Gå til innhold
Arkivverket

[#21684] Skjerstad i Salten, Inger Hansdatter og Jacob Nielsen Ryberg


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

I 1765 er det skifte etter Inger Hansdatter, Danekvinne,Oldereide i Skjerstad. Hennes ektefelle er Jacob Nilsen Ryberg. De har barna: Hans, Anne, Peder, Maren, Berit, Margrethe, Karen og Inger. Jacob N. Ryberg har en bror Willum Nielsen Ryberg som er verge. Kan noen hjelpe med å finne forfedre til ekteparet Inger Hansdatter og Jacob Nielsen Ryberg.Hvis noen har bygde/slektsbok for Skjerstad er de kanskje nevnt der. Takker for all hjelp. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner Hans Jacobseb Rydberg, f. på Oldereid 1736. dp. 31/5. d. 1802, begr. 2/5. Hans Far Jacob Nielsen Ryberg g. 14/11 1765 m. Ingeborg Tørresdatter. f. på Ness 1744, dp. 9/2. d. 1/1-1821. Far Tørres Hansen.Skal se om jeg finner noe mer. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Med bygdebøkene for Skjerstad som kilde har jeg følgende: Foreldre til Jacob Nielsen skal være Niels Hansen Ryberg som skal være fra Beistad i Trøndelag.Født ca. 1626 død 1709. Han ble gift ca. 1687 med Maren Jacobsdatter Lind, født ca. 1665 på Leivset i Fauske. Hun døde på Oldereid i 1716. Jacob Nilsen Ryberg ble født 1691 og døde 1753. Han ble første gang gift med Anne Jensdatter, ca. 1720. Har ikke funnet barn i dette ekteskapet. Anne Jensdatter var født ca. 1669 og døde 1726. Jacob og Inger Hansdatter giftet seg i 1726 og fikk 11 barn men vet at i alle fall fire døde i fødselåret. Sønnen Peder var ukjent for meg. Foreldrene til Inger Hansdatter har jeg som Hans Jonsson fra Sand i Skjerstad og Berette Joensdatter fra Kletteng,Skjerstad.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Gbr. Jacob Nielsen Ryberg, f. på Oldereid 1691. dpt. 24/5. Begravet 23/9 1753. Far: Niels Hanssøn Ryberg. Gift ca 1720 med Anne Jensdatter, enken etter Isach Jacobsøn, Naurstad. Født ca 1669. Begravet 14/ 1726.Enkemann Jacob Nielsen Rydberg. g. 2. gang 10/11 1726 med Inger Hansdatter. Født på Sand ca 1704. Begr. 2/12 1764. Far Hans Jonsen.Følgende barn er oppgitt: Anna, døpt 8/8 1727; Maren, døpt 15/10 1728; Niels, døpt 27/8 1730, gravlagt samme år; Birte, dpt. 9/9 1731, gravlagt samme år; Birte, dpt. 7/6 1733; Malene, dpt 3/4 1735, gravlagt samme år; Hans, dpt. 31/5 1736; Niels, dpt. 25/1 1738, gravf. 27/7 samme år; Margrethe, dpt. 11/6 1739; Karen, dpt. 28/5 1741; Inger, dpt. 26/9 1745. Kilde: Slektsbok for Skjerstad, bind 1, side 365-66. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Takker så mye for fine opplysninger. Jeg har nok vært for rask på labben: Peder Andersen er oppført som svigersønn av ekteparet, gift med Anne. Jeg er spesielt interessert i Berit som ble gift med Kristoffer Jebelsen, Arstad og Karen som ble gift med Kristoffer Jørgensen, Soløy. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen. Karen er en av forfedrene til mine barn. Men ifølge mine opplysninger ble hun gift med Jeremias Hansson i 1770. Og så langt jeg har funnet ut har de to barn, Hans Jeremiasen og Inger Jeremiasdatter. Jeremias Hansson skal være fra Haukland i Valnesfjord.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Lars. I 'Slektsbok for Beiarn' står det under Soløy: 'Kristoffer Jørgensen g. 1753 m.Berit Oldsdatter og senere med Karen Jakobsdatter Ryberg f.1728 på Oldereid.Foreldre: Jacob Nielsen Ryberg og Inger Hansdatter. De har to barn: Jørgen f.1750 og Jakob f. 1756. Disse to sønnene er ikke ført videre. Kristoffer gift med Berit i 1753 og sønnen med Karen er født 1750. I farten finner jeg heller ikke skifte etter Kristoffer Jørgensen eller Karen J.Ryberg. Kan det være snakk om en annen Karen. Det er mange feil i denne slektsboken, dessverre. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Noe falt ut - årstallene stemmer jo ikke, hverken for Jørgens ekteskap med Berit eller sønnen Jørgens fødsel i 1750.Denne Karen er født i 1728 og din Karen er født 1741. Det må være snakk om to Karen med samme navn. Hvordan løser vi denne floken? vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen. Tror ikke floken er så vanskelig jeg. For jeg har datteren Maren Jacobsdatter født i 1728, så jeg tipper det er henne som ble gift med Kristoffer Jørgenson.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I skiftet etter Inger Hansdatter i 1765 står følgende barn: Hans Jacobsen, 27 år, ikke gift. Anne Jacobsdatter, gift med Peder Andersen Maren Jacobsdatter, gift med John Hansen Berit Jacobsdatter, gift med Christoffer Gjebelsen Margrethe Jacobsdatter, 24 år Karen Jacobsdatter, 22 år Inger Jacobsdatter, 19 årDet er skifte etter Jeremias Hansen, gift med Karen Jacobsdatter i 1804. Da er barna Hans og Inger nevnt, samt kona.Et skifte etter Anne Christoffersdatter, Soløy i Beiarn i 1763 har en Christopher Jørgensen, sønn av avdøde, død. Det er skifte etter samme Christopher Jørgensen på Soløen i Beiarn i 1757. Kona oppført som Maren Jacobsdatter og sønnen Jacob Christophersen. Der har du ditt par med sønn tenker jeg.I skifte etter Ingeborg Hansdatter i 1803 dukker følgende opplysninger opp: Inger Hansdatter, død, gift med Jacob Nilsen. Sønnen Hans Jacobsen er død. Han hadde sønnene Hans Hansen, Isac Hansen, Jens Hansen, Willum Hansen, Peder Hansen, Ole Hansen og datteren Johanne Hansdatter. Karen Jacobsdatter gift med Jeremias Hansen. Margrethe Jacobsdatter, død, gift med John Pedersen. Barna deres er Jacob Johnsen, Peder Johnsen og døtrene Inger Johnsdatter og Elen Johnsdatter. Berethe Jacobsdatter, død, gift med Christopher Jæbelsen, Arstad i Beiern. Barna deres er Jacob Christophersen, Brevig i Beiarn, gift. Peder Christophersen, Lenvigen i Ofoten, død. Hans Christophersen, gift, Arstad i Beiarn. Peder Chrisophersen, Lenvig i Ofoten. Hans Christophersen, Arstad i Beiarn. Christen Christophersen, Tverrvig i Beiarn. Ingeborg Christophersdatter, gift med Lars Pedersen, Skaalsvig i Beiarn. Inger Jacobsdatter, gift med Fridric Nielsen, Flenvær i Gildeskål.som du ser er to av navnene ført opp to ganger på barna til Berethe og det er også et spørsmålstegn bak Ingeborg Christophersdatter.Jeg har Skifter for Salten hjemme, så er det mer du lurer på så bare spør. Men dette bør vel være til litt hjelp.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Lars. Tusen takk for at du har tatt deg tid til så mye avskrift fra skifter. Bidraget ditt vil være til stor hjelp og muligens kan det oppklare en del andre uklarheter jeg har med disse folkene på Soløy og Arstad. Jeg har også skifter for Salten, men ikke tilgjengelig for øyeblikket - bare mine egne notater. Fint at du oppklarte skrivefeilen med Maren og Karen - til stor hjelp! Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

Heihar ganske mye om Nils J. Rybergs etterkommere faktisk 40 sider så det blir litt mye å legge inn her men de som er interesert kan jo sende meg en mail med beskjed så kan jeg lage en slektfil og sende til dem. De er flere rettelser i forhold til Beiarnboken.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Steinar. Takk for et generøst tilbud som jeg er kjempeinteressert i. Men jeg har ikke lyst til å legge ut e-postadresse etter diskusjonen om virus. Jeg bruker PC utrolig mye og har til dags dato aldri hatt virus hverken hjemme eller på jobb. Finnes det en smart løsning? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiglemte at E-mail adresen ikke fulgte med skriver den slik at de intereserte kan sette den sammensteinar olsen @ tiscali no her fjernes mellomrommene resten skulle være logiskHar selv aktivisert filtret til IP levrandøren og kjører programmet Adaware så jeg får ikke spammail Hvis du aktiviserer spamfilter så filtrer IP-adressen til Spammen, den er som oftest lik hele tiden selv om de forandrer mailadresse. Den finnes ved å høyreklikke på mailen og klikke på egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.