Gå til innhold
Arkivverket

[#21665] Johanne Abrahamsdatter Vannylven


Gjest Rune bergesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune bergesen

Johanne gifter seg i Vannylven 3/8-1851 med Anders Sjursen, faren er Abraham Johnsen, men hvilken gård i Vannylven kommer Johanne fra?. Hun er trolig født 3/1-1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Er det noen som har tilgang til KB for Vanylven, som kunne slå opp der for meg og hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hvilken gård hun kommer fra kan jeg ikke hjelpe deg med, men ifølge FS så gifter Abraham seg den 27-6-1819 i Davik med Christine Monsdtr. Der er også nevnt 4 barn i tillegg til Johanne f. 3-1-1829 nemlig:Johannes f. 16-1-1820Mons f.28-4-1821Martha f. 1-3-1824Christiane f. 14-4-1826Vet ikke om du hadde dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

I tillegg til de barna som er nevnt ovenfor, hadde Abraham og Christine også disse i flg. kirkeboka for Vanylven:Hans (11. september 1831 - 9. november 1832) og Christine (26. mars 1833 - 2. april 1833, ble altså bare 8 dager gammel). Det kan se litt rart ut at der var to Christine, men den første som ble født 14. april 1826, døde 23. september 1831.Da barna t.o.m. Christine i 1826 ble døpt, var Abraham og kona 'Gaarmandsfolk' i Nordalen i Syvde, men deretter ble de kalt 'Pladsemandsfolk' på samme sted når barna skulle døpes.'Pigen' Johanne Abrahamsdatter giftet seg ganske riktig 3. august 1851. Brudgommen var 'Ungkarl' Anders Sjursen Indre-Honningsvaag. Fedrene til brudeparet var Abraham Johnsen Nordal og Sjur Monsen Indre-Honningsvaag, og forlovere var Cornelius Thoresen Slagnes og Mads Ulriksen Hovdevig (Hoddevik).Hilsen Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Jeg var kanskje litt upresis da jeg skreiv 'i Nordalen'. Gården som Abraham og familien bodde på, heter Nordal/Norddal og ligger i dalføret med samme navn.Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Takker for raskt svar, jeg fant fam. på garden Nordal,Røysa i Syvde Sokn, så Vanylven var nok en større komune i den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.