Gå til innhold
Arkivverket

[#21687] Josefine og Berhard Andersen, av omstreiferslekt?


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Har fått et lite oppdrag fra en slektning... Han er interisert i å finne ut om hans besteforeldre Bernhard og Josefine var omstreifere.Han har hørt at dette skal være et utskudd fra Barlin-slekten, men han har ingen nærmere opplysninger.Det eneste han vet er at moren Ruth Andersen skal være født i 1930 og bodde på en form for barnehjem som liten. Foreldrene Bernhard og Josefine Andersen døde trolig pga.alderdom eller sykdom mens Ruth var svært ung... Ruth fortalte selv at hun skulle vært født i Larvik (noe som kan stemme), men hun er ikke døpt der.Jeg tok en kort telefonsamtale til min slektning og han fortalte at det var mulig hun tilhørte noen form for frimenighet!Kan noen hjelpe til videre på veien? Har ikke flere tråder å dra i... Hva gjør jeg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Har fått bekreftet at Ruth Andersen ikke er døpt i Larvik eller Langestrand kirke i perioden 1930-1932...Tenkte hvis jeg fant dåpen til denne Ruth så ville foreldrenes navn komme frem!Ruth hadde en søster: Eva Andersen (født 01.05.1919). Mulig at denne er døpt i kirken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Er det noen som har mulighet for å finne ut noe om disse personene? På forhånd takk...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg har nøstet opp flere opplysninger om denne familien.Moren til Berhard Andersen skal være kalt eller hun het 'Tilla'. Hun var sammen med den mann som het Andersen, derav barn som het Andersen til etternavn.'Tilla' og Andersen's barn: 1.Bernhard Andersen, 2.Gotfred Andersen, 3.Josef Andersen, 4.Nathalie Andersen og 5.Miranda Andersen.'Tilla' hadde også et barn som het Wilhelmsen til etternavn. Barnet var Stanley Wilhelmsen.Om noen klarer å hjelpe meg med flere opplysninger er jeg svært takknemlig. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Kai. Her er du inne på tjukkeste slekta mi. 'Tilla' heter egentlig Nilsine Mathilde Nilsdatter og er datter av Nils Anton Olsen Barlin. Hun er født 6. november 1865 i Skåtøy ved Kragerø. Hennes mann var ikke av reisende, hans navn var Anders Peder Andersen. Anders var født 25. februar 1866 på øya Læsø i Danmark. De bodde stort sett i traktene rundt Skåtøy/Bamble hvor han jobbet som stuert på ulike skip. Han druknet på 1930-tallet. Mathilde dro da til datteren i Stokke og døde der i 1946. Hun er gravlagt i Kragerø.Du lister flere barn her som jeg ikke kjenner - hvem er kilden?I tillegg til de barna du lister, legger jeg til: Elise, Nilsine Antonia, Peder, Nils (skal ikke se bort fra at Peder og Nils hadde mellomnavn og kan være de samme som Bernhard og Josef, men Nilsine Antonias barn, som er min kilde, kjente kun sine onkler og tanter på navnene Elise, Peder og Nils).Flere av disse var i frimneigheten, så at du ikke finner dåp er ikke så overaskende.Kan ikke du sende meg en epost dersom du har mer om denne slekten (i og med at vi er på 1900-tallet bør vi vel ikke legge for mye ut her).Det lever endel etterkommere av dem her i Telemark, kanskje noen vil ha kontakt? Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Kai. Her er litt mer. I Brevik gifter en Stanley Wilhelmsen seg 9. mars 1919 med Signe Terese Olsen. Stanley er født 1893 i Skaatøy, Signe er født 1898 i Brevik. Far til Stanley er oppgitt å være fragtemann Wilhelm Nilsen, far til Signe losser Kristian Olsen. Kilde: http://www.sorter.biz/Brevik/Viede1901-1922.htmKan allikevel ikke finne Wilhelm eller Stanley i 1900.Men Nilsine Mathilde Nilsdatter har også en bror Andreas Wilhelm Nilsen som er født 1853 i Bamble. Kan dette være en forveksling og at Stanley er sønn av ham? mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Stanley Wilhelmsen får ei datter o 1918: Gudrun Aronia Wilhelmsen, født 7. desember 1918 i Brevik.Ei mulig søster av Stanley er denne: Victoria Wilhelmsen, født 1901 på Skaatøy. Gift 5. november 1921 med Andreas Rui. Hun er Hjemmeværende, han mekanisk arbeider på cementfabrikk. Andreas er født 1896 i Vraadal. Hans far er bruksmann Gjermund Olavesen. Forlovere her er Stanley Wilhelmsen og hustru. (Faren kalles her Wilhelm Wilhelmsen, men er fortsatt fragtmann.) I 1921 er Andreas maskinist. 5. september 1922 dør Victoria Rui, 21 år gammel. Andreas blir gift på nytt av. Vi finner ham gravlagt på Eidanger Kirkegård. (født 1. oktober 1896, død 9. mai 1984). Hans kone er da Mary Kristine (født 4. juni 1901, død 27. desember 1995). a. Gudrun Alvilde Rui, født 14. desember 1921 i Brevik.Dette har jeg fra ulike linker funnet her: [url="http://www.sorter.biz/Brevik/brevik.htm>http://www.sorter.biz/Brevik/brevik.htm og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

En liten rettelse, eller påpeking, Gudrund Alvilde Rui er barn til ekteparet Andreas og Victoria Rui. Det kom ikke så klart fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.