Gå til innhold
Arkivverket

[#21701] Coffardie Styrmand Peter Hammer i Frederikshald


Gjest Trond Risting Kielland
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Risting Kielland

I 1801 tellinga har jeg funnet noen forfedre i Frederikshald (Halden). Det er Coffardie Styrmand Peter Hammer f. omk. 1761 og hans kone Anne Iversdatter f. omk. 1777. De hadde datteren Dorthea Severine. Konens mor Malene Pdersdatter var også i live og var født omk. 1741. Hun var enke etter en konsumpsjonsbetjent. Er det noen som kjenner til disse folkene, eller som har tips til hvordan jeg kan komme videre bakover? Jeg har sett i kirkebøkene for Halden, men har ikke funnet noen spor etter dem der. Den eneste jeg fant der var datteren Dorthea Severine født 15. mai 1800, og som jeg altså nedstammer fra. Jeg kan ikke se at noen av de andre er født i Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du spør vel egentlig om hva som finnes av kilder til Fredrikshalds historie i perioden før FT 1801, bortsett fra kirkebøkene?Byregnskapene, f eks i Rentekammeret og Danske kanselli, begge deler i Riksarkivet. Fredrikshald magistrats arkiv, i Statsarkivet i Oslo (meget innholdsrikt). Tollregnskapene (der skipperne navngis), i RA. Akershus stiftamtsarkiv i SAO, bl a i korrespondansen med myndigheter i Fredrikshald. De ulike Fredrikshalds historier (selv om de tildels avsluttes før 1801) oppgir bra med kildereferanser, så der er det verd å titte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Liv S. Hansen

Gå inn på linken nedenunder så får du ihvertfall se hvor huset til Peter Hammer lå da han bodde med sin familie i Frhald i 1801.Disse nye Fredrikshaldsidene til Steinar Wilhelmsen er helt fantastiske. De inneholder også deler av 1885 tellinga, matrikler m.m. fra (foreløpig håper jeg) noen av bygårdene i Halden.http://www.frhald.no/Bygninger/Kirkebakken%203.htmmvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.