Gå til innhold
Arkivverket

[#21666] Ellef Larsen f. 1822 i Lom/Oppland


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Ellef Larsen f. 1822 i Lom prestsegjeld jfr. FT 1865 og 1875 for Ålesund.Jeg forsøker å finne ut hvem som var hans foreldre og søsken. Det nærmeste jeg kommer er FT 1801 for Lom, se: LenkeEllev Larsen f. 1822 var gift med Ingeborg Hansdatter, 40 år i FT 1865 for Ålesund. Hun var fra Årønes, Bolsø i Nordmøre. De fire første barna deres var født i Bolsø.Kan noen hjelpe meg? Jeg har også søkt i Family Search. Der finner jeg Ellef og Ingeborg oppført som foreldre til sønnen Ingvald som giftet seg i New York i 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk for hjelpen! Jeg finner ikke dette selv når jeg søker på Family Search. Antakelig gjør jeg noe feil.Jeg har funnet en Lars Larsen, 17 år, i FT 1801, Lomb. Hans far heter Lars Hendriksen (59 år). Lenke Ellef Larsen fikk en sønn som de iflg FT 1865 ga navnet Henrik Christian. Min grandtante (Ellefs barnebarn)laget en liste over sin mors søsken og hun har skrevet Hendrik med 'd'. Vil ikke det være en indikasjon på at Lars Hendriksen er Ellefs farfar?mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Det kan det være, navn gikk gjerne igjen i generasjoner. En Lars Larsen giftet seg med Mari Ellevsdr i 1803 i Lom: LenkeAlder og foreldre er ikke oppgitt, så kirkeboka er nok den sikre kilden å søke.Ellef og Ingeborg var registrert med 7 barn på FS, ( 3 f. i Ålesund), har du funnet dem ? Hvis ikke kan du få lenker til dem.-Olaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Hvordan har du søkt for å finne dem på FS? Jeg har prøvd, men ikke fått det til.Jeg vil gjerne ha den lenken hvis det ikke er for mye bry. Jeg har liste over barna, fra privat familiekilde og fra FT, men en kilde til er ikke å forakte. :o)Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Du kan jo prøve selv først. Gå til denne:LenkeOppe til venstre er merket av for All resourses. Skriv inn navnet til foreldrene i rubrikkene til høyre Father - Mother. Ingenting annet. Klikk search og da skal du få opp navn på alle barna deres. Du vil først få opp resultat fra andre land, men bare bla nedover til du kommer til Norway.-Olaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Se det... Nå har jeg lært noe nytt. Jeg trodde vi måtte fylle inn de feltene merket med stjerne. Nå er det mye jeg kan søke på som jeg ikke har gjort til nå.Takk for hjelpen!Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Ja, når du søker etter en enkelt person så..Bare ha i minne at FS ikke er en sikker kilde. Der hvor det er avskrift av kirkebøker har det stemt bra, men der opplysningene er _submittet by a member of LDS_ er det mye rart....Lykke til.-Olaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Du finner familien til Ellef (Eilev) i Bygdabok for Lom bd. 2 (Lom kommune 2002) s. 430. Du finner også informasjon i alle fall om besteforeldre i samme bindet, som kan lånes inn gjennom biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk for tipset, Arnfinn Kjelland.På Family Search finner jeg at sønnen til Ellef, Ingvald(Engald) giftet seg i New York med en svensk kvinne. Men jeg kan ikke finne han i noen lister over de som reiste til Amerika. Det er kanskje sannsynlig at han tok seg hyre på en båt og 'hoppet av'? Etter som jeg forstår så var det en god del som kom seg over Atlanteren på den måten.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.