Gå til innhold
Arkivverket

[#21645] Kasper Xians. (Kristiansen?) f 1851 i Aurskog


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei, er det noen med tilgang til kirkebøkene for Aurskog, som kunne se på denne Kasper. I ft 1865 var han 14 år og var pleiesønn på Stenbakken i Aurskog, se lenke [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60224&variabel=0&postnr=1666&fulle=true&spraak=n>Lenke Jeg tor det er han jeg finner igjen i ft 1900 boende i Sannergt.7 som rørlegger med kone og barn, se lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hvis du går inn på Casper Kristiansen på FS IGI vil du finne en f. 27.01. 1849. Kan det være den rette? mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Kasper er ført opp under foreldre Kristian Jensen og Anne Dorthea Tryggsdtr. sammen med:Inger Marie f.1-12-1839Johanne 18-12-1842Anders 28-8-1844Dette er på FS. Hvis vi sammenligner med foreldrene i 1865 så får vi dette resultatet Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiDet er en Carl Sigvart som er født 16 sep 1851, døpt 6 okt 1851 i Aurskog kirke (Aurskog Mine 6, kort 4/11, side 170, no 114) Foreldre: Christian Olsen og Oline Johanne Her står det også at Carl Sigvart flyttet i 1863 (udfl 1863, no 23) Plassen Nordli u Halvorsrud er nevnt.I Aurskog Bygdebok, bind 1, side 370, nevnes Kristian som døde i 1851. Kristian sin eldste søn ble døpt Otto Napoleon i 1849. Kona er da oppgitt å være Oline Johanne f. Gabrielsen.Ved utflyttingen i 1863, til Sørum, flytter: Erik Halfdan And. Kjølstad, 36 år Oline Johanne Gabrielsen, 36 Ægtev 1856, no 19 Børn: Anders, 9 år, født 1855 no 4 Nils, 6 år, f 1857, no 113 Karl Sigvart, 12 år, f 1851 no 114Dette kan være din Karl Sigvart. For i FT-1865 finner jeg Erik og kona og 2 barn i Sørum, LenkeMEN, Karl bor ikke der.Dette var det jeg fant i kirkeboka og bygdeboka.Dag Hofsødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei,Takk, jeg heller til å tro at Carsten kan ha funnet riktig her. Det var Kasper, ikke Karl S. som var født i 1851. Karl var f i 1880 i Oslo, etter at kasper hadde flyttet dit. Men hvis vi ser på ft 1865 så bor flere andre barn sammen med forelsrene, både de som er født før Kasper i 1851 og de som er født etter..? Lyder det sannsynlig at en midt i flokken da vokser opp som pleiesønn et annet sted? Er det noen med lokalkunnskap som vet om stedene Stenbakken og Haltsmork ligger i nærheten av hverandre.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Var nok litt for trøtt i går kveld :-)Synes det er litt for stor avstand mellom det som står i FT-1865 og at han skal være født 1849. I de fleste tilfeller tar jeg 1866 og trekker fra oppgitt årstall. Da ville jeg faktisk ha lett i 1852 først og deretter 1851/1853.Skal sjekke etter i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kletteli

Hei Morten Min bestefar var Gustav Adolf f.1882, bror til Karl Johan f. 13.09.1880 som ble døpt i Petrus kirke, Oslo. Deres far het Kasper Olai Kristiansen og han var gift 2 ganger. Første gang med Brita Kajsa Jansen viet 13.09.1880 i Østre Aker kirke.Så hun var høygravid ved ekteskapet.Hun var fra Stavnæs, Wermland og oppholdt seg i Høgerud,Sverige helt til april 1880 før hun kom til Oslo. Det har vært komplisert å finne ekteparets foreldre på begge sider, men det lyktes til slutt. Ta nærmere kontakt:oppgi postadresse eller send din email adresse til:oklettel@online.noOdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Har funnet en mulig Kasper fra Aurskog. Ta kontakt.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, Takk til Odd og Dag. Mail er sendt dere begge, og jeg er spent på å få se hva dere har funnet.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Tror ikke denne Kasper Olai er den samme jeg nå har funnet. Det er en Kasper Olai født 11 nov 1851, og en Kasper født 21 mar 1852. Begge i Aurskog.Den siste har foreldre ungkarl Kristian Gulbrandsen Killingmo og pige Karen Sofie Olsdatter Stenbakk.Jeg har ikke klart å finne hvor Stenbakk er.Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, personlig heller jeg mest til å tro at Kasper Olai f 1851 som Odd skriver om, kan være den rette. Det stemmer også med ft 1900 hvor jeg finner Karl f 1880, men helt sikker kan man kanskje ikke være. På den annen side er det muligens et indisium det med Stenbakk i etternavnet til Karen Sofie? Som jeg skrev tidligere, så vokste en Kasper opp som pleiesønn på en plass som het Stenbakken.? Kanskje opplysninger fra Odd kan være med på å løse det hele?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.