Gå til innhold
Arkivverket

[#21699] Peder Engebretsen fra Finnmarken til Nord-Fron


Gjest Jan Peder Østlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peder Østlie

Peder Engebretsen giftet seg 22 september 1811 i Nord-Fron med Marit Pedersdatter Loe. I kirkeboka står det at han var fra Finnmarken og at han var enkemann. Klarer noen å hjelpe meg med hvor han kom fra og informasjon om familien der. Han fikk 6 barn og har stor etterslekt i Nord-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Finnmarken amt gikk helt ned til Tromsø.Så det var et stort område.Nå har jeg sjekka omtrent alle kilder fra nett.Kirkebøker og telling 1801. Etternavnet var ikke ofte brukt der oppe kan jeg se.Flest i Alten og Qvæfjord.Fant kun en Peder Eng(ing)ebretsen. Men han blir vel for ung.Peder Andreas Ingebrigtsen 9 år i 1801.Qvæfjord Gombogen.Foreldre Ingebrigt Kristensen og Karin Pedersdtr.På et så stort område må det vel flax til å finne ham. Men navnet virker jo sjeldent der oppe.Du må sjekke alle tilgjengelige kilder på han der han kom. Giftemål osv. Om han noen steder har skrevet navn på sine foreldre og hjemplass.Legg gjerne ut her hva navn han hadde på sine barn. Det kan gi en liten pekepinn om de var oppkalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peder Østlie

Takk for gode råd og tips, Nina! Var ikke klar over at Finnmark var under Troms i 1801. Navnene på barna: Peder, Engebret, Ederiche (et svært uvanlig navn her i området), Peder (fordi den første døde), Beret og Embjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Når jeg ser på Peder Engebretsen og Marit Pedersdtr. på FS så finner jeg dem gift som nevnt 22-11-1811. Der står også alle barn du nevner, men det står at Peder er f. 17-11-1790 Kjeldeskogen Vestre Slidre, død etter 1831 og Marit f. 7-2-1789 Rudi Rogne Østre Slidre død etter 1819. Hvi jeg da går til FT 1801 finner jeg disse [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10543&variabel=0&postnr=1164&fulle=true&spraak=n>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det var en del rot på mormonark.ja. Men det var enighet om at Peder Engebrigtsen var f.17/9 Kjeldskogen.V. Slidre D. etter 1831.Foreldre Engebrigt Gulliksen og Embjørg Pedersdtr.Det var også enighet om at Peder gifta seg 22/9 1811 Sør Fron. Men med hvem? Han står oppført både med Marit Pedersdtr.og Ingeborg Eriksdtr.f,1790 Bakke.Men jeg fant et annet giftemål innført.Peder Engebrigtsen Kjeldskogen 28 år gift med Ingeborg Eriksdtr. 30 år.gift 28/12 1818 Vestre Slidre.Sto ikke at det var 2.ekteskap.Ser vi på deres barn står de fra 1819 alle på Kjeldskogen. Men den første jenta kalla de Marit. Betyr det at Peder var gift da med Marit først i 1811 og at hun døde. Gifta seg så med Ingeborg?Eller er det blitt rot her. Folk har blanda sammen. At det kan være snakk om 2 forskjellige par. Han da født i Finnmark amt.?Om folk kom flyttende til en ny plass måtte de ikke da registrere seg noen plasser? Og har du sjekka både klokkebok og kirkebok.Lysning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.