Gå til innhold
Arkivverket

[#21672] Kilder til gravsteder


Gjest Anita Dahlberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Dahlberg

Finnes det andre kilder enn begravelesprotokollene for å finne ut hvor en person kan være begravet(1952)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Dahlberg

Hei igjen! Ja, hun er ikke der og ikke på kirkegårdene nær hennes hjemsted eller de stedene hun var innlagt. Sykehuset der hun døde (Sør-Odal) sier at journalen hennes er brann/vannskadet. Har også sjekket politiet der, men vi vet ikke hva som skjedde med henne etter at hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Hvis det er mulig å få sjekket avisene fra den tiden hun døde, kan det vel forhåpentligvis stå noe i dødsannonsen som kan gi deg en ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Nå kan det være at graven allerede er slettet, dersom ingen har betalt festeavgift.Lokalavisen der den døde bodde, kan være en god ide.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Replikk til innlegg nr. 6 - om sletting av gravsteder:Det er en av mine interesser å notere forskjellig mentalitet i Norge og her i England, et stort emne jeg ikke skal utbre meg om, men det er en ting:I Norge blir iflg. min erfaring gravstedene straks slettet og monumentet fjernet hvis festeavgiften ikke betales i rett tid.I England tas det som regel godt vare på de (ofte meget) gamle gravstedene, man innser vel at de har både kulturell og historisk interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Også i Norge tas det vare på gamle gravsteder (kirkegårder) når de har en *spesiell* kulturhistorisk verdi. Slike som Krist kirkegård på Hammersborg og den eldre delen av Gamlebyen kirkegård (nærmest hospitalet), som begge er fredet. Men disse to tas vare på gjennom fredningsvedtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Dahlberg

Hei igjen og takk for svarene. Hvor lenge varer en festeavgift, altså hvor lenge kan gravstøttene stå når de er betalt? Selv om graven er slettet/fjernet, vil det ikke uansett stå i begravelesprotokollen? Eller kan man bli begravet uten at det står nevnt i protokollen? Uansett, jeg skal sjekke lokalavisen her, selv om jeg tror det ikke står en annonse (hun var 'sinnsyk' og et 'ikke-tema').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.