Gå til innhold
Arkivverket

[#21658] Bertel Halvorson Tonheim og Dorte Johansdtr. i Kinn Sogn og Fjordane 1700-tallet


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Er det noen som kan hjelpe meg med Bertel Halvorson (Tonheim) f. ca 1756 gift med Dorthe Johansdtr. Jeg kan ikke finne dem i Kinn og heller ikke under døpte eller gifte i Sogn og Fjordane. De hadde bl. a. barna Halvor Arent f. 1786 og Anna Johanne f.1790. Bertel ble gift 2. i 1793 med Sophie Nilsdtr. Langedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Anders. Har ikke så veldig mye å bidra med, bortsett fra at jeg har de samme navnene i mitt register selv. Bertel er nevnt på Tonheim i 1786. Han var først gang gift med Dorthe Johansdatter og ble i 1793 gift med Sophie Nilsdatter. Dette ekteskapet finner du under vigde i Kinn her på DA. Men jeg har ikke funnet barn for dette ekteparet. Dorthe kan være datter av Joen Tonnum, som så vidt er nevnt. Halvor Arent er bestefar til min tippoldemor.Det finnes et skifte etter Dorthe i Skifteregisteret, jeg har ikke sett på hva dette inneholder. Det finnes også et skifte etter Johannes Olsen på Tonheim samme sted som jo mulig kan være faren. Har ikke funnet skifte etter Bertel. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Halvor Arent er tipp-tipp-oldefaren til min kone, så her tipper jeg vi har et felles prosjekt. Ifølge Joleik skal Dorthe Johansdtr. være søster av Ingeborg Johansdtr. og søster til NN Johansdtr. som er mor til Daniel Danielson. Eller som han skriver s. 441: '1778 var det tingspurnad um ervingar etter Danjel Danjelson. Morsystera Daarte Joansdotter var gjift på 'Tonumstrand', og hennar syster Ingebjer tente i Synnarvikja'. Flott språk han førte! Det merkelige er at jeg ikke kan finne noen av disse i kirkebøkene 1729-1785 som er lagt på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ser at Daniel Danielsen er et navn som går igjen på gården Åsa i Førde. Har du mulighet til å sjekke kirkeboka eller bygdeboka der? Har stilt en del spørsmål om skifter i arkivforumet her, kanskje det gir oss noen spor.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Bygdeboka for Naustdal under Aase nevner mange Daniel Danielson på rekke og rad. De stammer fra Sårheim i Jølster helt tilbake til sognepresten Simon Michaelson Ystad d. 1653. Det jeg ikke kan finne er at noen av Danielene har en mor som er en Johannesdtr. D.D f. 1720 var gift med Marta Andersdtr. Herstad, mens D.D. f. 1754 var gift med Sara Andersdtr. Holmeset. Joleik skriver dette under Tonheim. Ellers er jo Daniel et navn som går igjen i Jølster. Jeg skal sjekke litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg trur at Bertel Halvorson vaks opp på garden Langedal. I alle fall vart ein Bertel Halvorson konfirmert der i 1775. Dette passar også med at andre kona hans Sofie Nilsdatter var frå Langedal.Ein Halvor Bertelson Langedal hadde barn til dåp omkring 1770. Halvor Bertelson var truleg innflyttar til Langedal, og Bertel Halvorson var truleg fødd i eit anna prestegjeld enn Kinn. Kor veit eg ikkje, men i og med at han ikkje er nemnd som døypt i Førde og Gaular, jf. 'døypte i Sogn og Fjordane', er Askvoll eit aktuelt område og eg ville spesielt ha sett på garden Kvammen for dei som har tilgang til Askvollbøkene.Eg veit at Eirik Bertelson som brukte gard i Svardalen, var frå Kvammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Erik Bertelson var sønn av Bertel Osen Leknes/Kvammen og Kristi Eriksdatter,Kvammen.I Askvoll boka står det at Erik dro til Svardal , men der er ikke nevnt noen sønn Halvor. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anders J. Moen

På Askøy: Lenke bor det en familie Daniel Danielson 46 og Agnethe Johannesdatter 40 på husmannsplassen Klokkervik under Gravdal. De har barna Johannes, Christian Michal og Malle Elisabeth. De hadde også en gutt Daniel Johan Danielson til dåpen i 17.11.1784 i Askøy. Kan det være han det skifte etter i 1788?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Leif Øren

Eg ser i arkivtema 70965 at det enno er spørsmål omkring Dorte Johansdotter Tonheim.Dersom ein framleis ikkje veit kor Dorte Johansdotter som var gift med Bertel Halvorson, kom frå, har eg eit forslag.Dorte kan ha vore dotter til Johannes og Anne Danielsdotter Frammarsvik i Naustdal. Dei hadde ei Dorte fødd i 1745. Dei hadde også ei dotter som heitte Ingebor f.1738 og ei dotter som heitte Lussi.Lussi Johansdotter Frammarsvik blei i 1757 gift med Daniel Gunderson Naustdal. Det kan være sonen deira det var tingspurdnad om arvingar til i 1778.Namnet Lussi leiar meg også inn på opphavet til Anne Danielsdotter Frammarsvik. Kan ho ha vore dotter til Lussi og Daniel Halvorson Agledal? Dette til tross for at eg er klar over at ei Anna Danielsdotter Agledal i 1734 blei gift med Berent/Bertel Larsson, truleg frå Skei i Naustdal. Og som ein veit er Langedal og Agledal nabogardar.Med venleg helsing Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg gløymde å nemne at det var skifte etter Johannes Larsson Frammarsvik ca. 1752 og etter Anne Danielsdoter Frammarsvik ca. 1770.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.