Gå til innhold
Arkivverket

[#21673] Endre Heljesen f. ca. 1754 på Munstre, Finnås?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Håper noen kan hjelpe meg med denne Endre Heljesen:Fana bygdebok, Træet og Neset under Søreide, side 229 har: Endre Heljesen f. ca. 1754, innflyttar, var husmann på Søreide kring 1800. Gm. Anna Nilsdtr. f. ca. 1756. Dei flytte til Torvastad på Karmøy kring 1820. Barn: Jon, Nils, Helje, Elisabet, Hallstein (alle født og døpt i Fana).Her er familien i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11249&variabel=0&postnr=1576&fulle=true&spraak=n>LenkeJeg finner Endre og Anna gift i Fana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Eg har sett gjennom gardane under Finnaas i 1801. Finn ingen 'Munstre' der. Kan dette vera ei feilskriving av garden Mylstre som ligg i Sveio? Denne delen av Sveio høyrde til Finnås i 1801. Det næraste elles er Musterhavn, men eg finn ingen med dette namnet i bygdeboka for Bømlo under garden Mosterhamn. Eg har alle bygdebøkene for Bømlo (Finnås), men der er ikkje namneregister og difor vanskeleg å finne personar etter namn når ein ikkje veit garden dei kom frå.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk begge to! Vi snakker nok om Mulstre/Mølstre/Mylstre i Sveio, ja. Finnes det noe bygdebok herfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Geir! Da håper jeg noen har Sveio 2 og kan gjøre et oppslag for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

I følge Sveio bygdebok nr. 2 side 208 og 209 bodde Helge Helgesen (1730 - 1769) og Lisbet Endresdtr. (1735-1809) på Mølste, nordre i Sveio. De hadde bla. sønnen Endre født 1758. Det er ikke nevn mer om Endre i boka.Mvh Arne D. T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Arne! Takk for hjelp! Står det noe om en datter ved navn Anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Det står ingenting om ei syster Anna i bygdeboka. Her er det som står: Helge Helgeson Mølstre, nordre f. 1730 spilt og død 1769. Gift med Lisbet Endresdatter Bua f. 1735. Barn: a) Hans f. 1756 g. Bua b) Martha f. 1757 og d. i ung alder c) Endre f. 1758 d) Jon f. 1759, sjukleg d. 1788 e)Berta f. 1761 d. i ung alder f) Helge f.1763 gift med Eli Bårdsdatter og busett på Hauge i Skåre. Lisbet vart seinare gift med Johannes S. Våge, Mølstre nordre.Lisbeth fekk ma. ei datter Anna f. 1779 med Johannes Våge, men i bygdeboka står det at denne Anna var gift Vandaskog i Sveio.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Helga! Da er jeg godt hjulpen med Endre Heljesen - og må lenger ut på landet etter Anna Heljesdatter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.