Gå til innhold
Arkivverket

[#21668] Borre/Tjøme-slekt


Gjest May Karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Karin Henriksen

Tollev(f) Madzen, fergemann, Sundstuen, Tjøme,død 1774 - 47 år. giftet seg med Oline Gullichsdtr.f. 1718, Guttulsrød, i Borre, ca.1751. De fikk tre barn, Maria f. 1752, Gullich f. 1754 og Mats f. 1756. Spørsmålet,: er det noen som har kjennskap til hvor Tollev Matzen kom fra eller hvor jeg kan lete? Mvh. May-Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På FS finnes en Tellef Matzen Bærli døpt 2-10-1727 i Hommedal Aust-Agder. Far Mats Bærli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Takk for svar. Jeg har vært innom FS, skifter i Borre, og kirkeboka. Vielsen mangler der, det ser ut til sider mangler. Skriften er serdeles dårlig ang. barnas faddere. Så håper jeg på flere forslag f. eks. et skifte eller en konfirmasjon. Vet noen når konfirmering begynnte? mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Kgl. forordn. av 13.jan. 1736 innførte tvungen konf. I 1759 ble det bestemt at alle skulle være konf. innen fylte 19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Takk for innlegg. Familien flyttet til Tjøme, for de tre barna ble konfirmert der. Maria kom til Holtekjær, Gullich på Ned. Rød 1801, Mads står 1801 i Lundene S. Undres om Tollev Madzen kan ha kommet fra Tjøme eller Nøtterø siden familien flyttet dit. Eller har noen en annen ide. mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Tollev finnes ikke blant døpte i Nøtterøy kirkebok. Det er lakune for døpte mesteparten av 1728, så det er jo en mulighet for at ble døpt i denne perioden. Men han finnes heller ikke blant konfirmantene.Har du sjekket om han er døpt i Borre?Lundene er feil avskrift for Sundene (FT-1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg har vært nøye igjennom kirkeboka, mye å lete etter,på den greina, den var dårlig ført, jeg burde ha sett det om han sto der. Hadde bygdeboka paralellt. Det kan se ut til at barna hadde faddere fra Solberg, noen av Olenas søsken hadde gifte der, i følge bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Ja takk, for henvisningen. Jeg kjenner denne anviste hjemmesida, men har ikke funnet noen forbindelse bakover der. Det er Mads og Gullich, sønnene til Tollev Madzen, fergemannen, som jeg prøver å finne ut av. Det er flere Mads,Matz, men jeg finner ikke forbindelsen. Det var f.eks.skifte etter en Mads Madsen, Solberg i Borre 1765. Det er litt problematisk å skulle fjernlåne kirkebøker flere ganger, det kommer ofte mer som en gjerne vil undersøke, da er det fint at vi har muligheten til å spørre andre her. Jeg har L. Bergs Bygdebok for Tjøme. mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.