Gå til innhold
Arkivverket

[#21695] Utvandret fra Høidal/Gjerløv i Aurland til Amerika


Gjest Jan Ragnvald Torsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Prøver å finne spor etter 3 søsken og deres onkel i USA/Canada. Onkel heter John Atlesen (Gjerløv) født 1847 og utvandret 10.4.1869 til Amerika (www.sffarkiv.no) Mulig han reiste med Alma 12.april fra Bergen?Så til broren Torgeir sine reiselystne barn: Atle dro med Cunard linjen fra Bergen via Liverpool og skipet Lucania, havnet på Ellis 8.mars 1902. Der stopper sporene. Marta Marie dro fra Bergen med destinasjon North Dakota via Amerikan Linje. Finner en Land Patent på 160 acres registert 27.april 1908 i North Dakota. Det er eneste spor jeg har funnet. Botolv dro fra Bergen sannsynligvis med Aaro til Hull, oppgitt destinasjon Ambrose North Dakota. Fra Liverpool med Lusitania ankomst Ellis 17.mars 1911. Søsteren i ND er oppgitt som bopel i immigrantmanifest. Disse er søsken av min oldemor Unni Marie.Er nysjerrig på hva som hente videre med disse fire.mvh Jan Ragnvald Torsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tor Rustad

Kan du ikke komme med noe mer opplysninger - for å spare oss for å lete etter det du sikkert har? Fødested, datoer og event. alternative etternavn/stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Søskena kan bruke etternavn Høidal/Høydal/Gjerlov/Gjerlow/Torgeirsen, samtlige født i Høydalen/AurlandAtle født 11.aug.1879, ankom Ellis Island med Lucania 8.mars 1902Marta Marie født 1881, dro fra Bergen 21.mai 1904 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=51933&fulle=true&spraak=n>Lenke Kjøpte land i Divide County, North Dakota i 1908 LenkeJohn født 1892, ankom Ellis Island med Lusitania 11.mars 1911, han hadde ført opp søsteren Marta og Ambrose, N.Dakota som bosted. Fant nylig et tomtekjøp som knytter ham til Daniels, Montana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

1: Blander ikke du John og Botolv; det var Botolv som var i Montana??2: Og han har jeg så langt ikke funnet i '20 eller '303: Dette er tynt; men: Atle er det veldig få av i Statene på den tiden, men det er en Atli Gerlove, f. i Norge i Warsaw, Goodhue, Minnesota i 1930.Problemet er feil alder; 40 år. Med litt velvilje kan alderen leses til 48, men fortsatt stemmer jo ikke det. Citizenship ser ut til å være 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Kommentar til innlegg 41. Du har rett, eg gav Botolv onkelen sitt navn.2. Dei tre søskena hadde i tillegg eit søskenbarn som heitte Atle Tolleivsen Gjerløv f.1888.Ser ut som det er han du fann. Han reiste bort i 1909 og busette seg i Montana i følge 'Døde i Aurland'.Canon Falls, Minnesota var oppgitt i emigrantprotokollen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=65302&fulle=true&spraak=n>Lenke.Atle kom seinare tilbake og døde i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Finner litt forskjellig... legger ut her etter hvert..Roster of the Men and Women who served in the Army or Naval Service (including the Marine Corps) of the United States or its Allies from the State of North Dakota in the World War, 1917-1918 Volume 2 Flagg to Lark Name: Botolf Hoydahl Army #: 2,704,634 Registrant: yes, Divide county Birth Place: Norway Birth Date: 21 Mar 1892 Parent's Origin: naturalized citizen Occupation: bookkeeper Comment: inducted at Crosby on June 24, 1918; sent to Camp Dodge, Iowa; served in 2nd Company, 1st Battalion, 163rd Depot Brigade, to death. Died of pneumonia, at Camp Dodge, Iowa, on Oct. 21, 1918. Buried at Ambrose, N. Dak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis vi ser på ellis-manifestet til Botolv, så skulle han jo til søstern Malla Hoidal i Ambrose, ND da.. så..Dette vil si at Marta bør være å finne i 1910-census her... hun kjøpte jo land i Divide i 1908, og altså skulle broren til henne i 1911....jeg skal ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Finner ingen som passer med Martha i 1910 census, bladde gjennom alle sidene... hmmmm Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Atle burde jo være enkel pga nanet; men det eneste jeg har funnet som er helklaff er denne som du kanskje har fra før??Beaudoin Genealogy Entries: 6890 Updated: Wed Jan 1 01:05:28 2003 Contact: David E. Beaudoin--------------------------------------------------------------------------------Index | Pedigree | Ahnentafel | Add Post-em--------------------------------------------------------------------------------ID: I4518 Name: Atle Torgeirsen Høydalen Sex: M Birth: 1879 in Aurland (Høydal), Norway Death: in America Residence: 1879 Aurland II Page 21-24b Emigration: 1902 America Event: Relationship 3rd cousin 2x removed Reference Number: 4518Father: Torgeir Atlesen Gjerløv b: 1849 in Aurland (Gjerløv), Norway Mother: Brita Botolvsdtr. Underdal b: 1857 in Aurland (Undredal), Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Ref. innlegg (7) Takk Laila! Dette var kjempeflott å få rede på. Glemte faktisk å informere om at noen vage rykter sa at en eller begge guttene døde i en krig. Nå kom jo stakkaren ikke så langt en gang. Begravet i Ambrose, indikerer at søsteren ville ha ham i nærheten. Fikk samtidig fødselsdato, siden jeg manglet ham i kirkebøkene for døpte. Har du lenke til kilden du fant dette i? Antar den ikke er åpent tilgjengelig...Hva betyr forresten uttrykket: Naturalized citizen?mvh Jan Ragnvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Ref. innlegg (10) Takk for hjelpen Tor!Kjente opplysninger, men kontaktperson som også er felles slektsbånd var interessant!Skal google litt og se om eg får kontakt med ham.mvh Jan Ragnvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ragnar; om du har tilgang til ancestry.com får du siden (Family Trees) opp her. LenkeProblemet er bare at det er mange David Beaudoin i USA (kan og være Canada)Om jeg forstår deg rett kjente du til siden og at det var slekt 'over there'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

For de av oss som har 'totning eller norsk' som hovedspråk; last ned dette programmet:http://www.gurunet.comLitt reklame: Det er fantastisk. Du kan bl.a. peke på et ord på skjermen og klikke 'ALT'; da dukker forklaringen opp, eller om en ønsker; oversettelse til mange språk (svensk er nærmest for oss)Haugevis med andre muligheret også; bl.a. et flott oppslagsverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jan;jeg fatter ikke hvor det ble av Atle.Du skriver i (1) at Atle ankom Ellis Island 8 mars 1902.Ikke det at jeg ikke tror på deg; men alt bør dobbeltsjekkes. Med hva slags navn er det du fant han?Jeg har lett både på hjemmesiden til Ellis[url="http://www.ellisisland.org/>http://www.ellisisland.org/og på denne som er lettere å søke i:Lenkeuten å finne han.Det er riktig som du sier om Lucania's ankomstdato:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hadde jeg bare husket på hva jeg fant i (10) så er det jo klart at graven var tørr...Ettersom han jo er registrert av en amerikaner? (10) men ikke (så langt) er funnet i noen Census tyder det etter min mening på følgende muligheter eller kombinasjoner av disse:1: døde rett etter ankomst.(Karen som hadde han som sletning i (10) er ikke direkte etterkommer) 2: bodde hos andre under censuser der kun 'head' er insexert 3: brukte et annet navn??Ber om synspunkter/korreksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Since i do not really read Norsk this might not be helpful, but see Arthur T. Hoydal, age 30, single, to us 1901, photographer; born Nor, 1910 census, OK/Nowata/1-wd Nowata, t624/265/p23. Did not see him in the 1920. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hi Roger;I also noticed Arthur and thought it could be Atle because of the 'T' and the age but Atle arrived the US on March 8 1902.We have to wait for commments from Jan; maybe there was another brother too??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Hi- Tor, that difference is not important; he may have been asked 'how many years here?'; many times this answer has been given wrongly for 'correct' persons. I would suggest at least to visit the usgenweb site, select OK and then the county--perhaps someone will have possible ways of tracking, i wonder if he was an 'indian' photographer? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Hei Tor! Beklager sein respons, men det er jo trivelig at du diskuterer med deg sjøl i mitt fravær! God underholdning det!Ref. mitt innlegg (12), det var faktisk ein ny opplysning i ditt (10), og det var bekreftelsen på at Atle døde i America (=USA?).Forøvrig trur eg David er lokalisert til Alaska [url="http://archiver.rootsweb.com/th/read/GEN-NORDIC/1997-09/0875503615>Lenke , har prøvd å sende ham en e-post.Jeg har desverre uteglemt en viktig opplysning vedrørende Atle. Han kjøpte 1 acre i Ward County, North Dacota i 1928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Roger, thank you for helping.As you may se in (1) and (3), the siblings Atle, Marta Maria and Botolv had an uncle, John. John married Clara Henrietta Michelson (died 1881 at Freeborn, Minnesota). Their only child Arthur lived from 1880-1936.John remarried Martha Bell and they had at least 7 children. As mentioned in (3) I have received names of living descendants in this branch, but I have not yet got in touch.I am not aware of any other Arthur in this family.Jan Ragnvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jan; at David E. Beaudoin kanskje bor i Alaska var interesant. Jeg minnes jeg fant en Hoydal eller Gjerlow i Alaska - problemet er at jeg nå ikke finner han igjen pga av påloggingsvansker.Navnet på vedkommede var i hvert fall slik at jeg umiddelbart tenkte på din slekt.Vi får se om du får kontakt - og om det er rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.