet jo allerede at din oldefar er konfirmert i 1873. Slå opp på han først.3. Sjekke omstendighetene og alle dåpsinnførslene til hans barn, få med faddere og alt annet.4. Sjekke informasjon rundt 2. og 1. giftermål.5. Din oldefar bør vel ha meldt utflytting fra Fredrikstad etter konfirmasjonen en gang? Mye å ta tak i altså!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeisannTusen takk for hjelpen Torunn C. Og for gode råd og tips.Jeg skal begynne med å ta for meg materialet som er lettest tilgjengelig for meg, nemlig Larvik. Julius må vel ha meldt innflytting til Larvik.Skal også forhøre meg om det er mulig å få tak på de aktuelle kirkebøkene fra Fredrikstad.Da er det bare å brette opp ermene!Mvh Laila :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Laila!Bra at du fikk litt hjelp med tipsene mine. Samtidig som du sjekker, kan du jo legge ut den informasjonen du har om oldefaren din (før 1900) så kan det jo være noen andre som kan hekte seg på, og kanskje det i den informasjonen finnes noe som andre kan gi deg mer konkrete råd rundt?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Oppdaget noe pussig.I 1864 blir en Albert f. i Tune (fra mormonark.) Foreldre:Johan Andersen og Anne Marie kristophersdtr.Finner disse igjenn på telling 1865.i Sarpsborg. Men mora har skifta navn til Andreasdtr.Johan er tomtearb. Lurer på om det er samme par som får barn Christian 1866 Sarpsborg, Marie 1869 Sarpsborg.Josefine Anette 1874 Onsø.Men hvorfor har mora et annet navn på telling.Bare en feil?Kan vi tenke oss at Johan Adolf og Anne Marie ble fratatt sine første barn.(om de var av f.eks. reisende slekt)De dro da til Sarpsborg og gjømte seg litt unna? Eller har jeg for stor fantasi(ha ha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det er faktisk 2 par.De andre gifta seg i Tune 1864.Fant dine.Anne Marie Christophersdtr.Gifta seg med Johan Adolph Schow 2/11 |860 Østre FredrikstadNå må det vel bli rett. Det skulle ikke bli så vanskelig å hente info på en med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen:-)Jeg har ikke fått vært på biblioteket idag (de stenger så tidlig på fredager). Og i morgen var mikrofilmmaskinen opptatt. Får dessverre ikke sjekket noe før i begynnelsen av neste uke.Fra minneordet til Julius i Sandefjords Blad 1940 har jeg dette:'Han hadde gått typograflære. Kom til Larvik og arbeidet som faktor i Østlandsposten i 45 år.'Han sluttet ca 1930 og da må han ha begynt der ca 1885. Typograflæren tok han ikke i Larvik. Jeg tenker meg at dette kan ha foregått i Kristiania??.Første kone het Karoline Henriette Brestrup fra Larvik. De giftet seg 11/7 1886 i Larvik. (dato fra mormonersiden) Hun døde 29/11 1896. (fra Larvik kirkebok)Deres barn har jeg fra FT 1900 (skal sjekkes opp mot kirkeboken)Han giftet seg igjen 9/3 1898 med Josefine Johannesen (min oldemor), hun var visst hans husholdeske.Deres første barn var Fritz f. 6/9 1898, døpt 26/12 1898. Andre barnet var Solveig f. 28/6 1900, døpt 22/7 1900. Det siste barnet jeg vet om var min farmor Ågot f. 1-4-1907. Antagelig er det også noen i mellom her.Dette er hva jeg nå vet om Julius før 1900 uten om det fra innlegg 1.Til Nina Berg: Jeg tror du kan ha rett når det gjelder det siste paret. På Just Severin var farens navn Johan Adolf Schow. ( fra momonersiden)Nå har jeg en dato og et sted å kikke etter når jeg skal finne deres vielse i kirkeboken.Takk til dere begge.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.