Gå til innhold
Arkivverket

[#21697] Myhr i Vang (Hedmark) på 1700-tallet


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg søker informasjon om Helge Larsen Myhr (ft ca 1750) og hustru Eli Pedersdatter (ft ca 1762) som i 1801 er gårdbrukere på Myhr i Vang (Hedmark). Deres datter Gønner (11 i 1801) gifter seg (rundt 1806-07 i Vang?) med Halvor Jørgensen Grimset i Løten. Noen med tilgang til f.eks. Vangsboka som kan hjelpe? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Tusen takk! Det står kanskje ikke noe mer enn patronymene ved ekteskapet? Eller noe om foreldre, fødested, bosted e.l. (hvis du har dette fra kirkeboka, da!). Grimset i Løten var en bra gård - antar at Myhr heller ikke var ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Det kan se ut som at Helge er døpt 15. februar 1750. Ved denne dåpen er farsnavnet Lars Hoel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Takk! Nå kom jeg virkelig noen skritt videre. Det er store huller i Vangsboka... Eller; flere bind som ennå ikke er skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Noen som kan hjelpe med hvem Lars Hoel var, og hvem han var gift med? Finner ikke Hoel i Vangsboka (2 bind) på arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Lars Hoel var gift to ganger. Moren til Helge må være Gunnil Helgesdatter (født på Ålstad). Lars Hoel dør imidlertid samme året som Helge blir født, begravd 3/12 1750, 49 år gammel. Fortsatt er det ikke 100 prosent sikkert at disse er foreldrene til Helge som du søker etter, men sjansen er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Stålende! Jeg finner Gunhild på Ålstad i Vang i 1732. Jeg finner en Lars Jensen på Hoel i 1732. Han er 30 år, noe som stemmer bra med den alderen Asbjørn oppgir ved hans død i 1750. Og da er han vel sønn av Jens Larsen Hoel (hustru Gunhild Gulbrandsdatter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.