Gå til innhold
Arkivverket

[#21679] Kirkegård kart


Gjest Lene Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Jansen

Har fått høre at det eksisterer kart over gravstene på en kirkegård. Kan noen si meg om det er mulig at man kan få se dem. Tenker da også på gamle kart med graver som nå er borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man kan vente å finne gravprotokoller og kirkegårdskart tilbake til rundt 1900. Dette følger av lov om kirketilsynet av 3. august 1897 og av rundskriv fra Kirkedepartementet 24. august 1900. Kartet og gravprotokollen skal man vente å finne hos kirkeverge, og det vil som regel også være kopi på gravplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Min erfaring med kirkegårdskart (Eidsvoll og Langset)er at disse ikke stemmer med terrenget Jeg har systematisk avfotografert gravstøtter over folk som var født før 1877. Jeg måtte tegne mitt eget kart. Noen egentlig forklaring på hvorfor det er slik fikk jeg ikke, men det er nok mye arbeid med å oppdatere kartene grunnet sletting av gamle støtter og nye gravsteder. Det er kirkevergen som oppbevarer kartene. Du må henvende deg til prestekontoret. På Eidsvoll var det også gravprotokoller tilbake til 1890-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.